Deadpool 2 is misschien wel de meest vermakelijke superheldenfilm van het jaar

Het zinderend leuke Deadpool 2 is het zeldzame vervolg dat zijn voorganger verbetert.

Deadpool in Deadpool 2

Deadpool binnen Deadpool 2.

Vos

In de wereld van stripfilms is een veelvoorkomend refrein dat een film voor echte fans is. Het wordt vaak gebruikt als een achterbaks compliment, een manier om te stellen dat de film niet per se goed is, maar dat het bestaan ​​ervan voldoende is voor een ingebouwd publiek dat tevreden is om hun favoriete personages op het witte doek te zien; denk het middelmatig Batman v Superman: Dawn of Justice of de agressief underwhelming X-Men: Apocalyps .

waarom vond de protestantse reformatie plaats?

Maar Deadpool 2 , een film die zeker voor fans is gemaakt, deed me daarover nadenken.

Beoordeling: 4,5 van de 5

vox-teken vox-teken vox-teken vox-teken vox-teken

Geregisseerd door voormalig stuntman en John Wick co-regisseur David Leitch, Deadpool 2 is scherpe pret, een uitzinnige tentoonstelling voor de schunnige, bijtende humor van Ryan Reynolds - die dit vervolg mede schreef en er ook in speelde - versmolten met zinderende, inventieve actiescènes. Er is hier genoeg om van te houden, vooral voor stripboeklezers wiens kennis van de huurling met een mond en zijn makers een ander niveau van humor kan ontgrendelen. Liefhebbers van Domino ( Zazie Beetz ), een mutant met het vermogen om geluk te hebben en een vaste waarde in de X-Force-stripboeken, zal ook blij zijn met zo'n moeiteloze en glimlachopwekkende introductie van het personage.

de goede plek janet(s)

Maar cruciaal, Deadpool 2' s fanservice staat het een vermakelijke film niet in de weg. Reynolds en co-schrijvers Rhett Reese en Paul Wernick (terugkerend van 2016 Deadpool ) begrijpen dat de oneerbiedigheid van de film geworteld is in een trouw aan het superheldengenre. De hoge dichtheid van beledigingen, referenties en grappen van de film werkt omdat de doelgroep - vooral stripfans - een voorliefde heeft voor het drama, de beelden en de fantasie van superhelden. En door de laatste in royale hoeveelheden aan te bieden, Deadpool 2 heeft het potentieel om fans van ons allemaal te maken.

Deadpool 2 zijn grootste kracht is zijn terughoudendheid (nee, echt)

Deadpool in Deadpool 2

Deadpool binnen Deadpool 2.

Vos

In de vroege 1990s, Marvel's Rob Liefeld en Fabian Nicieza overvloedig geleend van een DC-schurk genaamd Deathstroke/Slade Wilson om Deadpool/Wade Wilson te creëren. Maar in tegenstelling tot zijn voorganger vertoonde Deadpool een jaren 90-gepast gevoel van brutaliteit, oneerbiedigheid en woede tegen de machine.

Met andere woorden, Deadpool was een antiheld met superkrachten (genezing, reflexen, behendigheid, et al.). en als 2016's Deadpool duidelijk gemaakt, de grootste van die krachten is misschien wel zijn volledige zelfbewustzijn: de meeste grappen in Deadpool waren gericht op het villen van de titulaire held en het industriële superheldencomplex, of dat nu de spot dreef met Reynolds' carrière en Fox' reeks slechte superheldenfilms of het invoegen van ranzige oneliners en overbodige gore in de grote actiescènes van de film om zijn zeldzame te verdienen - voor het genre R-rating.

Het is een goede shtick. Deadpool ’s oneerbiedigheid, vooral ten koste van zichzelf, maakte het uniek onder zijn superheldenfilm-collega’s. Maar er waren momenten in de eerste film waar de film meedogenloos is Ik wed dat je dit nog nooit eerder hebt gezien houding werd niet ondersteund door de film zelf, die nog steeds in alle standaard superheldenfilmbeats speelde.

Het is dus verheugend - en eerlijk gezegd een beetje schokkend - om de relatieve terughoudendheid van het vervolg jegens zijn held te zien. Niet constant hoeven bewijzen dat de scherpzinnigheid van Deadpool het toelaat Deadpool 2 om een ​​sterker verhaal te ontwikkelen, wat zijn grootste troef blijkt te zijn.

wat is Rosj Hasjana en Yom Kippur

Het kan zijn dat kijkers gewoon aan het personage zijn gewend, of het kunnen Reese, Wernick en Reynolds zijn die zichzelf bewerken, maar er is nu meer gemak rond het personage van Deadpool, minder een impuls om de hele tijd voor de voor de hand liggende grap te gaan . (Of in ieder geval wanneer de grap zich aandient, zoals terugkerende jabs op Batman tegen Superman en een Zwarte Tom Cassidy , er zit meer intelligentie achter de referentie.)

