Avengers: Infinity War review: de grootste, meest bizarre film van Marvel

Avengers: Infinity War is niet de beste Marvel-film. Maar het is Marvel's meest gewaagde.

Thanos in Avengers: Infinity War

Marvel studio's

Avengers: Infinity W Met voelt als een Marvel-film over badzout. Als je alleen een deel ervan probeert te beschrijven, klinkt het alsof je gek bent geworden; als ik het allemaal probeer te beschrijven, klinkt het alsof zijn verloor zijn verstand. En het is des te verwarrender voor hoe dicht het zijn decennium van filmvoorgangers weerspiegelt om uiteindelijk die spiegel te verbrijzelen: Oneindige Oorlog beweegt, klinkt en gedraagt ​​zich als een typische Marvel-film, maar ontmaskert zichzelf dan als een duidelijk eigen wezen.

Gedurende de 10-jarige filmgeschiedenis van Marvel Studios hebben we gezien dat de wereld meerdere keren is gered, van bedreigingen variërend van een stuk aarde dat klaar staat om neer te storten en ons uit te roeien zoals de dinosaurussen in Avengers: Age of Ultron aan de onsterfelijke godin van de dood in Thor: Ragnarok .

Je hoeft niet te hard te knijpen om te zien dat al deze schurken en hun eindspel (controle over de planeet en/of het universum), evenals de inspanningen van onze helden om ze te stoppen, er in wezen hetzelfde uit zijn gaan zien.

We ruilen geen levens, Captain America ( Chris Evans ) vertelt zijn landgenoten in Avengers: Infinity War , in wezen het ethos van Marvel van de afgelopen 18 films samenvattend: laat geen mannen, vrouwen, kinderen of enige andere levensvorm achter.

Beoordeling: 3,5 van 5

vox-teken vox-teken vox-teken vox-teken vox-teken

geregisseerd door de Russische broers , de architecten achter Captain America: Burgeroorlog en Captain America: Winter Soldier , Oneindige Oorlog verraadt Cap geniepig en presenteert zijn wereldbeeld en dat van de Avengers als naïef en bevoorrecht. In plaats daarvan durft het zich af te vragen wat er gebeurt als het redden van de dag betekent het nemen van echte, tastbare verliezen - een concept dat zo vreemd is dat het komt in de vorm van een intergalactische paarse titaan genaamd Thanos ( Josh Brolin ).

Het is een bewijs van de durf van Marvel en de Russos dat Thanos eigenlijk een van de minder verrassende dingen is Oneindige Oorlog . De afgelopen zes jaar is ons verteld dat hij op ramkoers ligt met de machtigste helden van de aarde, wat ons voorbereidt op de chaos die ontstaat in dit lang aangekondigde hoogtepunt. Wat ik me niet volledig realiseerde, is hoe die chaos eruit zou zien, en dat Marvel het lef had om het meestal voor elkaar te krijgen.

Oneindige Oorlog is meer een Thanos-film dan een Avengers-film

Captain America binnen Avengers: oneindige oorlog.

Marvel studio's

De moeilijkste taak waarmee we worden geconfronteerd Oneindige Oorlog gaat in op alle personages, motivaties, subplots en relaties die het Marvel Cinematic Universe in de loop der jaren heeft opgebouwd, zonder dat het voelt als een verklarende lawine die van een berg afdaalt om het publiek eronder te begraven.

Bijvoorbeeld: Gamora ( Zoë Saldana ) en Nevel ( Karen Gillan ) zijn geadopteerde dochters van Thanos, de schurk van Oneindige Oorlog en de grote slechterik op de loer in de schaduw van Marvel's films sinds 2012 Avengers . Gamora en Nebula haten elkaar en haten Thanos, die hen martelde door ze tegen elkaar op te zetten; hij vermoordde ook de familie van Gamora's Guardians of the Galaxy-teamgenoot Drax ( Dave Bautista ).

Gamora, Drax en de andere Guardians zijn technisch gezien geen Avengers, maar dat komt gewoon omdat ze opereren in het kosmische universum van Marvel, wat we ontdekten in Thor: Ragnarok is verbonden met Thor's Asgard, een onlangs verwoeste wereld bevolkt door Noorse goden en godinnen.

hoeveel procent van de zwarte stemmen kreeg donald trump?

Dat ingewikkelde web van personages en motivaties krast nauwelijks het oppervlak van vier van Marvel's recente films; er zijn 18 totaal, niet inclusief: Oneindige Oorlog .

