Cal Newport over het nemen van je leven terug van technologie

De Deep Work-auteur over focussen op wat belangrijk is, je cognitieve fitheid terugkrijgen en controle over je tijd nemen.

Ezra Klein Show

Onlangs werd mij gevraagd een boek te noemen dat mijn leven heeft veranderd. Het boek dat ik koos was dat van Cal Newport Diep werk , en om de meest letterlijke redenen: het heeft mijn manier van leven veranderd. Het heeft me er vooral toe gebracht te stoppen met het plannen van ochtendvergaderingen en die tijd te reserveren voor duurzamer, creatief werk.

Dat wil allemaal zeggen dat ik op dit moment een beetje geobsedeerd ben door het werk van Newport, en in het bijzonder zijn relaas over hoe de digitale omgeving waarin we leven ons uit concentratie en afleiding traint op manieren die slecht zijn voor onze geest, slecht voor onze werk, en uiteindelijk slecht voor de wereld. Dus ik nodigde hem uit op mijn podcast voor een lang, diepgaand gesprek over de rol die technologie speelt in ons leven.



In gesprek stelt Newport niet teleur. Voor hem is het idee van diepgaand werk niet louter een productiviteitshack - het is een pad naar een beter leven en een manier om de controle terug te krijgen van technologieën die zijn gebouwd om ons meer verslaafd te maken dan dat ze zijn gebouwd om ons te helpen:

wat kan ik doen om netneutraliteit te helpen?

Ezra Klein

Er kan een manier zijn waarop dit gesprek klinkt alsof het gaat om het maken van hyperproductieve widgetmakers van mensen. Een van de dingen die ik interessant vond in het boek was dat je argument is dat dit de manier is om minder te werken, om genoeg gedaan te hebben dat om 17.00 uur, of wanneer je weggaat, je eigenlijk naar huis kunt gaan en breng de tijd door met je gezin.

Cal Newport

Als je prioriteit geeft aan diepte, je intens concentreert op dingen die er toe doen, sceptisch staat tegenover de oppervlakkige dingen die dat niet doen, maakt dat je geen automaat. Eigenlijk omvat het, en ik denk, versterkt het, wat je tot mens maakt. Diep nadenken is bijvoorbeeld een diepmenselijke bezigheid. Het is iets dat alleen mensen kunnen doen. Het geeft enorm veel voldoening.

Ik ben een lange voorstander van wat ik productiviteit met een vast schema noem, waarbij ik eerst mijn werkschema vastleg. Dat is de paal in de grond waarmee ik begin. Al het andere over mijn carrièrebeslissingen, hoe ik werk, wat ik aanneem, wat ik overdag doe, alles werkt achteruit van Ik wil om 17:30 klaar zijn . Ik denk dat mijn leven het tegenovergestelde is van hypergepland.

heeft de vs ooit een oorlog verloren?

Met deze quote sluit ik het boek af. 'Een diep leven is een goed leven.' Het gaat er niet alleen om u productiever te maken. Veel van de discussies die in deze tijd net beginnen te ontstaan ​​rond technologie en haar rol, niet alleen professioneel, maar in ons leven, in onze politiek, zijn fascinerend. Ik denk dat mensen als Jaron Lanier en Douglas Rushkoff boeken schrijven die over 25 jaar als klassiekers zullen worden beschouwd.

Maar Newport is niet alleen een technologiefilosoof. Hij is zeer praktisch over hoe u uw tijd en aandacht kunt terugwinnen van alle programma's die zijn gebouwd om u af te leiden en te obsederen.

Ezra Klein

Laten we zeggen dat je hiernaar luistert, en je bent overtuigd, maar je weet niet echt waar te beginnen. Wat zijn de eerste drie stappen die u iemand zou aanraden te nemen?

Cal Newport

Wat betreft het actief proberen diepte in je leven te bevorderen, begin met het in je agenda zetten van enkele afspraken met jezelf om diepgaand werk te doen. Ga een paar weken op pad en behandel die afspraken zoals een doktersafspraak of een ontmoeting met een investeerder. Als iemand in die tijd iets probeert in te plannen, zeg je: 'Nee, ik ben bezig van één tot drie, maar dit is wanneer ik beschikbaar ben.'

wat zei Hillary Clinton over Monica Lewinsky?

