Hoe je je kunt concentreren op één verdomd ding?

Chris Bailey, de auteur van Hyperfocus: hoe u uw aandacht kunt beheren in een wereld van afleiding, verklaart.

Een persoon die een pen vasthoudt, staat met zijn rug naar de camera en kijkt naar een muur van lijsten, post-its en papieren.

de auteur van Hyperfocus wil dat we weten dat het niet onze schuld is dat we nergens aandacht aan kunnen besteden.

Getty Images/Heldenbeelden

Dit verhaal maakt deel uit van een groep verhalen genaamd De goederen



Over het algemeen vind ik elk advies over hoe we productiever kunnen zijn, zowel beledigend als enigszins moreel weerzinwekkend, alsof elke boodschap die we in de late 20e en vroege 21e eeuw in de Amerikaanse samenleving hebben ontvangen, niet al gaat over hoe we zoveel mogelijk inkomsten kunnen genereren in zo min mogelijk tijd van elke levende persoon.

Maar dat is niet echt het onderwerp van het boek van 2018 Hyperfocus: hoe u uw aandacht kunt beheren in een wereld van afleiding , geschreven door productiviteitsexpert Chris Bailey. Dat is goed, want de titel gaf me veel angst: het klinkt niet alleen als een boek dat mijn middelbare schoolleraren passief-agressief zouden toewijzen nadat ze me rapportkaarten hadden gegeven waarop stond dat ik elk semester gemakkelijk afgeleid kon worden, maar het is ook een boek dat een reeks gruwelijke feiten bevat, zoals dat mensen in één onderzoek die slechts een week zonder e-mail zaten, zoveel minder gestrest waren dat hun hartslagvariabiliteit veranderde.

In plaats daarvan is Bailey's overkoepelende stelling dat technologiebedrijven er echt heel goed in zijn om je te laten stoppen met wat je ook doet en tijd te besteden aan welke domme app of website ze ook gigantische sommen geld verdienen, en daarom onze hersenen voortdurend overprikkeld zijn. Het maakt deel uit van een doorlopend discours over mindfulness in een tijdperk waarin je aandacht te koop is, misschien wel het meest bekend in Het recente boek van Jenny Odell Hoe niets te doen? . Door te leren leven met meer verveling, stelt Bailey, is het gemakkelijker om je aanwezig te voelen in elk aspect van ons leven: werk, relaties en wat je ook maar wilt doen met je tijd die geen Instagram-verhalen bekijkt.

Vóór ons telefoontje was ik bang dat Bailey een van die mensen zou zijn die me zouden aanraden dingen als spreadsheets en bullet journaling te doen om mezelf productiever te maken. In werkelijkheid is hij gewoon een man die zichzelf behoorlijk lui vindt en die gewoon wil bingewatchen Hell's Kitchen altijd , waar ik veel aan had.

Hyperfocus werd op 27 augustus in paperback gepubliceerd; het volgende interview is bewerkt en ingekort.

Hoe realiseerde je je dat je een productief persoon was die over productiviteit zou moeten schrijven?

Mijn beide ouders zijn psychologen, daarom ben ik een beetje raar en in de war. Dat maakte me nieuwsgierig naar waarom we zijn zoals we zijn.

Ik denk dat de definitie die je gebruikt voor productiviteit er nogal toe doet, want als veel mensen het woord horen, denken ze aan iets dat zo koud en zakelijk is en alles over efficiëntie en het worden van een robot.

Ik zie het een beetje anders, namelijk dat het beste productiviteitsadvies dat er is ons in staat stelt om alles wat we willen doen in een kleinere hoeveelheid tijd te doen, zodat we meer tijd hebben voor wat echt zinvol voor ons is. Door ons op dingen te kunnen concentreren, zien we er meer betekenis in. We ervaren dingen met meer diepgang. Geen enkele cheeseburger zal zo lekker zijn als degene waar je je op focust met 100 procent van je aandacht.

Twee van de termen waar je in het boek op terugkomt zijn hyperfocus, wat je aandacht naar buiten richt, en scatterfocus, wat je aandacht naar binnen richt. Kun je die twee termen snel uitleggen?

heeft Bill Clinton iemand verkracht?

