Ik las meer dan 50 wetenschappelijke studies over yoga. Dit is wat ik heb geleerd.

Ik ben een yogi. Ik ben ook een scepticus. Soms vraag ik me af of die twee samen kunnen gaan. Ik krimp ineen als een instructeur beweert dat ik 'de gifstoffen' uit mijn organen wring, bijvoorbeeld met een draaiende houding. Toch blijf ik na acht jaar teruggaan. Na yoga voel ik me rustiger en meer bewust van mijn lichaam, en dit sijpelt door in alles wat ik doe: hoe ik werk en met anderen omga, hoe ik eet en slaap.

het komt neer op

Wat we weten:

Yoga is waarschijnlijk net zo goed voor je gezondheid als veel andere vormen van lichaamsbeweging. Maar het lijkt vooral veelbelovend voor het verbeteren van lage rugpijn en - cruciaal - het verminderen van ontstekingen in het lichaam, wat daadwerkelijk kan helpen ziekte te voorkomen. Yoga lijkt ook het 'lichaamsbewustzijn', oftewel het gevoel van mensen van wat er in hen omgaat, te vergroten.

Wat we niet weten:

Of sommige vormen van yoga beter zijn dan andere, of yoga aan mensen moet worden voorgeschreven voor verschillende gezondheidsproblemen, en hoe yoga zich verhoudt tot andere vormen van lichaamsbeweging voor een groot aantal specifieke gezondheidsresultaten. Er is ook geen goed bewijs achter veel van de vermeende gezondheidsvoordelen van yoga, zoals het wegspoelen van gifstoffen en het stimuleren van de spijsvertering.



Wat dit voor u betekent:

Als je van yoga houdt, blijf het dan doen. Er is geen bewijs dat het bijzonder schadelijk is en het kan leiden tot een reeks gezondheidsvoordelen. Afhankelijk van je doel is het belangrijk om een ​​geschikte stijl te vinden - van atletische ashtanga tot zachte hatha. Als je niet van yoga houdt, geen probleem: probeer gewoon een andere fysieke activiteit.

Welkom bij Toon mij het bewijs, waar we voorbij de waanzin van de dagelijkse krantenkoppen gaan om dieper in te gaan op de stand van de wetenschap rond de meest prangende gezondheidsvragen van de dag.

Het is niet alleen ik.

Het meest recente enquête suggereert dat meer dan 20 miljoen Amerikanen yoga beoefenen, waardoor het een van de meest populaire vormen van lichaamsbeweging is. Ook al Vladimir Poetin , een liefhebber van 'machosporten', voegde neerwaartse hond toe aan zijn repertoire.

Maar is yoga? Echt dat goed is voor de gezondheid in vergelijking met andere oefeningen? Helpt het echt om onze reactie op stress te verbeteren of een slechte houding te corrigeren, zoals vaak beloofd? Misschien zijn onze percepties over yoga bevooroordeeld. Of misschien, zoals sommige critici hebben opgemerkt, zijn er nadelen aan yoga. Wie kan de . vergeten controverseel New York Times verhaal uit 2012 dat suggereert dat sommige mensen ernstig gewond raken of zelfs overlijden op hun yogamatten.

Ik wilde een meer objectieve kijk op de gezondheidseffecten van yoga, dus wendde ik me tot de wetenschap, las meer dan 50 onderzoeken en recensieartikelen en sprak met zeven van 's werelds toonaangevende yoga-onderzoekers. Vrijwel meteen viel me op hoe zwak het onderzoek naar yoga is. De meeste onderzoeken waren klein en slecht opgezet of werden geplaagd door vooringenomenheid bij zelfselectie. Om het nog erger te maken, er zijn zoveel verschillende yogastijlen dat het moeilijk te zeggen is hoe belangrijk bewijs voor de ene stijl is voor andere.

Toch heb ik geleerd dat er een paar dingen zijn die we kunnen zeggen over yoga, op basis van het beschikbare onderzoek. Yoga zal je waarschijnlijk geen pijn doen, ondanks wat haters beweren, en het lijkt net zo goed voor je gezondheid te zijn als andere soortgelijke vormen van lichaamsbeweging.