Mensen begrijpen de semantiek rond de vergaderingen en afspraken. Ze zijn bereid er omheen te werken. Je hoeft niet uit te leggen waarom. Begin met een matige hoeveelheid, zeg drie of vier uur per week. Zet het op de kalender. Laat het beschermen. En tijdens die vooraf geplande tijden, handhaaf het nultolerantie-afleidingsbeleid. In die tijd geen blik op internet, geen blik op de telefoon.

Het tweede is: neem een ​​stap om cognitieve fitheid terug te krijgen. De meeste mensen zijn bijvoorbeeld niet bereid om zomaar te stoppen met sociale media; maar ik zou een paar dingen aanraden. Ten eerste haal je sociale media-applicaties van je telefoon.

Ik heb veel mensen gehad die zeiden: 'Ik kan je 19 redenen geven waarom ik sociale media moet gebruiken, waarom het zo belangrijk is in mijn leven', en dan doen ze dit experiment waarbij ze het van hun telefoon halen, zodat het wordt 10 procent moeilijker om in te loggen op Facebook of Twitter. Ze gebruiken het helemaal niet meer.

Ze beseffen: 'Oké, wacht even. Misschien was ik al die verhalen aan het vertellen over de sleutelrol die het speelt in mijn leven, en waarom ik er altijd naar moet kijken, maar toen ik er een kleine belemmering aan toevoegde, ben ik er helemaal mee gestopt.' Ik denk dat het helpt om de waarde opnieuw te beoordelen, maar wat nog belangrijker is, je haalt de verslavende aspecten uit de service terwijl je toch toegang behoudt tot de informatie of andere waarde die je eruit haalt.

Het derde wat ik zou aanraden is om te beginnen met het plannen van de tijd dat je nieuwe, afleidende, stimulerende dingen doet. Je zou veel tijden kunnen plannen, maar het moeten geplande tijden zijn. Misschien zeg je na het werk: 'Van 8 tot 10 ga ik de laptop tevoorschijn halen en gewoon gek worden, geen beperkingen. Sociale media, wat dan ook. Maar tot 8 uur niets van.'

Of: 'Oké, op het werk, ik ga mijn e-mail checken, dit allemaal op dit moment, deze keer, deze keer, deze keer.' Alle andere keren er tussenin, zelfs als je het gevoel hebt dat je het wilt doen, doe je het niet. Dit gaat allemaal over het oefenen van die spier van 'ik wil prikkels, en ik zei nee'. Zelfs als je overdag 25 blokken hebt gepland waarop je naar prikkels gaat kijken, geeft dat je nog steeds 25 blokken tussen die momenten waarop je het gevoel hebt dat je prikkels wilt controleren en je nee zegt. Elke keer dat je dat doet, helpt dat om de Pavloviaanse verbinding te verbreken. Dat is meestal hoe ik mensen aan de gang krijg. Zet het op de kalender, begin met het opruimen van je cognitieve fitheid.

De meeste gesprekken op mijn podcast gaan over hoe je anders over dingen kunt denken. Dit is ook zo, maar het gaat er vooral om hoe je dingen anders kunt doen en waarom je ze anders zou moeten doen.

Ik kan zonder overdrijving zeggen dat het praten met Newport heeft veranderd hoe ik mijn tijd doorbreng - en hoe ik denk over de knipperende pictogrammen op mijn werkbalk. Je bent het misschien niet eens met wat hij zegt, maar het is een perspectief dat de moeite waard is om te horen.

Je kunt naar mijn volledige gesprek met Newport luisteren (om nog maar te zwijgen van mijn eerdere gesprekken met Chris Hayes, Tyler Cowen, Ta-Nehisi Coates, Arlie Hochschild en meer) door je te abonneren op De Ezra Klein-show Aan iTunes , Spotify, Stitcher of waar u uw podcasts ook vandaan haalt. Of je kunt het streamen Soundcloud .

hoeveel mensen waren aanwezig bij de inauguratie 2017