Werken SAD-lampen echt?

Producten voor lichttherapie, aangeprezen als behandelingen voor seizoensgebonden affectieve stoornissen, nemen gestaag toe.

Een vrouw kijkt naar een lichte lounge in het Science Museum in Londen in 2006. Het is een behandeling voor mensen met Seasonal Affective Disorder (SAD), een vorm van depressie die gewoonlijk tijdens de wintermaanden wordt ervaren.

Fiona Hanson/PA Beelden via Getty Images

Dit verhaal maakt deel uit van een groep verhalen genaamd De goederen



Elke winter krijg ik een korte onderbreking van de droevige, grijze dagen van New York City en 16.30 uur. zonsondergangen door een paar weken bij mijn ouders in Florida op bezoek te gaan. Florida in de buitenwijken is geen erg interessante of opwindende plek, maar er is iets aan het zien van palmbomen en blauwe luchten in december dat energiek aanvoelt.

Op mijn meest recente reis. Ik had medelijden met een vriend die op bezoek was uit Montreal en, net als ik, voelt zich onverklaarbaar traag in de koudere maanden. Hij stelde voor dat ik een vrolijke lamp zou kopen, een helder licht dat vaak wordt gebruikt om seizoengebonden affectieve stoornissen te behandelen, om me meer uitgerust te voelen. Ik gebruik het elke ochtend en het maakt de winter draaglijk, vertelde hij me.

Ik was sceptisch dat ik me beter zou voelen als ik met een fel licht in mijn gezicht zou schijnen, ook al doen mensen dat de hele tijd. En zelfs als dat zo was werk, ging ik ervan uit dat het de symptomen van mijn winterslaap zou aanpakken zonder het onderliggende probleem op te lossen.

Maar lichttherapie, zo blijkt, is eigenlijk heel effectief. Katie Sharkey, universitair hoofddocent geneeskunde, psychiatrie en menselijk gedrag aan de Alpert Medical School van Brown University, vertelde me dat ze vaak lichttherapie voorschrijft aan patiënten met de diagnose SAD. Ik denk dat het zeer effectief is, zei Sharkey, die gespecialiseerd is in psychiatrie en slaapgeneeskunde, maar ik zou mensen met depressieve symptomen aanraden om te worden gezien door iemand die met hen kan samenwerken aan deze behandeling, net zoals je zou doen met een pil of therapie .

Met andere woorden, lichttherapie werkt - maar u moet waarschijnlijk geen SAD-lamp kopen alleen omdat iemand op een feestje u dat heeft gezegd.

Wat is een seizoensgebonden affectieve stoornis?

Om te begrijpen hoe lichttherapie werkt, moet u eerst begrijpen wat de seizoensgebonden affectieve stoornis veroorzaakt.

Zoals de naam al doet vermoeden, is seizoensgebonden affectieve stoornis een depressieve stoornis of stemmingsstoornis die het vaakst in de winter voorkomt, vertelde Sharkey me, hoewel psychiaters ook gegevens hebben van patiënten die lijden aan zomerdepressie. Het maakt deel uit van een cluster van syndromen waarbij de stemming wordt beïnvloed door daglengtes.

Symptomen zijn vergelijkbaar met die van depressie het hele jaar door en omvatten aanhoudend slecht humeur, verlies van interesse in dagelijkse activiteiten, prikkelbaarheid, moeite hebben om 's ochtends op te staan, zich de hele dag lusteloos voelen en veranderingen in eetlust, wat kan betekenen te veel of te weinig eten, maar manifesteert zich vaak als hunkering naar bepaalde voedingsmiddelen met meer calorieën. Ergens tussen 1,4 en 9,7 procent van de Amerikanen heeft SAD , met hogere tarieven naarmate u verder naar het noorden gaat.

Zoals Joseph Stromberg schreef voor Vox Vroeger twijfelden wetenschappers aan het bestaan ​​van SAD, dat voor het eerst werd geïdentificeerd in de jaren tachtig, en aanvankelijk dachten ze dat het werd veroorzaakt door onvoldoende blootstelling aan zonlicht in de winter. Het idee, dat sindsdien is ontkracht, was dat kortere dagen leidden tot een overproductie van melatonine , een hormoon dat slaap-waakcycli reguleert, waardoor mensen zich duizelig en prikkelbaar voelen tijdens de donkere wintermaanden. Dit werd de fotoperiode-hypothese genoemd.