De oplossing van de Russo-broers voor dit dilemma is om een ​​film over de Avengers te veranderen in een film over Thanos, gespeeld door Brolin uitgedost in klonterige heuvels van paarse CGI.

De speciale effecten die nodig zijn om Brolin in Thanos te veranderen, leiden af ​​op de zachtere momenten van de schurk, zoals wanneer hij uitlegt hoe hij precies de Mad Titan werd. Er wordt ons verteld dat de thuisplaneet van Thanos eeuwen geleden overvloedig was, maar dat de middelen eindig waren. Om de stress op de planeet te verlichten, had Thanos het idee om het met de helft te verminderen, het elimineren van leven om het te behouden.

Thanos is niet tevreden met het doden van zijn eigen planeet en is doorgegaan met zijn missie om de helft van het leven in het universum te elimineren, en heeft daarvoor de Infinity Stones nodig. En het toeval wil dat onze Avengers het enige zijn dat hem in de weg staat.

Het verhaal van Thanos laat Saldana schitteren, terwijl ze Gamora afrondt met meer menselijkheid en doel dan de bewakers films hebben haar toegestaan. Dat ze in de meeste van haar scènes tegenover een computergestuurde Brolin speelt, is nog indrukwekkender.

Maar het geven van zo'n uitgebreide geschiedenis aan Thanos heeft een prijs.

De meeste Marvel-superhelden die verschijnen in Oneindige Oorlog , vooral Black Panther en Captain America, zijn gecomprimeerde, geconcentreerde versies van zichzelf. T'Challa ( Chadwick Boseman ) krijgt ongeveer vijf lijnen om majestueus te zijn in zijn verdediging van Wakanda; Cap krijgt nog een paar minuten om nobel en inspirerend te zijn. Spider Man ( Tom Holland ) is er om ons eraan te herinneren dat hij jong is.

scharlaken heks ( Elizabeth Olsen ) en Visie ( Paul Bettany ) hebben scènes bij elkaar om je te vertellen dat ze verliefd zijn. Personages als Drax, Mantis ( Pom Klementieff ), Valk ( Anthony Mackie ), Bucky Barnes ( Sebastian Stan ), Shuri ( Letitia Wright ), Okee ( Bel Gurira ), Raket ( Bradley Cooper ), Zwarte weduwe ( Scarlett Johansson ), en natuurlijk hebben Groot (Vin Diesel) een paar oneliners.

In plaats van ons te laten zien waarom deze personages zo geliefd zijn, gebruiken de Russo-broers een soort Marvel-steno, waarbij ze vertrouwen op eerdere films om het meeste werk te doen. En dat is geen onredelijk instinct: Captain America's eerste terugkeer op het scherm in Burgeroorlog is voor een groot deel ontzagwekkend omdat hij de Captain America is die de afgelopen zeven jaar in het Marvel Cinematic Universe heeft gewoond.

Dezelfde soort rillingen gebeuren wanneer het Wakanda-thema speelt Oneindige Oorlog — een bewijs van de kracht van De enorme film van Ryan Coogler . Voor liefhebbers van de MCU is er genoeg om tussen de regels door te lezen Oneindige Oorlog , maar alleen als u weet waar u moet zoeken.

Niet alle helden van de film worden echter onderbenut. Tony Starks ( Robert Downey Jr. ) angst voor een galactische dreiging, vastgesteld in de afgelopen paar films met hem, wordt volledig gerealiseerd in Thanos, en Downey zet zijn tanden in de kwetsbaarheid en angst van Stark. Stark moet niet alleen deze schurk verslaan, maar die missie ook verzoenen met het feit dat het plan van Thanos gruwelijk grenst aan Starks droom van een universum dat zo veilig is dat Avengers overbodig wordt.

Benedict Cumberbatch ’s Doctor Strange en Chris Hemsworth 's Thor zijn geschikte tegenhangers van Stark. Cumberbatch's Strange is koel koppig, berekenend op manieren die Stark niet is. En Hemsworth, nadat hij in 2017 zijn talent voor komedie had gewekt Ragnarok , maakt gebruik van dezelfde humor, maar combineert het met scherp verdriet en woede, geïnformeerd door de toorn van Thanos uit de eerste hand te hebben gezien.

Het zou geweldig zijn geweest om te zien dat alle superhelden van Marvel deze kleine verhalen vertellen tussen de Thanos-actie, maar er is al niet genoeg ruimte in Oneindige Oorlog twee uur en 40 minuten. Ik ben niet jaloers op de moeilijke beslissingen die de Russos moesten nemen over de helden en verhaallijnen om in de schijnwerpers te zetten, maar ik ben er ook niet van overtuigd dat het geven van een Thanos-oorsprongsverhaal en het vertrouwen op die Marvel-superheldsteno om de hiaten op te vullen, het meest was efficiënte manier.