Sterker nog, yoga lijkt te helpen bij het verlichten van lage rugpijn, het verbeteren van kracht en flexibiliteit en het verminderen van ontstekingen in het lichaam - wat op zijn beurt kan helpen chronische ziekten en overlijden te voorkomen. Opkomend onderzoek suggereert dat yoga kan toenemen lichaamsbewustzijn , of aandacht voor de gewaarwordingen en dingen die in je gebeuren. Dat is niet onbelangrijk: onderzoekers denken dat een verhoogd lichaamsbewustzijn kan verbeteren hoe goed mensen voor zichzelf zorgen.

Houd er echter rekening mee dat andere lichaam-geest oefeningen - zoals tai chi of meditatie - kan het lichaamsbewustzijn stimuleren en ook ontstekingen verminderen. Dat is de valkuil met veel yoga-onderzoek: het heeft ons nog steeds niet verteld hoeveel beter of anders yoga is voor een aantal gezondheidsmaatregelen in vergelijking met andere vormen van lichaamsbeweging. Tot slot, veel van de meest bizarre beweringen die mensen over yoga doen, zoals het idee dat het constipatie kan verlichten of gifstoffen kan uitwringen, worden ofwel niet ondersteund door de wetenschap of zijn helemaal niet bestudeerd.

Wat is de stand van de yogawetenschap?

yoga

(ChinaFotoPress/Getty Images)

De eerste gerandomiseerde trial (of experiment van hoge kwaliteit) over yoga werd in 1975 gepubliceerd in de lancet . Het toonde aan dat yoga effectiever was dan ontspanning voor het verminderen van hoge bloeddruk. Maar bij die proef waren slechts 34 deelnemers betrokken, en ze hadden allemaal al een hoge bloeddruk, dus het is moeilijk om te weten of het effect van de yoga zou standhouden in een grotere proef met gezonde mensen.

Sindsdien is het aantal yogastudies dramatisch toegenomen, maar het veld wordt geplaagd door enkele van dezelfde problemen van die vroege studie. Bij veel yogastudies zijn nog steeds kleine aantallen deelnemers betrokken. Velen missen een controlegroep. Velen vergelijken yoga niet met activiteiten waarmee we het zouden willen vergelijken. (Idealiter zouden we bijvoorbeeld willen weten hoe yoga meet tegen een andere vorm van lichaamsbeweging of lichaam-geestoefening - niet, zoals een onderzoek onderzocht, waarbij wordt vergeleken of het beter is voor rugpijn dan mensen een boek te geven over hoe ze hun rugpijn.) 'Voor de meeste aandoeningen is het grootste probleem dat we nog niet genoeg bewijs hebben'

De onderzoeken die er zijn, zijn vaak van korte duur. Er zijn geen langetermijnstudies naar mortaliteit of ernstige ziekte-incidentie. Er zijn maar weinig langetermijnstudies over de mogelijke schade die yoga aan het lichaam kan toebrengen. 'Voor de meeste aandoeningen', zegt Holger Cramer, directeur van yogaonderzoek aan de universiteit van Duisburg-Essen in Essen, Duitsland, 'is het grootste probleem dat we nog niet genoeg bewijs hebben.'

Meer van Toon mij het bewijs

E-sigaretten en gezondheid - dit is wat het bewijs eigenlijk zegt

Yoga studeren is ook lastig. Onderzoekers zijn over het algemeen van mening dat geblindeerde onderzoeken de hoogste kwaliteit van onderzoek zijn, omdat de betrokken deelnemers niet weten welke interventie (zoals een medicijn) ze krijgen en hun vooroordelen en percepties de resultaten niet kleuren. Maar je kunt mensen niet blind maken voor het feit dat ze yoga doen.

Dan is er de grootste vraag in het centrum van yoga-onderzoek: hoe definieer je yoga? 'Yoga is veel dingen voor veel mensen', zei Karen Sherman , een onderzoeker verbonden aan het Group Health Research Institute. 'Wat je in een yoga-interventie stopt, heeft waarschijnlijk invloed op wat je eruit haalt.'