In plaats daarvan, Deadpool 2 wikkelt zijn verhaal rond de botten van een romance en verankert de oneerbiedigheid van de film in echte emotionele belangen. Deadpool en de liefde van zijn leven, Vanessa ( Morena Baccarin ), een gezin willen stichten, maar Deadpools carrière als huurling staat in de weg. Met het risico te veel weg te geven, zeg ik alleen dat Deadpool nog een laatste missie moet voltooien om die kans te krijgen - een jongen redden van een norse, tijdspringende, met metaal bewapende mutant genaamd Cable (een vaste waarde in Marvel's stripboeken , hier gespeeld door Josh Brolin ), die zijn eigen drijfveren heeft.

Romances in superheldenfilms zijn vaak saaie, slappe dingen, maar Deadpool 2' s liefdesverhaal biedt de broodnodige ballast voor de non-stop oneerbiedigheid van de film. Het vraagt ​​kijkers om na te denken over het menselijke aspect van super zijn en de kwetsbaarheid die daarmee gepaard gaat. En door deze romantiek te brengen, slaagt de film erin om fris aan te voelen en Deadpool een diepere betekenis te geven, door te suggereren dat er daadwerkelijk consequenties zijn in een film die er geen lijkt te hebben.

Het biedt ook wat broodnodige ademruimte tussen de elektrische actiescènes van de film.

Deadpool 2' s actiescènes vertalen het grenzeloze potentieel van stripboekpagina's naar het scherm

Zazie Beetz's Domino krijgt een gedenkwaardige introductie op het scherm in Deadpool 2.

20th Century Fox

Leitch, die 2017 regisseerde Atoom Blond, heeft een bewezen oog voor high-impact visuals. Dat komt naar voren Deadpool 2 ’s actiescènes, die nooit te rommelig of verwarrend zijn, met individuele stunts die de ruimte krijgen om te ademen en op zichzelf te bestaan. De actiescènes dienen een doel dat verder gaat dan het aanwakkeren van adrenaline, vaak verdubbelend als belangrijke karaktermomenten.

Dat is vooral duidelijk in de introductie van Domino in de film. In de strips heeft Domino de macht om de waarschijnlijkheid om haar heen te veranderen, waardoor ze in wezen bovennatuurlijk geluk heeft. Maar afhankelijk van wie haar schrijft en tekent, is de weergave van deze amorfe kracht in de strips inconsistent: haar geluk komt als min of meer gewoon dingen laten gebeuren - kogels raken, of blikseminslagen, of ze wordt gered door de geringste duwtjes. Maar ze komt tot leven op het scherm, terwijl Leitch haar krachten methodisch ontplooit met een vaste hand, inzoomt op elke kleine beweging en zich dan terugtrekt voor een adembenemende onthulling.

Domino is niet de enige nieuwe mutant die zowat de show steelt. Julian Dennison ’s Russell is het pyrokinetische kind in het middelpunt van dit hele drama, en Dennison (a uitbraak aanwezigheid in de film van Taika Waititi uit 2016 Jaag op de wilde mensen ) doordrenkt hem met kwetsbaarheid, verbroken door flitsen van roofzuchtige woede. De visuals van Leitch komen beat voor beat overeen met de uitvoering, waardoor Russells explosieve sequenties een onvoorspelbare vurigheid krijgen die past bij een mutant in de greep van de adolescentie.

het echte verhaal achter peter pan

De actiescènes van Leitch zijn niet afhankelijk van hersenloos ponsen of raspen van dubstep-muzieksignalen - tenzij hij een punt maakt over hersenloos ponsen en raspen van dubstep-muzieksignalen. In plaats daarvan zijn ze individueel afgestemd op de behoeften van specifieke scènes en specifieke personages, en hebben ze veel meer impact. Elk superkrachtig personage, of het nu Deadpool en zijn helende vermogens of Cable en zijn tijdspringtechnologie is, krijgt speciale aandacht voor wat hem of haar zo super maakt.

Het onbeperkte potentieel van stripboekpagina's - relatief vrij van de beperkingen, budgettair en anderszins, die het maken van actiefilms kunnen belemmeren - vertalen in iets ontzagwekkends op het scherm is een stuk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar Leitch zorgt ervoor dat het er helder en moeiteloos uitziet, en dat is een groot deel van wat de visie van zijn en zijn schrijvers in Deadpool 2 beter dan het origineel.

Deadpool het enorme succes was grotendeels te danken aan zijn oneerbiedigheid voor zijn eigen genre, zijn bereidheid om foto's te maken, sommige ranziger dan andere, bij superheldenfilms in het algemeen. Het bood echter niet echt een alternatief voor wat het beledigend was; het was ook niet duidelijk beter dan zijn doelwitten in de dingen waarvoor het hen uitlachte. Deadpool 2 is meer ambitieus s. Het durft niet alleen grappen te maken over het genre - het doet dat terwijl het laat zien wat een goede superheldenfilm eigenlijk maakt. Het resultaat is een superheldenfilm die zo strak en briljant vermakelijk is gemaakt dat zelfs Deadpool zelf moeite zou hebben om er iets aan te merken.

Deadpool 2 draait vanaf vrijdag 18 mei in de bioscoop.