Misschien is de gemakkelijkste manier om dit te verzoenen, te begrijpen dat Oneindige Oorlog wil niet meerdere diepgaande helden hebben, maar wil dat al zijn helden één diepgaand ding overkomen.

Avengers: Infinity War is de meest stripboekfilm die Marvel ooit heeft gemaakt

Zwarte Panter binnen Avengers: oneindige oorlog.

Marvel studio's

Het beste en slechtste van Oneindige Oorlog is dat het een stripboekfilm is.

Stripartiesten zijn niet gebonden aan budgetten voor visuele effecten, dus mogen ze ons onschatbare fantasieën op papier geven: nieuwe werelden op elke pagina, mysterieuze wezens, oogverblindende ruimtevaartuigen, betoverende krachten en megatongevechten. Oneindige Oorlog is de dichtstbijzijnde iteratie van deze grenzeloze kracht die we op het scherm hebben gezien.

Halverwege raakte ik de tel kwijt van de bezochte planeten en sterrenstelsels, elk op zijn eigen manier angstaanjagend mooi. Er is een adembenemend bezoek aan een verlaten spookstad van een planeet, zo suggestief dat je de zwavel in de lucht bijna kunt ruiken en de temperatuur kunt voelen dalen wanneer deze op het scherm verschijnt.

En de gezichten van Thanos' Zwarte Orde , zijn kliek van handlangers, zijn angstaanjagend en onderscheidend en bieden zowel sprankelende krachten als overvloedige brandstof voor nachtmerries. Hun gevechten met de Avengers zijn de hoogtepunten van de film, en een paar van hen voelen echt als een belangrijke bedreiging voor Earth's Mightiest Heroes.

Het probleem met het buigen van dit soort expansieve wereldopbouw is dat er zoveel door het universum moet worden gesprongen dat de film voelt alsof het platen ronddraait. Dat resulteert in de compressie die ik eerder noemde, het gevoel dat sommige personages in de buurt zijn om je eraan te herinneren dat ze bestaan. Maar het is ook frustrerend, knieschijven wat de grootste vechtscène van de MCU zou moeten zijn, Oneindige Oorlog 's invasie van Wakanda.

Het is het grootste gevecht op het scherm dat ik me kan herinneren sinds de Battle of Helm's Deep in The Lord of the Rings: The Two Towers . Onze helden, in een dappere laatste stand, zijn het enige dat tussen Thanos en universele vernietiging staat. En zijn generaals hebben duizenden intergalactische honden losgelaten - wat lijkt op een kruising tussen brekende schildpadden en WWE-worstelaars - op Wakanda. Cap en Black Panther die samenwerken om de lijn vast te houden, is een vreemde mix van vreugde en stress. Het is adembenemend om de gevechtsexpertise van Okoye en Black Widow samen te zien. Hetzelfde met Scarlet Witch die haar volledige krachten ontketent.

Maar helaas, omdat er meerdere verhaallijnen tegelijk aan de gang zijn, springen we van Wakanda naar de ruimte en een andere factie van Avengers die hun deel doen om het universum te redden, of worden we in Thor's zijmissie geduwd om een ​​wapen te vinden dat sterk genoeg is om te doden Thanos.

Het is frustrerend dat het zo moeilijk is om het fantastische werk dat is gestoken in het orkestreren van deze enorme spektakels ten volle te waarderen, terwijl we constant van plaats naar plaats worden geduwd. Halverwege beginnen al deze verschillende instellingen en al deze sprongen vermoeiend te worden.

Hetzelfde kan gebeuren in stripboeken. Sommige verhaallijnen zijn beter dan andere. En soms moet je ze allemaal doorlezen - zelfs de saaiste - om de volledige crossover-ervaring te krijgen en ervoor te zorgen dat je niets hebt gemist.

Maar net als in stripboeken is er één absoluut moment dat je bij de nek grijpt en je terug in het verhaal drijft. Oneindige Oorlog heeft het meest adembenemende, gedurfde moment in de geschiedenis van superheldenfilms, een moment dat door mijn hoofd schoot en alles verscheurde wat ik dacht te weten over de afgelopen 10 jaar Marvel-filmmaken. Voor het eerst in tijden kan ik niet wachten om te zien wat er gaat gebeuren.