Kunnen gewoonte-tracking-apps helpen om wat routine terug te brengen in ons quarantaineleven?

Een groeiende markt van apps belooft je te helpen betere gewoontes te ontwikkelen in het nieuwe jaar.

Dit verhaal maakt deel uit van een groep verhalen genaamd De goederen

Voor velen van ons hebben negen maanden thuis in quarantaine doorgebracht de uitgebreide routines en gewoonten die we zorgvuldig hadden opgebouwd in de Before Times volledig uitgewist. woon-werkverkeer? Make-up dragen? Ga je naar de spinningles? Schooluitval? Vereisten voor sociale afstand en de sluiting van scholen, werkplekken en bedrijven hebben veel van die pre-pandemische gewoonten op zijn kop gezet.



Het is dus niet verwonderlijk dat veel Amerikanen, nu we 2021 naderen, op zoek zijn naar manieren om nieuwe gewoonten te ontwikkelen en wat structuur en routine terug te brengen in hun grotendeels aan huis gebonden leven. EEN nieuwe enquête van CIT Bank (uitgevoerd door de Harris Poll) ontdekte dat 43 procent van de Amerikanen goede voornemens heeft voor 2021, vergeleken met 35 procent die hetzelfde deed voor 2020. Vooral resoluties gericht op gewoonten zoals lichaamsbeweging en zelfzorg zijn populair.

Wanneer een nieuw jaar begint, zijn we vol optimisme en stellen we ambitieuze doelen, in de overtuiging dat alles wat we nodig hebben een nieuwe start is en dat we snel fit zullen worden, Spaans leren, gezonder eten en meer geld besparen. Maar weinigen houden zich afgelopen januari aan die resoluties: uit een onderzoek van de Universiteit van Scranton bleek dat: slechts 40 procent van de resolutiemakers houdt zich nog steeds aan hun resoluties zes maanden binnen.

Dat is waar gewoonte-tracking-apps je willen helpen. Er is een groeiende markt van bedrijven ontstaan ​​die beweren u te helpen bij het ontwikkelen van - en vasthouden aan - goede gewoonten. In de afgelopen jaren zijn er tientallen gewoontevormende apps opgedoken: momentum . Habitica . Gedaan . Coach.me . gewoonte delen . Habitbull . Vandaag . strepen . Er zijn er zoveel dat de website Lifehack gerangschikt 22 van de beste opties . De meeste apps zijn advertentievrij, maar brengen hun gebruikers kosten in rekening voor de mogelijkheid om meer gewoontes te creëren, voor meer premiumfuncties of voor toegang tot persoonlijke gewoontecoaches.

Er is veel geschreven over de zeer moderne obsessie met de gekwantificeerd zelf: het loggen van gegevens over elk onderdeel van ons leven, zoals onze wateropname, onze dagelijkse stappen, onze menstruatiecyclus , ons calorieverbruik. Maar apps voor gewoontevorming zijn een iets ander ras: ze zijn ambitieus. Gewoontevormende apps gaan niet zozeer over het distilleren van je leven in een reeks gegevenspunten, maar meer over het worden van je ideale zelf: als je hun app gebruikt, kun je ook iemand worden die goede gewoonten toepast. Je kunt iemand worden die elke dag sport en mediteert en altijd acht glazen water drinkt.

hoe u gratis persoonlijke informatie van internet en openbare gegevensbronnen kunt verwijderen

Maar werken deze apps echt? Kunnen ze hun belofte waarmaken om u te helpen betere gewoonten op te bouwen? Zal een app je echt veranderen in iemand die elke dag om 6 uur opstaat om te gaan hardlopen en een smoothie te maken? Ik vroeg enkele gewoonte-experts of deze apps hun beloften echt kunnen waarmaken.

Hoe mensen gewoontes ontwikkelen kan erg verschillen

Gretchen Rubin, een schrijver die verschillende boeken over gewoonten heeft geschreven, vertelde Vox dat er geen one-size-fits-all benadering is om betere gewoonten op te bouwen - dus gewoontevormende apps kunnen werken, maar alleen voor bepaalde soorten mensen die er goed op reageren .