Yoga omvat meestal een combinatie van het volgende: houdingen en houdingen (asana's), gereguleerde ademhaling (pranayama) en meditatie en ontspanning (samyana). Maar veel klassen combineren andere elementen, van zingen tot verwarming tot muziek. Er is ook veel variatie in kwaliteit en stijl van lesgeven. Hatha- en Iyengar-yoga bestaan ​​meestal uit rekoefeningen en herstellende houdingen, terwijl ashtanga en vinyasa over het algemeen krachtiger en atletischer zijn. Yin yoga zal je waarschijnlijk niet laten zweten: je houdt meestal houdingen voor lange tijd vast voor zeer diepe rekoefeningen. In Bikram, dat bestaat uit 26 houdingen die twee keer worden herhaald in een ruimte die wordt verwarmd tot 105 graden, weet je zeker dat je yogakleding nat wordt van het zweet. yoga

(Soloviova Liudmyla/Shutterstock)

Lorenzo Cohen , hoofd van de sectie integratieve geneeskunde van het MD Anderson Cancer Center, vertelde me: 'Veel artikelen [over yoga] hebben niet genoeg diepgaande beschrijving van wat ze bedoelen met 'yoga'. Wat was het opleidingsniveau van yogatherapeuten? Hoe hebben ze verschillende houdingen of ademhalingsoefeningen gekozen?'

Bovendien zijn er zoveel componenten in een yogales, dat het moeilijk is om te weten wat een invloed kan hebben op de gezondheid: als mensen melden dat ze zich beter voelen na een les, kwam dat dan door de ervaring om deel uit te maken van een grotere groep? Was het de stijl van de leraar? Waren het de ademhalingsoefeningen? De hitte? Deze factoren zijn moeilijk te isoleren, en sommige manieren waarop yoga mensen helpt, zijn voor wetenschappers misschien moeilijk te meten.

Toch zeiden de yoga-onderzoekers met wie ik sprak dat de kwaliteit en kwantiteit van de onderzoeken is verbeterd, dus misschien krijgen we binnenkort betere antwoorden. 'Er zijn meer onderzoekers die yogatherapiestudies uitvoeren, en wanneer de kleinere onderzoeken voordelen suggereren, leidt dat tot grotere, beter ontworpen onderzoeken', zei Cohen. Er is ook een beweging om de biologische resultaten van yoga te bestuderen - hoe lessen dingen zoals hormoonspiegels beïnvloeden - wat ons zal leiden tot een objectiever beeld van wat yoga voor het lichaam kan doen.

1) Kan yoga je pijn doen?

Nee, waarschijnlijk niet.

wanneer sluiten de stembureaus in hawaii?

Deze vraag kwam voor het eerst op in 2012, toen de New York Times publiceerde een spetterend artikel dat suggereert dat yoga je lichaam kan verwoesten. Het stuk, een bewerking van het boek De wetenschap van yoga: de risico's en beloningen , suggereerde dat yoga wijdverbreide schade toebracht aan zijn beoefenaars - van gescheurde schijven en beroerte tot hersenletsel.

Maar dat stuk was grotendeels gebaseerd op door kers geplukte anekdotes, waarbij deze vreselijke gevallen werden overdreven om te suggereren dat ze representatief waren voor de bredere yoga-ervaring, terwijl ze dat gewoon niet zijn.

yoga4

(Luna Vandoorne/Shutterstock)

Cramer heeft gepubliceerde rapporten over verwondingen en andere schade door yoga bestudeerd voor verschillende beoordelingen en vertelde me dit: 'We ontdekten dat yoga net zo veilig is als elke andere activiteit. Het is niet gevaarlijker dan elke andere vorm van lichaamsbeweging.' Hij voegde eraan toe: 'Yoga is niet 100 procent veilig, maar niets is 100 procent veilig.'

In een 2013 beoordeling van casestudies , identificeerde Cramer 76 unieke incidenten van bijwerkingen van yoga. 'De meeste bijwerkingen hadden betrekking op het bewegingsapparaat, het zenuwstelsel of het visuele systeem', concludeerde hij. 'Meer dan de helft van de gevallen waarvoor klinische resultaten werden gerapporteerd, herstelde volledig, 1 geval herstelde helemaal niet en 1 geval stierf.'

