Fargo is TV's meest verzengende kritiek op de afgelopen 40 jaar wereldwijde economie. Echt.

Het frustrerende maar lonende derde seizoen van de FX-serie gaat over een wereld die vreselijk mis is gegaan.

Fargo

VM Varga neemt de angstaanjagende knuffelbeer op in het huis van Emmit Stussy.

FX

Laat in de zevende aflevering van Fargo 's derde seizoen, Sy Feltz (een indrukwekkend besnorde Michael Stuhlbarg ) op kerstavond bij zijn vrouw thuiskomt.

Hij is uit geweest voor een zakendiner met zijn oude collega en vriend Emmit Stussy ( Ewan Mcgregor ), in de hoop Emmit te overtuigen om de parkeerplaats van het paar te verkopen aan een geïntrigeerde zakenvrouw. Maar de vergadering wordt onderbroken door het nieuws van de dood van Emmits broer. Als Sy Emmit thuis afzet, kijkt hij op en ziet de gemene V.M. Varga ( David Thewlis ) tuurt naar beneden vanuit een raam op de tweede verdieping.

Beoordeling: 4,5 van de 5

vox-teken vox-teken vox-teken vox-teken vox-teken

Dus Sy gaat naar huis - thuis is de constante bron van veiligheid en heiligheid in de Fargo universum. Maar hij kan niet van zich afschudden wat er is gebeurd. De duivel woont in het huis van zijn eigen vriend, en om wat voor reden dan ook, hij kan niet worden uitgeworpen. De zaken zijn uit de hand gelopen.

De wereld is verkeerd! jammert hij tegen zijn vrouw. Ze probeert hem te troosten, probeert zijn tranen te stoppen, maar er is niets aan te doen. In voorgaande seizoenen van de show zou deze simpele herbevestiging van huiselijkheid voldoende zijn geweest om de wolven op afstand te houden. Maar nu kan Sy, een van de meest fatsoenlijke personages in seizoen drie, zijn wanhoop niet bedwingen.

Er is iets kapot in de wereld, en ook al Fargo De drie seizoenen volgen totaal verschillende reeksen karakters, in drie afzonderlijke tijdlijnen (met een klein beetje overlap), ze combineren om een ​​overtuigend argument te vormen dat wat kapot is niet de ziel van de karakters is, maar de economische systemen die ze vermalen . Fargo , kijk, is uiteindelijk naar serie over de dood van het kapitalisme, waar de enige mensen die kunnen profiteren oplichters en straatventers zijn, die de wereld zien voor wat het werkelijk is.

Fargo noemt zichzelf een serie over kleine criminaliteit. Maar het is veel krachtiger als een drama over economie.

Fargo

Emmit en Gloria staan ​​eindelijk tegenover elkaar.

FX

Wanneer je begint te kijken naar Fargo als een show over de economische wielen die de wereld doen draaien, komt het in beeld op een manier die het vaak niet doet als het alleen als een handig stukje Coen broers pastiche.

De Oscar-winnende film uit 1996 dat de FX-serie zijn naam, setting en algehele esthetiek geeft, was een duister komisch maar uiteindelijk hoopvol verhaal dat suggereerde dat de wetten van fatsoen en gerechtigheid uiteindelijk zouden winnen. In het uiteindelijke beeld gaat een stel samen aan tafel zitten, terwijl ze wachten op de komst van hun eerste kind; er is duisternis in de wereld, lijkt het te zeggen, maar ook genoeg licht om het buiten te sluiten.

waar kan ik de republikeinse debatten online bekijken?

Noah Hawley , die de tv-serie heeft gemaakt, heeft met zijn schrijvers samengewerkt om dat idee langzaam maar zeker binnenstebuiten te keren gedurende drie seizoenen televisie. Justitie kan nog steeds op microschaal worden uitgedeeld. Moordenaars kunnen naar de gevangenis worden gestuurd en dieven kunnen worden gedwongen hun onrechtmatig verkregen winst terug te geven. Maar op macroschaal - vergeet het maar. Je kunt de vloedgolven die anders gewone Amerikanen overspoelen niet stoppen, omdat de vloedgolven norse, onverzoenlijke goden zijn geworden, die weinig om de rest van ons geven.

Daarom is het zo passend dat de eerste drie seizoenen van de show allemaal plaatsvinden op cruciale momenten in de langzame wurging van het Amerikaanse kapitalisme. Seizoen één, dat zich afspeelt in 2006 en 2007, vindt plaats op de rand van de ineenstorting van de huizenmarkt, wanneer een anders standaard moordonderzoek in een klein stadje op een zijspoor wordt gezet door de aanwezigheid van Lorne Malvo ( Billy Bob Thornton ), een amorele huurmoordenaar die werkt voor een anonieme organisatie die alles lijkt te doordringen, zelfs als niemand zich realiseert dat het er is.