In Rubins boek Beter dan eerst , schrijft ze dat de meeste mensen passen in een van vier tendensen als het gaat om gewoontevorming: handhavers, die gedisciplineerd zijn en inspelen op zowel interne als externe verwachtingen; plichtsgetrouwen, die zich niet aan zichzelf kunnen houden, maar reageren op de verwachtingen van anderen; vragenstellers, die vragen waarom en een gewoonte kunnen behouden als ze de logica en redenering begrijpen; en rebellen, die er een hekel aan hebben om door anderen te worden verteld wat ze moeten doen - dus het moet iets zijn zij willen doen.

[I]is deze app je de uiterlijke verantwoordelijkheid die je nodig hebt? Want als dat niet het geval is, zal de app niet voor u werken.

Afhankelijk van uw neiging tot gewoontevorming, kunnen deze apps al dan niet voor u werken. Rubin omschrijft zichzelf als een handhaver die geen moeite heeft met het creëren van nieuwe gewoontes. Ze is een van die zeldzame mensen die gewoon besluit dat ze iets wil doen en het ook doet.

Maar de meeste mensen zijn geen voorstanders. Rubin zegt dat plichtsgetrouwen de meest voorkomende neiging zijn en dat ze moeite hebben om hun verbintenis aan zichzelf na te komen. Voor plichtsgetrouwen kunnen gewoontevormings-apps werken als een hulpmiddel om uiterlijke verantwoordelijkheid te introduceren - soms. Veel van [deze apps] zijn gericht op plichtsgetrouwen, en terecht, want dat is een grote groep mensen. En ze hebben de neiging om erg geholpen te worden door uiterlijke verantwoordelijkheid, zegt Rubin.

De vraag is, geeft deze app je de uiterlijke verantwoordelijkheid die je nodig hebt? Want als dat niet zo is, gaat de app niet voor jou werken, zegt Rubin. Als dat zo is, dan wordt deze app geweldig. En dat is een vraag voor een individuele debiteur.

Rubin zegt dat voor sommige plichtsgetrouwen een simpele herinneringsmelding van een app voldoende kan zijn om ze zich verplicht te laten voelen om de taak te voltooien, of het nu gaat om stretchen, een glas water halen of vijf minuten lang Spaans oefenen. Voor sommigen kan het betaalde karakter van veel van deze apps een gevoel van verplichting creëren voor degenen die het geld dat ze hebben uitgegeven aan het kopen van de app niet willen verspillen. En voor sommigen werkt de 'niet-verbreken-de-keten'-mentaliteit goed: als je eenmaal een 10-daagse streak hebt, zou je gemotiveerd kunnen worden door angst om de streak te doorbreken.

kaart van de verenigde staten tijdens de burgeroorlog

Voor anderen is het echter gemakkelijk om meldingen te negeren in een wereld van te veel pushmeldingen. Voor degenen voor wie een melding niet voldoende is om een ​​taak te voltooien, willen andere apps je verder helpen.

Er is een basisstructuur voor gewoonten, namelijk dat er een richtsnoer, een routine en een beloning is

Charles Duhigg, de auteur van De kracht van gewoonte , vertelde Vox dat er een basisstructuur is voor gewoonten, namelijk dat er een richtsnoer, een routine en een beloning is; dit wordt de gewoontelus genoemd. Duhigg legde uit dat de sleutel tot het vormen van een nieuwe gewoonte is om te diagnosticeren wat de signalen en de beloningen zijn die hun huidige gewoonten aansturen en vervolgens te proberen met signalen en beloningen voor nieuwe gewoonten te komen. Dat is veel belangrijker dan of je een Fitbit of iets dergelijks gebruikt, zegt Duhigg.