Meestal kwamen mensen in de problemen met de hoofdstandhouding, gevolgd door schouderstand en houdingen waarbij een of beide voeten achter het hoofd moesten worden geplaatst

Meestal kwamen mensen in de problemen met de hoofdstandhouding, gevolgd door schouderstand, houdingen waarbij een of beide voeten achter het hoofd moesten worden geplaatst, de lotushouding en krachtig ademhalen. Pranayama-, hatha- en Bikram-stijl yogapraktijken hadden de meest nadelige gebeurtenissen die ermee gepaard gingen.

Op basis van deze gevallen hadden Cramer en zijn co-auteur dit praktische advies om veilig te blijven in yoga: beginners moeten geavanceerde houdingen vermijden (zoals hoofdstanden) en mensen met chronische gezondheidsproblemen (zoals glaucoom) moeten hun arts raadplegen voordat erin duiken. 'Yoga,' voegden ze eraan toe, 'mag niet worden beoefend onder invloed van psychoactieve drugs.'

Wat betreft yoga-schade op de lange termijn, wees Cramer op twee onderzoeken naar: gewricht en cervicale schijf degeneratie bij mensen die al een tijdje aan yoga doen. Maar de onderzoeken hadden tegenstrijdige resultaten, 'dus gevolgen voor de gezondheid op de lange termijn kunnen niet duidelijk worden afgeleid uit het beschikbare bewijs', zei Cramer.

Ik vroeg MD Anderson's Cohen om zijn mening. 'Natuurlijk kunnen er negatieve gevolgen zijn als het verkeerd wordt gedaan, zoals bij elke lichaamsmanipulatie,' zei hij, 'maar als je de juiste leraar hebt, zal dit niet gebeuren.' Zelfs als veel yoga in de loop van je leven tot blessures leidt, is het niet duidelijk dat die nadelen opwegen tegen de voordelen, of dat mensen beter af waren geweest met rennen of gewichtheffen.

2) Hoe verhoudt yoga zich tot andere vormen van lichaamsbeweging?

yoga

(Anna Furman/Shutterstock)

Het korte antwoord is: het hangt af van het type yoga. Yogalessen die niets anders inhouden dan rondslingeren op stapels dekens en ademen, zullen je spieren waarschijnlijk niet opbouwen. Maar meer inspannende vormen van yoga zoals ashtanga kan verrassend veel lijken op andere vormen van krachtige lichaamsbeweging.

'Sommige onderzoeken laten zien, afhankelijk van de yogastijl, dat het de conditie niet zoveel verbetert als andere vormen van lichaamsbeweging', zegt Cramer. 'Maar voor rigoureuze en intense stijlen [van yoga] - dat kan een vorm van lichaamsbeweging zijn. Het hangt er sterk vanaf wat je doet als je yoga doet.'

Zo hebben enkele hoogwaardige onderzoeken aangetoond dat bepaalde vormen van yoga inderdaad mensen sterker kunnen maken. Een kleine, gerandomiseerde studie in de Journal of Strength and Conditioning Research - die acht weken Bikram-yoga vergeleek zonder interventie bij 32 jonge, gezonde volwassenen - ontdekte dat de yogalessen de deadlift-kracht van mensen verbeterden.

De lessen Bikram verbeterden het aerobe vermogen van de deelnemers echter niet. Een andere voor-en-na-studie, gepubliceerd in de Journal of Clinical Nursing , ontdekte dat hatha yoga zou de aerobe conditie kunnen verbeteren in ouderen . Toch is het niet duidelijk of yoga hier ideaal is vergeleken met bijvoorbeeld hardlopen of zwemmen.

Gezien de gemengde bevindingen is een beetje gezond verstand nuttig: als je naar een les gaat die voornamelijk gericht is op ontspanning en je hartslag niet verhoogt, krijg je waarschijnlijk geen goede cardiotraining of spieropbouw.

Als je naar een meer atletische yogales gaat die je spieren vermoeid en je doet hijgen, kun je er waarschijnlijk op rekenen dat het je sterker maakt. Als je aan het hijgen bent tijdens een yogales, verbeter je waarschijnlijk de aerobe capaciteit tot op zekere hoogte. Dat gezegd hebbende, als je hoofddoel het opbouwen van aërobe capaciteit is, wil je misschien proberen te rennen of zwemmen in plaats van of naast yoga.

Belangrijkste onderzoeken:

1975: Lancet — 'Gerandomiseerde gecontroleerde studie van yoga en bio-feedback bij de behandeling van hypertensie.' Dit is de allereerste gerandomiseerde studie over yoga, en het bleek dat yoga effectiever was dan ontspanning bij het verlagen van hoge bloeddruk.

1985: Brits medisch tijdschrift — 'Yoga voor bronchiale astma: een gecontroleerde studie.' Dit is de eerste gerandomiseerde studie over yoga voor astma, en het was een van de eerste die de effecten van yoga op de inwendige organen aantoonde.

1998: JAMA — 'Op yoga gebaseerde interventie voor carpaaltunnelsyndroom.' Dit was een goed aangeschreven gerandomiseerde studie die de voordelen van yoga voor het carpaaltunnelsyndroom aantoonde in vergelijking met polsspalken en geen interventie.

2005: Annalen van de interne geneeskunde — 'Het vergelijken van yoga, lichaamsbeweging en een zelfzorgboek voor chronische lage-rugpijn.' Dit is de belangrijkste proef op yoga voor lage rugpijn en de eerste echt hoogwaardige proef op yoga. Op basis van deze proef werd yoga steeds meer erkend als een effectieve behandeling voor chronische lage rugpijn.

2013: Tijdschrift van het American College of Cardiology — 'Effect van yoga op aritmie, angst, depressie en kwaliteit van leven bij paroxysmaal atriumfibrilleren.' Een van de eerste onderzoeken die aantoont dat yoga een impact kan hebben op levensbedreigende ziekten zoals atriale fibrillatie.

2013: Journal of Strength and Conditioning Research — 'Bikram Yoga-training en fysieke fitheid bij gezonde jonge volwassenen.' Deze proef toonde aan dat Bikram-yoga kracht en flexibiliteit kan verbeteren, maar niet de aerobe capaciteit.

2014: Tijdschrift voor klinische oncologie — 'Gerandomiseerde, gecontroleerde studie van yoga bij vrouwen met borstkanker die radiotherapie ondergaan.' Deze hoogwaardige studie toonde aan dat yoga voordelen kan hebben voor vrouwen die worden behandeld voor borstkanker.

waar testen 23 en ik op?

2015: Hersenen, gedrag en immuniteit — 'Mind-body-therapieën en controle van inflammatoire biologie.' Een overzicht van het bewijs over yoga en andere geest-lichaam-activiteiten, en hun relatie tot het verminderen van ontstekingen.

3) Vermindert yoga echt stress en angst?

Ondanks al het gepraat over yoga die stemmingen opheft en mensen kalmeert, zijn de onderzoeken over deze vraag nog steeds verrassend weinig overtuigend.

Karen Pilkington , een research fellow aan de University of Westminster, kent dit onderzoek als geen ander: ze doorzocht de wetenschap voor systematische reviews over yoga voor zowel spanning en depressie . (Hier is nog een, meer recente systematische review van het bewijsmateriaal over yoga voor depressie door andere auteurs.)

'Er zijn aanwijzingen dat het nuttig kan zijn', zegt Pilkington. 'Maar veel van de onderzoeken zijn vrij klein, en we hebben zeker meer en grotere onderzoeken nodig.' Met andere woorden, yoga kan helpen bij stemmingsstoornissen, maar we weten het nog niet zeker omdat de onderzoeken tot nu toe over het algemeen zo slecht zijn opgezet. 'We kunnen niet zeggen dat er sluitend bewijs is dat yoga werkt voor depressie en angst', legde ze uit. 'We zijn yoga nog steeds echt aan het onderzoeken als een idee om te testen en de beste manieren om het te testen.'

Een complicatie hier: als het gaat om aandoeningen zoals angst en depressie, kan het moeilijk zijn om te ontwarren of het de yoga is die helpt of gewoon de handeling van uitgaan, regelmatig lid worden van een groep, enzovoort. Zelfs als yoga onmiskenbaar gunstig blijkt te zijn voor depressie, heeft ander onderzoek aangetoond dat lichaamsbeweging in het algemeen depressie kan verlichten. Dus nogmaals, het is niet duidelijk dat yoga de alleen manier om dit voordeel te krijgen.

