Hoe angst en bezorgdheid te bestrijden wanneer de quarantaine eindigt?

De pandemie van het coronavirus heeft een aantal gevolgen gehad voor onze geestelijke gezondheid. We vroegen vijf psychologen om advies over hoe we vanuit ons huis in een veranderde wereld kunnen komen.

Het Highlight by Vox-logo

Onderdeel van het meinummer van The Highlight, ons huis voor ambitieuze verhalen die onze wereld verklaren.


Overheden over de hele wereld draaien enkele van de meest ernstige aspecten van quarantaine terug. Na maandenlang opgesloten te zijn geweest en apart gehouden, zullen vrienden en familie uiteindelijk weer gaan socializen. Sommige werknemers zullen terugkeren naar het kantoor en openbare ruimtes - van restaurants tot bioscopen - zullen strategieën gaan implementeren om terugkerende klanten zich veilig te laten voelen.



Weinigen van ons zullen dezelfde zijn die uit quarantaine komen als we erin gingen: mensen met reeds bestaande psychische aandoeningen verloren veel van de routines die hen hielpen het hoofd te bieden, hun problemen in het proces verergeren . Velen hebben nieuwe ontberingen meegemaakt, zoals het verlies van een baan of de dood van een dierbare, wat ze waarschijnlijk niet in staat waren om goed te rouwen . En iedereen is gedwongen om drastisch te veranderen hoe ze leven, werken en zelfs de meest alledaagse taken uitvoeren, zoals boodschappen doen.

Als u uit dergelijke omstandigheden komt, ontstaan ​​er unieke bijwerkingen. Hoewel sommige staten zijn begonnen te heropenen delen van hun economie , terwijl het virus nog steeds actief is, is FOMO voor veel mensen mogelijk vervangen door FOGO - ook wel de angst om uit te gaan. Terwijl sommige mensen bereid zijn om met vreemden om te gaan, zijn anderen zal ongerust zijn over terugkeer naar de sociale sfeer, deels omdat zonder vaccin het verlaten van onze huizen een reëel risico op infectie met zich meebrengt. Maar de zorgen over het hervatten van het openbare leven zijn ook vergroot door onze maanden binnenshuis, waarbij het gebrek aan blootstelling aan mensen en plaatsen onze angst voor de buitenwereld alleen maar versterkt.

We zullen door deze quarantainetoestand moeten werken, zelfs als de fysieke quarantaine is opgeheven, Sheva Rajaee, oprichter van het Center for Anxiety and OCD in Irvine, Californië, vertelde Vox in april. In sommige landen is de psychische stress al zichtbaar. In Wuhan, China, waar de eerste gevallen van Covid-19 werden gemeld, is de afsluiting opgeheven – maar restaurants zijn leeg , actief temperatuur controlepunten overal in de stad, en sommige bewoners blijven zich erin verstoppen, uit angst voor een tweede golf van uitbraken .

Verwant

De pandemie zal ons veranderen. Hier is hoe.

Hoe Amerikanen zich zullen aanpassen aan het nieuwe normaal, is de vraag die iedereen bezighoudt. Vox vroeg vijf psychologen, wier expertise varieert van rampenbestendigheid tot de epidemiologie van de geestelijke gezondheid, wat ze de komende maanden verwachten te zien. Hun advies voor het omgaan met de ongekende uitdagingen, bewerkt voor lengte en duidelijkheid, volgt.

Accepteer dat je angsten normaal zijn

Roxane Cohen Silver, hoogleraar psychologische wetenschappen, geneeskunde en gezondheid aan de Universiteit van Californië, Irvine,

Ik doe al ongeveer 40 jaar onderzoek naar hoe individuen en gemeenschappen reageren op traumatische levensgebeurtenissen. Dit is anders dan alles wat we eerder hebben meegemaakt, om verschillende redenen: er is een onzichtbare dreiging. We weten niet hoe erg dit zal worden. We weten niet hoe lang dit gaat duren. En, belangrijker nog, dit is een wereldwijde bedreiging.

Er zijn een paar strategieën die kunnen helpen. Geen van hen is perfect. Mensen moeten de hoeveelheid media waarmee ze omgaan, matigen; een vast dieet van slecht nieuws is psychologisch niet gunstig. Mensen moeten begrijpen dat hun gevoelens normaal en natuurlijk zijn en dat ze niet gek worden. Dit is een zeer ongebruikelijke en stressvolle en zorgwekkende tijd. Het is oké om je angstig te voelen. En er zijn veel, veel, veel mensen die verliezen lijden - en die zijn echt, en die moeten niet worden geminimaliseerd.

god en satan zijn hetzelfde

Maar zoveel is buiten de controle van het individu. Het hangt af van het kunnen testen of mensen de antistoffen tegen het coronavirus hebben. Het hangt ervan af of er enige vorm van behandeling is. En als er geen vaccin is, hebben we mensen nodig die vertrouwen hebben in de autoriteiten en de wetenschap die ons vertelt wat riskant is en wat minder riskant.