Voor mensen die in de andere tendensen in Rubins kader vallen, werkt uiterlijke verantwoordelijkheid misschien niet. Rebellen, zegt ze, kunnen dagelijkse push-waarschuwingsherinneringen vervelend vinden en vervolgens de app kwalijk nemen om hen te vertellen wat ze moeten doen. Vragenstellers moeten de grondgedachte begrijpen waarom ze iets zouden moeten doen, zodat ze verslavende apps misschien onaantrekkelijk vinden, tenzij ze worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek en hun redenering uitleggen. En zelfs voor sommige plichtsgetrouwen zijn pushmeldingen en herinneringen misschien nog steeds niet genoeg om hen te motiveren om het te doen.

Hoe gewoonte-apps de psychologie van gewoontevorming gebruiken - en waarom er zoveel verschillende apps zijn

De huisindustrie van gewoontevormende apps heeft gebruik gemaakt van verschillende aspecten van de psychologie van gewoonten om gebruikers te motiveren - of dat nu in de vorm van herinneringen, verantwoordelijkheid, strepen of coaching is. En de reden waarom er zoveel app-opties zijn, houdt verband met Rubins theorie van verschillende gewoontevormingstendensen: geen enkele app-stijl zal voor iedereen werken. Dus door zelfverbetering geobsedeerde ontwikkelaars begonnen hun eigen apps te maken om aan hun eigen behoeften te voldoen, en we eindigden met tientallen verschillende apps om door te bladeren in de App Store.

Bekijk dit bericht op Instagram

Een bericht gedeeld door Done App (@the_done_app)

Veel van deze apps, zoals Done, Productive en Streaks, vertrouwen op een streak-functie - ze houden bij hoeveel opeenvolgende dagen je de gewoonte hebt voltooid, en sommige gebruikers zijn gemotiveerd om hun streak zo lang mogelijk vol te houden. Dit concept, vaak aangeduid als breek de ketting niet , werd gepopulariseerd door komiek Jerry Seinfeld, wie zei dat het zijn productiviteitsgeheim was? .

Andere apps bieden verantwoordingsfuncties om u onder druk te zetten om uw doel te bereiken. Coach.me biedt forumachtige ondersteuningsgemeenschappen rond populaire gewoonten, zodat gebruikers die bijvoorbeeld proberen eerder wakker te worden, met anderen kunnen praten met hetzelfde doel en elkaar verantwoordelijk kunnen houden. gewoonte delen stelt u in staat om uw gewoontedoelen en uw voortgang te delen met uw vrienden in de app, en biedt zo een andere vorm van publieke verantwoording.

Sommige apps, zoals Habitica, maken van gewoontevorming een spel: de app beloont gebruikers die hun gewoontes voltooien met badges en andere virtuele prikkels. Plant Nanny , een app die mensen aanmoedigt om meer water te drinken, toont een virtuele plant die wordt bewaterd telkens wanneer je zelf meldt dat je water hebt gedronken. Als je niet genoeg water drinkt, begint de plant droevige gezichten naar je te trekken en sterft uiteindelijk. Net als een 2019-versie van een Tamagotchi, is het gewoontevorming door schuldgevoelens.

De meeste gewoontevormende apps zijn, verfrissend, advertentievrij, maar brengen gebruikers op verschillende manieren in rekening. Sommige apps, zoals Streaks en Today, brengen een eenmalige vooruitbetaling in rekening, variërend van $ 4,99 tot $ 9,99. Anderen, zoals Fabulous en Habitbull, rekenen een jaarlijkse vergoeding van $ 19,99 tot $ 49,99 per jaar. En met verschillende, waaronder Done, Momentum, Habitminder en Habitlist, kun je een beperkt aantal gewoonten gratis creëren, maar dan moet je upgraden naar een premium-versie voor de mogelijkheid om onbeperkte gewoonten te creëren, als je echt all-in wilt gaan op uw inspanningen voor zelfverbetering.

Veel van de ontwikkelaars achter deze apps zeggen dat ze ze uit een persoonlijke behoefte hebben gemaakt

Meestal worden deze apps niet gemaakt door grote, door ondernemingen gesteunde startups; in veel gevallen zijn ze gebouwd door een paar ontwikkelaars of een klein app-bedrijf. Veel van de ontwikkelaars achter deze apps zeggen dat ze ze uit een persoonlijke behoefte hebben gemaakt: ze stonden voor een uitdaging in hun eigen werk of leven en waren op zoek naar een tool die hen zou helpen meer gedisciplineerde gewoonten te ontwikkelen.