Wat stressvermindering betreft, zijn er een paar gerandomiseerde onderzoeken - het bewijs van de hoogste kwaliteit - die hebben gesuggereerd dat yoga ongeveer net zo effectief is als eenvoudige ontspanningsprogramma's , meer behulpzaam dan nee interventie , maar niet zo effectief als uitrekken . Vrij gemengde resultaten.

4) Heeft yoga op de lange termijn gezondheidsvoordelen?

Mogelijk. Voor alle duidelijkheid: er is momenteel geen direct bewijs over de voordelen van yoga op de lange termijn. Onderzoekers hebben eenvoudigweg geen yogi's gevolgd over een periode van 20 jaar of langer en hebben gevolgd om te zien of ze minder vaak ziekten krijgen dan niet-yogi's.

Maar dat is niet het hele verhaal. Er zijn ook enkele gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken die suggereren dat yoga de kwaliteit van leven kan verbeteren voor: diabetes patiënten , verminderen hart-en vaatziekte risicofactoren, en zelfs mensen helpen beheren hoge bloeddruk

Hoe kan dit? Een mogelijkheid is dat yoga kan helpen ontstekingen in het lichaam te verminderen - wat verrassend gunstig blijkt te zijn.

Je kunt op twee manieren aan ontstekingen denken. Er is een nuttige ontsteking, zoals wanneer het immuunsysteem van uw lichaam reageert op bacteriën in een snee. Er is ook een schadelijke ontsteking. Als je gestrest bent, kan de ontstekingsreactie van je lichaam overdrive gaan, waardoor het vermogen om virussen en ziekten te bestrijden, wordt belemmerd. Mensen die inactief zijn, zwaarlijvig zijn of een ongezond dieet volgen, hebben meer schadelijke ontstekingen. En onderzoekers hebben associaties gevonden tussen ontstekingen en verschillende chronische ziekten, waaronder kanker, hart- en vaatziekten en diabetes.

Yoga lijkt - net als andere lichaamsoefeningen zoals tai chi en meditatie - bijzonder nuttig te zijn bij het verminderen van schadelijke ontstekingen. EEN 2014 meta-analyse over de effecten van lichaamstherapieën op het immuunsysteem bleek dat yoga op ontstekingen gebaseerde bloedmarkers vermindert. Zo deed dit 2014 gerandomiseerde controlestudie kijken naar vrouwen met borstkanker en overlevenden van borstkanker.

Michael Irwin van de medische faculteit van de UCLA, een van de auteurs van een beschrijvende recensie uit 2015 over ontstekingen en lichaamsoefeningen, zei: 'Als je kijkt naar de aerobe oefeningen die nodig zijn om ontstekingen te verminderen, moeten mensen zeer krachtige niveaus handhaven.' Maar niet met yoga, vervolgde hij. 'Zelfs oefeningen met minimale fysieke activiteit [zoals Iyengar-strekkingen] kunnen grote effectgroottes hebben.' Onderzoekers weten nog niet waarom, hoewel ze denken dat de meditatieve componenten van yoga, tai chi en meditatie er iets mee te maken kunnen hebben.

'Als je langdurige yogabeoefenaars vergelijkt met mensen die andere vormen van lichaamsbeweging doen, heb je een beter lichaamsbewustzijn bij yogi's'

In de afgelopen jaren zijn sommige academici ook begonnen met het bestuderen van 'lichaamsbewustzijn' en de relatie ervan met een aantal gezondheidsresultaten. Lichaamsbewustzijn, volgens dit artikel in PLOS One , 'betreft een aandachtsfocus op en bewustzijn van interne lichaamsgewaarwordingen.' Het idee is dat als je je meer bewust wordt van je lichaam, je meer kans hebt om op te merken wanneer je gestrest, pijn of moe bent, en misschien minder snel je lichaam misbruikt.