Seizoen twee is zelfs nog explicieter en speelt zich af in 1979, aan het begin van de opkomst van Ronald Reagan. Reagan zelf is echter een personage Fargo portretteert hem als een goedbedoelende dupe die niet begreep wat hij op het punt stond los te laten. Het waargebeurde verhaal van het seizoen gaat over een moeder-en-pop-outfit die aan de kant is geschoven door de opkomst van de bedrijfscriminaliteit - een symbolische hervertelling van de bedrijfsinvasie in het binnenland die begon in de jaren '80 en ongebreideld in de jaren '90 en 2000 woedde.

En tot slot, seizoen drie vindt plaats in 2010 en 2011, net op het moment dat Amerikanen zich beginnen te realiseren dat welk economisch herstel ze ook zullen zien na de ineenstorting van de huizenmarkt, lang en pijnlijk en ongelijk verdeeld zal zijn. Hier staat de goedbedoelende dupe in het midden van de show; Emmit gelooft dat hij een oprechte burger is en doet inderdaad niets mis . Maar uiteindelijk vernietigt hij alles waar hij om geeft, alleen maar omdat hij in bed stapt met een enorme wereldwijde organisatie die hij niet helemaal begrijpt. Het opkomende tij van globalisering brengt alle boten omhoog, maar alleen in theorie. De meeste mensen - zelfs Emmit uiteindelijk - worden overspoeld.

En als je in kaart brengt Fargo ’s verhaallijn chronologisch - dat wil zeggen seizoen twee, dan seizoen één en dan seizoen drie - wordt deze overkoepelende doorlopende lijn nog duidelijker. Seizoen twee bevat hints van de chaos die komen gaat, maar gerechtigheid komt uiteindelijk weer terug. Het Amerikaanse stadje is nog steeds robuust en de moeite waard om voor te vechten. Dan komt seizoen één langs en verduistert dit idee aanzienlijk, maar uiteindelijk komt gerechtigheid (zij het in een anticlimax en onbevredigende finale). Ten slotte eindigt seizoen drie in opzettelijke dubbelzinnigheid en biedt het weinig tot geen gerechtigheid. Komt de cavalerie? Waarschijnlijk niet, maar we kunnen hopen.

Seizoen drie is Fargo is het meest frustrerend — maar misschien ook wel het beste

Eerlijk gezegd, de eerste helft van Fargo 's derde seizoen is een beetje moeilijk te nemen. Het voelt als een doffe, holle echo van alles wat de show deed in de eerste twee seizoenen, met een minder luchtdichte constructie. De eerste misdaden van het seizoen zijn twee moorden gepleegd op een komisch barokke manier: een waarbij de neus en mond van een man zijn dichtgelijmd, en de andere met een airconditioner die op iemands hoofd is gevallen.

Fargo is altijd iets te veel van zichzelf onder de indruk geweest, alsof het verbaasd is dat het op televisie bestaat en handelt op de naam van de gebroeders Coen. (Een vriend van mij heeft ooit geponeerd dat Hawley misschien alleen maar wil dat een van de Coens hem vertelt dat hij goed werk heeft geleverd, en die vriend zou gelijk kunnen hebben.) De serie heeft een zekere branie, een die nauwelijks verdiend in de eerste twee seizoenen, dankzij de zorgvuldige, puzzeldoosstructuur van de verhalen. Opstellingen en uitbetalingen werden in de eerste twee seizoenen met meedogenloze efficiëntie ingezet, op een manier die bijna komisch ongeschikt aanvoelt voor het rommeligere, minder zeker-van-zelf plot van seizoen drie.

Maar ongeveer halverwege seizoen drie begon ik me af te vragen of al zijn herhalingen en onverdiende bravoure niet op een bepaald niveau opzettelijk waren, niet Fargo plezier hebben. En toen week hij plotseling uit zijn koers en reed hij van het platgetreden pad van puzzelboxplezier de besneeuwde bossen in, waar hij prompt tegen verschillende bomen botste. Ik vond het geweldig.

Fargo

Nikki Swango die het seizoen overnam, heeft zeker geholpen.

FX

Het seizoen was begonnen met het verhaal van twee broers, Emmit en Ray Stussy (beiden gespeeld door McGregor), die het oneens waren geworden nadat Emmit Ray had misleid om de auto te ruilen die de vader van de jongens aan Emmit had gegeven voor de zeldzame postzegels die hij had gegeven. Straal. De auto bleek vluchtig nuttig; de postzegels financierden Emmit's zakelijke ondernemingen. Hun verhaal was, met andere woorden, een verhaal zo oud als Jacob en Esau.