Een andere theorie, de faseverschuivingshypothese, stelt dat aangezien de zon later in de winter opkomt, de circadiaanse ritmes niet meer in lijn zijn met hun slaap-waakritme. Simpel gezegd, aangezien mensen de neiging hebben om elke dag op hetzelfde tijdstip wakker te worden, zelfs in de maanden dat de zon later opkomt, kan een verandering in de zonsopgangstijden hun circadiane ritme in de war brengen.

is covid-19 een plaag?

Maar een paar nieuwe onderzoeken, beide gepubliceerd in september, suggereren dat er een andere verklaring is voor seizoensgebonden depressie: een hersencircuit dat lichtgevoelige cellen in je ogen verbindt met gebieden in je hersenen die je humeur beïnvloeden. Een studie vond dit type circuit bij muizen; een paar weken later suggereerde een ander onderzoek dat er bij mensen een vergelijkbare route bestaat. Het is zeer waarschijnlijk dat zaken als seizoensgebonden affectieve stoornis dit pad omvatten, vertelde Jerome Sanes, een professor in neurowetenschappen aan de Brown University, NPR in december.

Samer Hattar, een van de auteurs van de muizenstudie en hoofd van de sectie over licht en circadiane ritmes van het National Institute of Mental Health, deed in 2002 een ontdekking die deze recente ontwikkelingen helpt verklaren. In 2002 ontdekte David Berson, professor neurowetenschappen van Samer en Brown, een nieuw type cel in het oog. Gecombineerd met ander werk dat aan SAD is gedaan, suggereert dit dat seizoensdepressie wordt veroorzaakt door een gebrek aan licht.

Voordat de celkrant [in 2002] werd gepubliceerd, gingen veel mensen – ik ook, om eerlijk te zijn – er gewoon van uit dat de depressieve effecten van licht [veroorzaakt worden door] verstoring van de circadiane klok, vertelde Hattar me. Ze gingen ervan uit dat de gevoeligheid van dit systeem vergelijkbaar was met de gevoeligheid van het circadiane systeem. Maar nu we dit volledig nieuwe circuit hebben gevonden, weten we niet of de gevoeligheid van het systeem hetzelfde is als het circadiane systeem. We weten niet hoeveel licht - voor mensen - je moet schijnen om dit stemmingsverbeterende pad te activeren.

Dat betekent niet dat lichttherapie niet effectief is. Mensen weten al jaren dat lichttherapie werkt, vertelde Hattar me. Zelfs als wetenschappers nog steeds proberen te achterhalen wat de oorzaak is van SAD, is er bijna een consensus dat lichttherapie een effectieve behandeling is die SAD direct kan aanpakken, niet alleen de symptomen ervan.

SAD-lampen werken — als je ze op de juiste manier gebruikt

Lichttherapie, of fototherapie, was wijdverbreid lang voordat seizoensgebonden affectieve stoornis als een werkelijke aandoening werd beschouwd. Volgens de blog van de National Library of Medicine Nu in omloop , werd de praktijk in de oudheid gebruikt om iemands humeur in evenwicht te brengen - dit was toen artsen dachten dat alle medische problemen werden veroorzaakt door onevenwichtigheden in vier lichaamsvloeistoffen (zwarte gal, gele gal, slijm en bloed), een bizarre vorm van pseudowetenschap dat duurde meer dan 2000 jaar - en werd later gebruikt om een ​​reeks aandoeningen te behandelen, waaronder psoriasis, lupus en slaapstoornissen.

In 1903 ontving arts Niels Ryberg Finsen de Nobelprijs voor zijn werk aan de therapeutische en fysiologische effecten van lichtbehandeling. Een paar decennia later werden zonnelampen gemeengoed in zowel Europa als de VS - zowel voor therapeutische als cosmetische doeleinden.