Dit 2013 studie , waarbij 18 mensen met chronische nekpijn betrokken waren die negen weken lang één keer per week Iyengar-yoga beoefenden, ontdekten dat deelnemers na het oefenen een groter lichaamsbewustzijn rapporteerden. In deze studie uit 2005 , waarin drie groepen vrouwen werden vergeleken - 43 die Iyengar- en ashtanga-yoga deden, 45 die aerobe oefeningen deden en 51 die geen van beide activiteiten deden - rapporteerden meer lichaamsbewustzijn en lichaamstevredenheid dan de andere groepen. Dit waren beide kwalitatieve onderzoeken, geen experimentele onderzoeken, dus het is moeilijk om te weten of de yogatypes om te beginnen meer 'lichaamsbewust' zijn of dat de yoga het verschil heeft gemaakt.

'Als je langdurige yogabeoefenaars vergelijkt met mensen die andere vormen van lichaamsbeweging doen,' zei Cramer, 'heb je een beter lichaamsbewustzijn bij yogi's.'

5) Helpt yoga bij lage rugpijn?

yoga6

(Mijn goede afbeeldingen/Shutterstock)

drie billboards buiten het wegebben van de controverse in Missouri

Ja. Yoga lijkt te helpen bij het verlichten van lage rugpijn, zowel op korte als op lange termijn. Het bewijs hiervoor is een van de beste yoga-onderzoeken die we hebben. Dit meta-analyse van het bewijs over yoga voor rugpijn , uit 2013, vat het samen.

[Er is] sterk bewijs gevonden voor kortetermijneffectiviteit en matig bewijs voor langetermijneffectiviteit van yoga voor chronische lage-rugpijn in de belangrijkste patiëntgerichte uitkomsten. Gezien het lage aantal bijwerkingen, kan yoga worden aanbevolen als aanvullende therapie voor patiënten die niet verbeteren met voorlichting over zelfzorgopties.

Dat gezegd hebbende, er zijn hier ook enkele kanttekeningen. De toonaangevende onderzoeker over deze vraag merkt Karen Sherman op dat het nog steeds niet duidelijk is of yoga beter is dan enige andere vorm van lichaamsbeweging voor rugpijn. 'Het is zeker een levensvatbare vorm van lichaamsbeweging, maar is het beter dan andere oefeningen [voor rugpijn]? Waarschijnlijk niet', zegt ze.

Sommige van de beste onderzoeken naar lage rugpijn hebben alleen gekeken naar één specifiek type yoga - viniyoga.

Onderzoekers zijn er nog niet achter waarom yoga helpt bij rugpijn. Dit Cochrane-recensie protocol bood een paar gissingen, wat suggereert dat verbeterde flexibiliteit en spierkracht, evenals ontspanning en lichaamsbewustzijn, kunnen helpen.

6) Verbetert yoga de flexibiliteit en balans?


yoga

(Olesya Feketa/Shutterstock)

Het onderzoek hier is beperkt. Maar er zijn een paar gecontroleerde onderzoeken van hoge kwaliteit die suggereren dat yoga kan helpen de flexibiliteit te vergroten jonge mensen , gezonde senioren , en computergebruikers . Een kleine studie over patiënten met een beroerte suggereerde dat yoga de balans kan verbeteren, net als deze studie bij gezonde jonge volwassenen .

7) Kan yoga de spijsvertering echt stimuleren of gifstoffen uitwringen?

Iedereen die een yogales heeft gevolgd, is waarschijnlijk blootgesteld aan wilde beweringen van de leraar dat bepaalde houdingen alles zullen doen, van het uitwringen van gifstoffen tot het stimuleren van een bepaald deel van de dikke darm en het verlichten van constipatie. Maar de wetenschappelijke onderbouwing van dit soort zeer specifieke beweringen was schaars, dus vroeg ik een van de onderzoekers, Cohen, waar ze vandaan kwamen.

'[Leraren] baseren het op persoonlijke ervaring, op anekdote, op de praktijk die is overgeleverd', zei hij. 'Ze baseren het waarschijnlijk niet op westerse analytische technieken die een controleproefopzet volgden. We zijn er alleen nog niet met yoga-onderzoek, het testen van bepaalde houdingen of ademhalingstechnieken voor bepaalde resultaten.'


Editor: Brad Plumer Visuals: Christophe Haubursin


Vox-aanbevolen video