Hyperfocus is de meest productieve modus van onze geest en scatterfocus is de meest creatieve modus van onze geest. Hyperfocus is wanneer één taak onze volledige aandacht vervult en scatterfocus is wanneer we opzettelijk onze gedachten laten afdwalen. Als je terugdenkt aan het moment waarop je beste, meest briljante creatieve inzicht je opviel, ben je waarschijnlijk nergens op gefocust.

Wanneer onze gedachten afdwalen, denken we 48 procent van de tijd aan de toekomst, waardoor we goed kunnen nadenken over waar we onze tijd aan besteden. Het reflecteert ook op de zin in ons leven, wat zo belangrijk is om te doen.

Ik was erg gestrest door sommige informatie in je boek: dat we elke 40 seconden worden afgeleid en het 26 minuten duurt om die focus te hervatten. En dat mensen die op blokken met bomen wonen langer zullen leven. Wat zeg je tegen mensen zoals ik die dit lezen en meteen wanhopen?

Het is niet jouw fout! We zijn bedraad voor afleiding. En daarom moeten we niet hard voor onszelf zijn. We zouden aardig voor onszelf moeten zijn, want het is niet onze schuld dat onze geest hunkert naar iets dat nieuw en nieuw is.

Er is een mechanisme ingebed in de prefrontale cortex van onze geest, de nieuwigheidsbias genaamd, waarbij, voor elk nieuw, nieuw ding waar we onze aandacht op richten, onze geest ons beloont met een dosis dopamine, dezelfde chemische stof die vrijkomt als we een extra grote portie eten. pizza van Domino's of vrijen.

Als je hier zou wonen, zou je langer leven.

Getty Images/iStockphoto

Elke 40 seconden schakelen we over naar iets anders omdat de wereld om ons heen zo stimulerend is. We worden 's ochtends wakker en lanceren Instagram. Dan krijgen we een dosis dopamine, want Instagram is nieuw en nieuw. We stuiteren 40 seconden later om te e-mailen en krijgen nog een hit. Dan Facebook, dan Twitter.

Evolutie beloonde ons voor het focussen op wat nieuw en nieuw is in onze omgeving, want in plaats van ons te hyperfocussen op het maken van een vuur, merkten we het geritsel van de bomen naast ons op. We hebben die dreiging aangepakt, die misschien een sabeltandtijger was.

wanneer kan ik een booster krijgen?

Als er één grote misvatting bestaat over focus, dan is het wel dat het probleem afleiding is. Het probleem is dat onze geest overprikkeld is. Er stroomt zoveel dopamine door ons hoofd en dat evenwicht willen we behouden. We proberen onze geest voortdurend nieuwe afleidingsmanoeuvres te geven, terwijl we eigenlijk zouden moeten verminderen hoe overprikkeld onze geest is. Dan groeit onze aandachtsspanne.

Dit experiment doe je in het boek waarin je jezelf opzettelijk verveelt. Het klonk verschrikkelijk. Wat heb je geleerd?

Ik heb geleerd dat de wachttijden van Air Canada behoorlijk lang zijn. Dat experiment was absoluut een hel, want verveling is geen comfortabele emotie. Maar na die tijd kwamen mijn geest tot rust in een nieuw, lager niveau van stimulatie, ruim meer dan 40 seconden. Ik merkte dat ik meer aandacht had voor alles wat voor me lag. Ik had meer plannen en ideeën voor de toekomst, omdat mijn geest eigenlijk een kans had om een ​​beetje af te dwalen. Het liet me zien dat het probleem overstimulatie is.

Wat het meest stimulerend is in onze omgeving, maakt ons meestal niet de gelukkigste. Een eenvoudig voorbeeld hiervan is dat je met je partner of je beste vriend in een restaurant bent en je probeert een zinvol gesprek te voeren, maar achter hen staat een tv met kabelnieuws en die laat iets nieuws zien dat gebeurt bedreigend en misschien tegelijkertijd plezierig zijn. Je kunt het niet helpen, maar laat je aandacht trekken naar wat erachter zit.

Verbied meldingen!

NurPhoto via Getty Images

Iemand komt naar je toe en ze vinden het heel moeilijk om zich ergens op te concentreren, en ze besteden al hun vrije tijd aan kleine afleiding zonder dat ze er echt gelukkig van worden. Wat is het eerste dat je ze vertelt te doen?