In Zweden, waar de zon gaat in januari rond 15.00 uur onder , zijn lichttherapieklinieken sinds de jaren tachtig een populaire manier om SAD te behandelen. Enkele Zweedse lichttherapieklinieken, schreef schrijfster Linda Geddes voor de Atlantische Oceaan in 2017 kleden patiënten zelfs volledig witte outfits aan en laten ze zitten in witgekalkte kamers vol fel licht om de winterblues te behandelen. Volgens Geddes zijn klinieken voor lichttherapie niet meer zo gangbaar als in de jaren '80, en er zijn er nog maar een paar over.

Maar mensen die last hebben van door de winter veroorzaakte depressies hebben andere behandelingsopties waarvoor ze niet in verblindend witte kamers hoeven te zitten. Lichtbakken, of lichttherapielampen, zijn de laatste jaren steeds populairder geworden, vooral in de VS, en zelfs onder mensen bij wie niet officieel de diagnose SAD is gesteld.

Google-zoekopdrachten naar lamp voor seizoensgebonden affectieve stoornis zijn sinds 2016 omhooggeschoten, volgens Google trends - misschien niet verrassend, mensen hebben de neiging om deze producten in november en december te kopen, en mensen in noordelijke staten met strenge winters, zoals Minnesota en Michigan, zijn degenen die het meeste zoekverkeer genereren. De snede , de Draadknipper , en CNN hebben lijsten samengesteld met de beste SAD-lampen, variërend van strakke lichtbakken die op je bureau passen tot vloerlampen.

Sharkey, de psychiater van de Brown University, zei dat lichttherapie een zeer effectieve behandeling kan zijn voor patiënten bij wie de diagnose SAD is gesteld, eraan toevoegend dat de respectievelijke onderzoeken van Hattar en Sanes een enorme doorbraak waren in het begrijpen hoe SAD werkt. De muisstudie, zei ze, was waarschijnlijk de meest opwindende paper die ik het afgelopen jaar heb gezien.

Het is enorm, omdat het een neuraal substraat biedt voor wat we klinisch hebben waargenomen: dat natuurlijk licht enorme effecten kan hebben op iemands gemoedstoestand, vooral in de wintermaanden. Het kunstmatige licht waar we ons onder bevinden, geeft niet hetzelfde signaal aan onze hersenen als het licht dat we buiten krijgen, vertelde Sharkey me. Ook al lijkt het misschien iets minder fel dan buitenlicht, voor onze hersenen is het eigenlijk veel minder fel. Ik zit nu in mijn kantoor: ik kan perfect zien, ik kan lezen. Maar als ik naar buiten ging, ook al is het hier bewolkt, het is nog steeds orden van grootte helderder buiten voor de hersenen, zei ze.

Lichttherapie kan je hersenen min of meer voor de gek houden door te denken dat je wordt geraakt door natuurlijk licht, zolang je maar het juiste apparaat gebruikt. Er zijn functies waar je zeker naar moet zoeken, zei ze. Ik vertel mensen meestal dat ze een lichtbak willen met UV-filtering, die kan produceren met één en vijfduizend watt. Ik vertel patiënten dat een lichtbak met een breed spectrum, in plaats van een lichtbak met een bepaalde kleur of tint, meestal beter is, omdat mensen die doorgaans prettiger vinden. Dat zijn enkele van de functies waar ik naar kijk. Als u er een vindt die aan deze drie criteria voldoet, kan dit gebaseerd zijn op esthetische voorkeur en prijsklasse. Je kunt 300 dollar of 50 dollar uitgeven, en je moet het aantal dollar uitgeven dat je je kunt veroorloven.

Maar, waarschuwde Sharkey, lichtbakken moeten correct worden gebruikt - gebruik het te vroeg op de dag en je zult merken dat je moe wordt voor je gebruikelijke bedtijd; gebruik het te laat en je zult moeite hebben om naar bed te gaan - en ze kunnen leiden tot andere bijwerkingen, zoals hoofdpijn, interferentie met bepaalde medicijnen en huiduitslag. En, voegde ze eraan toe, deze beslissing moet worden genomen in overleg met een professional.

Ik raad zeker aan dat mensen die zich depressief genoeg voelen om een ​​behandeling te zoeken, een behandeling zoeken, zei ze. Dat is een regel om naar te leven: zorg voor je geestelijke gezondheid.