Na 9/11 waren er grote zorgen dat mensen nooit meer in een vliegtuig zouden stappen. Er waren dus drie dingen die de regering deed waardoor mensen zich op hun gemak voelden om in een vliegtuig te stappen: ze introduceerden luchtmarshals in burger, de luchtvaartmaatschappijen verhardden de deuren zodat cockpits alleen van binnenuit konden worden geopend, en ze introduceerden vertoningen op de luchthaven. Dat is maar één voorbeeld van de manieren waarop onze overheden een informatiecampagne kunnen voeren om het mensen gemakkelijker te maken.

Leer je emotionele reactie op angst te beheersen

Christopher Pittenger, directeur van de OCD Research Clinic aan de Yale University

Ik werk voornamelijk met mensen met een obsessief-compulsieve stoornis. Ze worstelen vaak met onzekerheid en moeite met het beheren van wat gevaarlijk is en wat niet. Dat is iets waar we nu allemaal mee worstelen. Hun reactie op de pandemie was interessant. Sommige mensen met OCS hebben het zeker moeilijk, maar met anderen gaat het verrassend goed. De angst van alle anderen voor onzekerheid en hun wens om besmetting te voorkomen, is valide. En in deze crisis is de dubbelzinnigheid weg. Die duidelijkheid kan geruststellend zijn.

Als we teruggaan om de wereld in te gaan om te socializen, zal het een behoorlijk risico met zich meebrengen. En we zullen allemaal te maken krijgen met de vraag: hoeveel van dat risico ben ik bereid te tolereren?

Een van de dingen die je moet doen, is systematisch een scenario doornemen en gewoon accepteren dat er geen absolute zekerheid zal zijn, en leren omgaan met die emotionele reactie op onzekerheid. Dit is iets dat we in therapie zullen doen, niet alleen voor OCS, maar voor veel angststoornissen. Het wordt exposure en responspreventie genoemd. We gaan door en lokken de emotionele reactie uit - we kijken naar de spin, we laten onze handen besmet raken, wat het ook mag zijn - en zitten daar en tolereren de emotie. Wat vaak gebeurt, is dat er risico's zijn, en dat leidt tot angst, en die angst leidt tot meer angst, omdat we de neiging hebben om aan te nemen: als ik angstig ben, moet er iets gevaarlijks gebeuren. Als we kunnen leren de emotie te labelen en ze te herkennen als signalen die soms nuttig kunnen zijn, maar niet betekenen dat je in gevaar bent, dan kunnen we proberen die cirkel van angst of de angst die zich voedt te doorbreken en leren te tolereren het beter.

Oefen mindfulness en stop met ongezonde routines

Rossi Hassad, epidemioloog en hoogleraar psychologie aan Mercy College

Als je het vandaag aan een deskundige op het gebied van geestelijke gezondheid vraagt, zullen ze zeggen dat een ramp gelijk staat aan een posttraumatische stressstoornis. Tijdens de Spaanse griep hadden we die classificatie niet. Maar als je teruggaat naar anekdotische rapporten en een paar verhalen uit de epidemie van 1918-'19, dan klopt de beschrijving: overlevenden van de Spaanse griep meldden slaapstoornissen, depressie, mentale afleiding, duizeligheid en moeite om ermee om te gaan op het werk.

Posttraumatische stressstoornis is direct gerelateerd aan de intensiteit van iemands blootstelling aan de traumatische gebeurtenis. De prevalentie is over het algemeen 30 tot 40 procent onder directe slachtoffers, 10 tot 20 procent onder reddingswerkers en 5 tot 10 procent voor de algemene bevolking.

Na een ramp is er ook een toename van gevallen van depressieve stoornis. Er is een toename van problemen met middelengebruik. En met de Spaanse griep was het sterftecijfer in de VS positief gecorreleerd met het zelfmoordcijfer. Als er zoveel onzekerheid is, zijn er gevoelens van hopeloosheid.

De meeste mensen zijn veerkrachtig en zullen dit heel goed doorstaan. Als ze milde symptomen hebben, zullen ze emotioneel terugveren. Maar sommige mensen hebben een vorm van psychologische ondersteuning nodig, van zelfzorg tot professionele zorg.

Mindfulness, hoe simpel het ook klinkt, zit heel diep. We moedigen mensen aan om bewust te zijn van hoe ze het nieuws consumeren. We willen dat ze gezonde routines volgen en rekening houden met het gebruik van tabak, alcohol en andere drugs, die op de lange termijn uw geestelijke gezondheid en lichamelijk welzijn kunnen verslechteren. En als mensen meer ondersteuning nodig hebben, willen we dat ze weten dat ze contact kunnen opnemen met hun staats- en stadsgezondheidsafdelingen, de CDC en andere organisaties om informatie te krijgen over toegang tot professionele diensten.

Vecht tegen angst door jezelf af te leiden

George Bonanno, directeur van het Loss, Trauma, and Emotion Lab aan het Columbia University Teachers College

Dit is zo uniek. En het is niet traumatisch moment . Het is chronisch stressvol, dus we beginnen fysiek uit elkaar te vallen, en de stressreactie begint niet goed te werken, en dan begin je depressief of angstig te worden.

De natuurlijke reacties die we hebben op ongunstige gebeurtenissen zijn adaptief, maar ze kunnen losraken van een daadwerkelijke dreiging en een algemene bezorgdheid over de wereld worden.

We proberen al 30 jaar vast te stellen wat mensen veerkrachtig maakt. We hebben een heleboel dingen geïdentificeerd: optimisme, vertrouwen in je coping-strategieën, mindfulness, sociale connectie. Maar wetenschappelijk gezien hebben al deze dingen kleine effectgroottes. Optimisme verklaart misschien 3 of 5 procent van de veerkracht. Zelfs als je al deze dingen bij elkaar optelt, krijg je niet veel van het verhaal. De reden is dat ze niet altijd werken omdat het leven ingewikkeld is. Er zijn geen magische kogels. Er zijn geen drie of vijf dingen die je kunt doen om het probleem op te lossen. We moeten creatief zijn.

Vrienden hebben me al verteld dat ze films kijken en [als ze] iemand zien aanraken, raken ze nu een beetje in paniek - raak dat niet aan! Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zich daarna nog een tijdje ongemakkelijk zullen voelen, totdat er meer zekerheid is. We moeten in de tussentijd gebruik maken van de tools die we tot onze beschikking hebben. We hebben sociaal contact nodig - mensen zijn aan het zoomen met hun vrienden. Humor is echt goed. Het is geen wondermiddel, maar glimlachen en lachen werkt. Mensen moeten zichzelf afleiden; er zijn nu genoeg films om naar te kijken. Maar het idee is wat je ook doet, als het je helpt, zolang het niet langdurig of schadelijk wordt, is dat geweldig.

Doe mee om gevoelens van machteloosheid te voorkomen

Susan Clayton, omgevingspsycholoog aan het College of Wooster

Ons gedrag is zo drastisch veranderd. Op dit moment is er voor veel mensen een echt gevoel van onwerkelijkheid. In de begindagen was het alsof, oké, we zullen twee of drie weken op onze plaats schuilen en het zal allemaal weer normaal worden. Al snel werd duidelijk dat dit niet het geval was. Nu, wanneer we teruggaan naar een andere levensstijl, moeten we langzaam gaan of het kan stressvol zijn, vooral als we de economie heropenen voordat we een vaccin of een behandeling hebben.

Het virus gaat ons dwingen om babystapjes te nemen. Maar het is goed voor onze mentale gezondheid, en ook voor onze fysieke gezondheid, om te proberen niet in één keer uit de pandemie te komen. Ik denk dat er een aantal dingen zijn die we doen die beter zijn – die we misschien willen blijven doen – zelfs als de zorgen over de pandemie afnemen: meer virtuele zakelijke bijeenkomsten houden, uitslapen, gezinnen die meer quality time samen doorbrengen. De noodzaak om langzaam te gaan, moedigt ons aan om bewust te zijn en meer bewuste keuzes te maken. Het is als: Oké, ik ga dit ene ding anders doen en niet meteen terugkeren naar al ons oude gedrag. We moeten nadenken over hoe deze ervaring op een positieve manier kan bijdragen aan wie je bent.

Met zowel klimaatverandering als het coronavirus voelen mensen zich erg hulpeloos omdat het dit wereldwijde probleem is, en ze hebben het gevoel dat ze niets kunnen doen omdat individuen een verschil zullen maken. Maar wat de reactie op het coronavirus ons heeft laten zien, is dat we behoorlijk ingrijpende veranderingen kunnen doorvoeren als dat nodig is. Het is nuttig om op de een of andere manier betrokken te zijn. Mensen kunnen proberen hun gemeenschap duurzamer te maken, of het kan politieke actie zijn, of het kan een andere groep mensen vinden om deze problemen te ontmoeten en te bespreken. Actie ondernemen kan dat gevoel van machteloosheid helpen overwinnen, en dat is goed voor je mentale gezondheid.

Eleanor Cummins rapporteert over het snijvlak van wetenschap en populaire cultuur. Ze schreef eerder over spotwetten voor sociale afstand en misleid beroemdheid pandemie sociale media voor Het Hoogtepunt.

Als jij of iemand die je kent zelfmoord of zelfbeschadiging overweegt, of angstig, depressief, van streek is of moet praten, dan zijn er mensen die willen helpen.

In de VS:

wat zou er gebeuren als de vulkaan in Yellowstone uitbarstte?

Crisis tekstregel : Sms CRISIS naar 741741 voor gratis, vertrouwelijke crisisbegeleiding
De nationale reddingslijn voor zelfmoordpreventie : 1-800-273-8255
Het Trevor-project : 1-866-488-7386

Buiten de VS:

De Internationale Vereniging voor Zelfmoordpreventie somt een aantal zelfmoordnummers op per land. Klik hier om ze te vinden .
Befrienders wereldwijd


Meer uit het meinummer

Illustratie van nonnen die naar een schoolmeisje kijken tussen cactussen en sterren Will Staehle voor Epic en Vox

Steun de verklarende journalistiek van Vox