Ik moedig mensen aan om gedurende twee weken hun geest minder gesimuleerd te maken. Verwijder de onnodige sociale media-apps op je telefoon. Download een afleidingsblokkering voor uw computer, zoals Freedom, om in te schakelen terwijl u de hele dag door werkt. Leg je telefoon in een andere kamer terwijl je werkt, als dat mogelijk is. Als je met je vrouw of man aan de bar bent, wissel dan van telefoon zodat je iets hebt om foto's mee te maken, maar je hebt geen gepersonaliseerde wereld van afleiding.

Je zult je rusteloos voelen. Maar aan de andere kant van rusteloosheid staat focus. Je hoeft dit niet voor altijd te doen, maar probeer het twee weken. Merk op hoeveel gedachten je hebt over de toekomst, want je geest heeft de kans wat meer af te dwalen.

Het boek gaat vooral over individuele dingen die mensen kunnen doen om meer gefocust te zijn. Heb je ooit nagedacht over structurele veranderingen die zouden moeten worden aangebracht om de wereld minder afgeleid te maken?

waarom zijn mijn poep zo groot?

Socialmediabedrijven zijn gewoon zo goed in het voorspellen van ons gedrag en wat we met onze tijd willen doen, en ze presenteren ons het meest vooruitziende ding op dat moment. Ik denk dat er een punt is waarop we de controle over ons gedrag beginnen te verliezen, vooral wanneer ze de mechanismen van onze geest kapen en tegemoet komen aan ons basale verlangen naar nieuwigheid, plezier en bedreiging.

Als samenleving moeten we ons grote zorgen maken, want bedrijven als Google en Facebook en Twitter verdienen geld aan het feit dat we de controle over ons gedrag verliezen als we hun applicaties gebruiken. Onze aandacht is de hunne.

Pinguïn Willekeurig Huis

Je zou denken dat een boek over hyperfocussen om productief te zijn op gespannen voet zou staan ​​met Het boek van Jenny Odell, dat eerder dit jaar uitkwam, heette: Hoe niets te doen? . Maar uw punten zijn in principe hetzelfde: ontdoe u van onnodige afleidingen die u ongelukkig maken, zodat u zich kunt concentreren op de dingen die er toe doen. Wat vind jij daarvan?

Het onderscheid dat ik zou maken is tussen opzettelijk en onopzettelijk onproductief zijn. Ik denk dat het een van de beste dingen ter wereld is om onproductief te zijn. Je werkt niet altijd de hele tijd. Ik denk dat we perfect productief zijn als we bereiken wat we van plan zijn te doen. Een intentie voor een dag zou kunnen zijn om 2000 woorden te schrijven. En als we dat bereiken, zijn we perfect productief. Een intentie voor een dag zou ook kunnen zijn om vijf afleveringen te kijken van Hell's Kitchen en gewoon ontspannen met een paar vrienden. Als we dat bereiken, zou ik zeggen dat we ook dan perfect productief zijn.

Ik denk dat niets doen ironisch genoeg een van de beste manieren is om productief te zijn, want als je niets doet, rust je geest. Je laadt op. Je denkt aan je toekomst. We denken 14 keer zo vaak aan onze doelen als onze geest in rust is en niets doet, dan wanneer we ergens op gefocust zijn.

En is het echt zo erg om onproductief te zijn?

Ik wil niet bekend staan ​​als de man die alleen maar grappen maakt over rommelinformatie. Gisteren heb ik bijvoorbeeld vier afleveringen gezien van Hell's Kitchen in een rij. Er is niets mooiers in de wereld dan de intentie hebben om een ​​hele show op Netflix te bingewatchen en het vervolgens te doen. Maar ik denk dat de sleutel is dat we dit met opzet doen. Dit elimineert trouwens het schuldgevoel dat we voelen als we iets bingewatchen.

Het is ook de moeite waard om die curve op te gaan en dingen te consumeren die een beetje nuttiger zijn. Misschien in plaats van te kijken Hell's Kitchen je zou een natuurdocumentaire kunnen kijken. Dat is misschien iets te veel gevraagd. Maar misschien iets waardoor je iets kunt leren. Niet om op te bashen Hell's Kitchen, wat een fantastische show is.

Meld u aan voor de nieuwsbrief van The Goods. Twee keer per week sturen we je de beste Goods-verhalen over wat we kopen, waarom we het kopen en waarom het ertoe doet.