Nog Fargo worstelde om Emmit en Ray zelfs maar half zo meeslepend te maken als al het andere dat om hen heen gebeurde. Het was vaak irritant om te zien dat Emmit niet echt onheil om zijn oren bracht zoals eerdere schijnbaar oprechte burgers van Fargo , uw Lester Nygaards ( Martin Freeman ) en je Peggy Blumquist ( Kirsten Dunst ). In plaats daarvan was hij gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats, ook al begreep hij de ongeëvenaarde schaduw niet van de duistere personages van wie hij een lening aannam in de nasleep van de financiële crisis. Zijn vete met Ray voelde als oud nieuws, zowel voor de personages als voor... Fargo , een katalysator voor een nieuw seizoen van gekke misdaadshenanigans.

hoe lang is elsa in bevroren 2

Maar het seizoen uiteindelijk was niet over maffe misdaadstreken. In plaats daarvan bleek de ruzie tussen Ray en Emmit een list te zijn, een manier voor de show om ons af te leiden van de echt misdaden die rond de twee mannen gaande waren, waarbij Varga en zijn trawanten betrokken bleken te zijn die volkomen legale maar zeer immorele middelen gebruikten om iedereen die ze maar konden leeg te laten bloeden om zichzelf te verrijken.

Ray stierf in aflevering zes, bij een ongeluk dat Emmit bleef proberen te beweren dat het een moord was omdat hij ergens zijn schuld moest neerleggen. En de enige die het grotere geheel zo duidelijk mogelijk zag, was de vriendin van Ray, Nikki Swango ( Mary Elizabeth Winstead ), die misschien een kleine crimineel was, maar die van haarzelf herkende toen ze hen zag. Varga, realiseerde ze zich, was gewoon een oplichter. Hij had gewoon het gewicht van regeringen achter zich.

Op Fargo , de wereld eindigt als een gejammer vermomd door een knal

Terwijl Nikki langzaam de show overnam en het enige personage bleek te zijn met een moreel kompas dat net genoeg gebroken was om Varga op zijn eigen terrein uit te dagen, Fargo op zijn plaats geklikt. Zij en de dove moordenaar Mr. Wrench ( Russell Harvard , de eerste acteur die een hoofdrol speelt in twee seizoenen van Fargo , die eerder in seizoen één was verschenen) lanceerde schema na schema om terug te keren naar Varga. Nikki stond erop dat ze wilde zijn geld niet echt - ze wilde dat hij pijn voelde.

Aan de andere kant van het spectrum van Nikki was de meest opvallende vertegenwoordiger van de wetshandhaving van het seizoen, Gloria Burgle ( Carrie Coon ). Al vroeg voelde Gloria zich weer een wals door platgetreden terrein; de Fargo universum heeft ons al kennis laten maken met het goede en gewoon politie waar niemand aandacht aan besteedt. Maar hoewel Gloria het enige personage was dat alle spelers van het seizoen uitzocht en hoe ze precies bij elkaar pasten, deed het er niet toe. Varga en het bedrijf orkestreerden een alternatieve verklaring die een kleine speler dwong om de schuld op zich te nemen voor de reeks moorden van het seizoen, en vervolgens wegschaatste met contant geld in de hand. Gloria had misschien de waarheid ontdekt, maar degenen met het geld bedachten hun eigen versie van de gebeurtenissen en maakten de waarheid.

waarom worden mijn armen gevoelloos als ik slaap?

Het begrip waarheid en fictie is altijd geanimeerd geweest Fargo - die zelfs in zijn filmincarnatie was gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat de Coens hadden verzonnen. Maar seizoen drie bracht dit idee naar een geheel nieuw niveau, met zijn nonchalante nadruk dat aangezien de waarheid al een verhaal is dat we onszelf vertellen, dat verhaal kan worden verbrijzeld, totdat iedereen zijn eigen waarheid, zijn eigen realiteit heeft.

Aan (of nabij) het begin van elke aflevering van Fargo , DIT IS EEN WAAR VERHAAL verschijnt in tekst op het scherm. Maar in seizoen drie vervaagden de afzonderlijke woorden in die zin vaak met verschillende snelheden, vaak verlatend enkel DIT IS EEN VERHAAL. Op een gegeven moment vertelt Varga drie waargebeurde verhalen over grote wereldgebeurtenissen, en bij het derde wordt de maanlanding nagebootst. Hij doet dit om Sy te laten stijgen, maar Fargo heeft meer aan zijn hoofd. Als genoeg mensen niet in de maanlanding geloven, dan is het voor hen niet echt gebeurd. We construeren onze eigen realiteiten in ons hoofd, en als ze waar zijn voor ons, dan zijn ze waar, hoe schadelijk ze ook zijn.