Quentin Zervaas, een van de oprichters van strepen , vertelde Vox: We hebben de app gelanceerd omdat we een heel eenvoudige manier wilden om een ​​klein aantal dingen bij te houden die we elke dag wilden voltooien. Ik probeerde bijvoorbeeld een boek te schrijven, maar vond het moeilijk om het te voltooien, dus ik dacht dat als ik elke dag een klein beetje zou voltooien, het uiteindelijk af zou zijn. (Zervaas merkte op dat hij inderdaad klaar was met het schrijven van zijn boek na het bouwen van de app.)

Scott Dunlap, de oprichter van gewoontelijst , gaf een vergelijkbare redenering voor het starten van zijn app: ik was op zoek naar een gewoonte-tracker met een schone, intuïtieve interface die flexibele planningsopties aankon. Ik heb er geen gevonden die voor verschillende situaties werkte - elke dag acht glazen water drinken, elke maandag, woensdag en vrijdag trainen, de planten elke drie tot vijf dagen water geven - dus mijn strepen zouden onvermijdelijk eindigen en de app zou eigenlijk dwing me minder gemotiveerd, zegt Dunlap. Hij benaderde uiteindelijk een vriend en besloot dat ze zelf een gewoonte-app zouden bouwen met de functies die ze wilden.

En Jenny Talavera, de oprichter van Gedaan , was al bezig met het ontwerpen en bouwen van educatieve apps voor kinderen. Maar toen haar man probeerde te stoppen met roken, vertelde Talavera ons, dat hij geen app kon vinden die hem gaf wat hij nodig had, dus vroeg hij of ik er een voor hem kon maken. Drie maanden later werd Done geboren. Talavera voegde eraan toe dat de meeste, zo niet alle, gewoonte-trackers je op dat moment hebben geholpen bouwen gewoonte. Met deze gewoontetrackers kun je een gewoonte creëren en elke dag markeren of het gedaan is of niet, maar ze zouden niet iets volgen dat je niet willen doen. Hij had een app nodig om hem te helpen ontslag nemen een slechte gewoonte.

Mijn strepen zouden onvermijdelijk eindigen, en de app zou me echt maken minder gemotiveerd

Een paar apps, zoals Fantastisch en StickK , zijn gemaakt aan universiteiten in samenwerking met vooraanstaande experts op het gebied van gedragseconomie. Fabulous werd geïncubeerd in het Centre for Advanced Hindsight van Duke University, dat wordt geleid door professor Dan Ariely. En StickK, een app die de nadruk legt op het creëren van een verbinteniscontract, is gemaakt door Dean Karlan en Ian Ayres, destijds beide professoren gedragseconomie aan de Yale University. Karlan, die nu lesgeeft aan de Northwestern University, werd geïnspireerd om de app daarna te starten zijn eigen reis naar gewichtsverlies . Zowel StickK als Fabulous zeggen dat ze door onderzoek ondersteunde benaderingen voor gewoontevorming gebruiken.

Coach.me is een van de weinige apps die een andere weg inslaat, zowel in het bedrijfsmodel als in de benadering van gewoontevorming. Coach.me werd in 2012 gelanceerd door CEO Tony Stubblebine en heette toen Lift. Het was een van de eerste gewoontevormende apps op de markt. De app is verhoogd $ 3,6 miljoen aan durfkapitaal en verdient zijn geld op een unieke manier: door gewoonte-coachingdiensten.

Wanneer je je aanmeldt voor Coach.me en een gewoonte kiest, word je aangesloten op een ondersteunende gemeenschap van andere app-gebruikers, zodat je medeleven kunt tonen, ondersteunen en elkaar verantwoordelijk kunt houden voor je doelen. Als je een nog agressievere aanpak nodig hebt, voor $ 19,99 per week of $ 65 per maand, zal Coach.me je koppelen aan een persoonlijke coach die je elke dag een bericht stuurt om je te helpen je gewoonte te bereiken, zoals een personal trainer. Coach.me heeft een netwerk van duizenden gewoontecoaches ontwikkeld en gebruikers kunnen door hun profielen in de app bladeren en een coach selecteren die ze leuk vinden, net als een dating-app.