Fargo

Ontmoet de mysterieuze man Gloria God? Zeker wel. Waarom niet?

FX

Dat is waar Gloria - de meest openlijke knipoog van het seizoen naar zijn wortels in het Midwesten - binnenkomt. In het begin vond ik Gloria een verspilling van Coon's buitengewone talent , maar tegen de finale voelde het personage net zo belangrijk voor seizoen drie als Varga en Nikki. Waar Varga niet leek te bestaan ​​omdat hij het systeem had gebruikt om zijn ware identiteit te verbergen, leek Gloria niet te bestaan ​​(en inderdaad, ze kon geen automatische deuren of zeepdispensers krijgen om op haar te reageren en deed het niet' niet opduiken in online zoekresultaten) omdat ze nog steeds geloofde in een soort gerechtigheid waar de wereld tegenwoordig niet zoveel ruimte voor heeft. Zij is wie we misschien hopen dat we nog kunnen zijn, net zoals Nikki is wie we waarschijnlijk moeten zijn, en Emmit is wie we waarschijnlijk zijn. En al die tijd zuigt Varga ons allemaal leeg voordat we beseffen wat er gebeurt, en laat de schil achter.

Er is nog steeds een enorme kracht rond de mythologie van het Amerikaanse stadje in de Amerikaanse popcultuur, maar in het derde seizoen van Fargo , wordt zelfs de kleine stad opgesplitst in onderdelen en ondergebracht in grotere organisaties. (Letterlijk! Gloria's politie-afdeling wordt ontbonden en opgenomen in de provinciale afdeling.) De goede karakters zijn overheidsbureaucraten die nog steeds in de rechtsstaat geloven, of het nu politieagenten of IRS-agenten zijn. Maar het zijn vlekjes in de zalf voor de personages die de wereld zien als iets om uit te knijpen totdat het meer geld opgeeft, als iets dat gemakkelijk kan worden weggegooid.

Nikki sterft in een vreemde ontmoeting, omdat ze moet. Emmit gaat opscheppen omdat hij een nutteloze idioot is, hoewel ook hij uiteindelijk sterft (het enige gedempte moment van karmische rechtvaardigheid dat Fargo 's seizoen drie finale serveert). Varga vergiftigt Sy, die een schim van zichzelf krijgt. Varga's operatie sluit Emmit's bedrijf en gaat door naar de volgende, waardoor Emmit achterblijft om de rekening te betalen. En het gaat maar door.

Fargo 's derde seizoen begon meer rechttoe rechtaan komisch dan een van de vorige twee, maar tegen de tijd dat het eindigde, was het gelach dat het inspireerde bijna volledig hol. De grap was op de karakters en misschien op ons. Er is iets diep in de wereld gebroken, leek het te zeggen, en zelfs God (of in ieder geval zijn benadering, hier gespeeld door Ray Wise ) was niet bij machte om veel te doen. Het seizoen knikte naar de actualiteit - Russische bemoeienis hier; de verkiezing van 2016 daar - maar nooit openlijk. In plaats daarvan gaf het het gevoel vast te zitten in een systeem dat je niet hebt uitgevonden of waarvan je geen deel meer wilt uitmaken maar hebben geen effectieve middelen om te veranderen.

In de slotscène van seizoen drie staan ​​Gloria en Varga in 2016 tegenover de douane op de luchthaven. Ze werkt nu voor het Department of Homeland Security. Hij gaat onder een andere naam. Ze zegt dat ze hem, dood voor zijn rechten, heeft voor het witwassen van geld. Hij suggereert dat iemand die hoger in de voedselketen van de regering staat dan zij, spoedig zal arriveren om hem te bevrijden. We zouden graag denken dat de wereld mensen zoals Gloria nodig heeft, maar Fargo stelt dat de wereld die we de afgelopen 40 jaar hebben opgebouwd, meer mensen zoals Varga nodig heeft dan we zouden willen toegeven.

De twee zitten en wachten tot de deur opengaat, of Gloria of Varga gelijk krijgen. Alles wat we tot nu toe in seizoen drie hebben gezien, alles wat we buiten onze eigen ramen zien, suggereert dat hij zal worden vrijgelaten. Fargo De vorige seizoenen suggereren dat gerechtigheid op de een of andere manier, bizar, zichzelf opnieuw zal doen gelden, en Gloria zal haar man te pakken krijgen. Maar de deur blijft gesloten. We wachten en wachten en wachten op antwoorden die nooit komen.

Gesneden tot zwart.

Fargo seizoen drie wordt gestreamd op FX Now. Seizoen één en twee zijn beschikbaar op Hulu .