Om gewoontevormende apps te laten werken, moet een persoon gewoonten ontwikkelen rond hoe ze worden gebruikt

Duhigg zegt dat gewoonte-apps kunnen werken, maar alleen als je de gegevens van de app elke dag actief controleert en gebruikt om te analyseren hoe je kunt veranderen.

Mensen hebben minder kans om nieuwe gewoonten te ontwikkelen als ze een apparaat gebruiken om op hen te letten in plaats van zelf op te letten, vertelde Duhigg aan Vox. Maar als u het apparaat daadwerkelijk gebruikt en de gegevens ervan gebruikt en die gegevens omzet in kennis, dan kan het uw kansen om te veranderen zelfs vergroten.

Mensen zullen minder snel nieuwe gewoonten ontwikkelen als ze een apparaat gebruiken om op hen te letten in plaats van zelf op te letten

Dus als u bijvoorbeeld het aantal stappen dat u elke dag loopt van uw polshorloge aflegt en ze in een dagboek opschrijft en van dag tot dag kijkt en met de hand in kaart brengt hoe uw stappen veranderen en waarom ze veranderen, dan is dat eigenlijk zal je veel zeer impactvolle informatie geven die je zal helpen je gedrag te veranderen, voegt Duhigg eraan toe. Als je daarentegen gewoon iets om je pols draagt ​​en je kijkt er af en toe naar en je hebt het gevoel dat je iets bereikt, maar je leert er niet echt van, dan is het tegenovergestelde het geval effect: het neemt de last weg die je voelt om echt iets gedaan te krijgen en om te leren van waar je aan wordt blootgesteld.

Soms komen mensen in het magische denken van: 'Als ik me aanmeld voor deze app om me te helpen sporten, dan is dat praktisch hetzelfde als sporten.' Terwijl het in feite helemaal niet hetzelfde is als sporten! zegt Rubin. Ik denk dat mensen zich soms aanmelden voor deze dingen om zichzelf te laten zien dat ze een poging te goeder trouw doen, maar de app kan het niet echt voor je doen als je die geest van uitvoering niet brengt.

hoe u uw kledingstijl kunt vinden

Mensen die op zoek zijn naar een magische app zijn mensen die waarschijnlijk niet echt gaan veranderen, zegt Duhigg. Er is geen app die je een magisch vermogen geeft om te veranderen. De manier waarop je verandert, is dat je de tijd besteedt die nodig is om te kijken naar de verandering die je wilt bereiken, om elke dag te proberen erachter te komen waarom je er dichterbij of verder vandaan komt, om jezelf beloningen te geven om die gewoonte aan te moedigen om te gedijen, en je er vervolgens daadwerkelijk aan te committeren en die gegevens om te zetten in daadwerkelijke kennis over waarom je je gedraagt ​​​​zoals je doet.

En daarin schuilt het probleem met de hoop dat een app je naar een nieuw en verbeterd zelf kan leiden: voor veel mensen is het probleem zich niet te herinneren een gewoonte te voltooien, het is dat ze zichzelf niet kunnen motiveren om de tijd te nemen om het te doen. Een melding kan je er om 11.00 uur aan herinneren om een ​​blokje om te lopen om wat stappen te zetten, maar het kan je niet dwingen om te stoppen met werken, uit je stoel te komen en daadwerkelijk door te gaan. Apps die je eraan herinneren om elke dag een gewoonte te voltooien, vechten slechts de helft van de strijd. Ze kunnen niet maken je oefent - en dat is het echte raadsel: apps zijn geen vervanging voor wilskracht. Apps kunnen je herinneringen, verantwoordelijkheid, schuldgevoelens of zelfs een persoonlijke gewoontecoach geven, maar uiteindelijk moet je nog steeds het werk doen - je kunt je weg naar een beter zelf niet appen.

Wil je meer verhalen uit The Goods by Vox? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief .