Ik heb mezelf getraind om het minder druk te hebben - en het heeft mijn leven drastisch verbeterd

Door mijn overweldigende schema was ik uitgeput en leeg. Hier is hoe ik terugvocht.

Daisy Ware Jarrett

Dit verhaal maakt deel uit van een groep verhalen genaamd Eerste persoon

First-person essays en interviews met unieke perspectieven op ingewikkelde kwesties.

Ik ben een robot, geprogrammeerd om mijn takenlijst uit te wissen. Overdag leid ik een onderzoekslaboratorium, schrijf ik papers en geef ik lessen als hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Arizona. Kom 16.30 uur, ik run een limousineservice voor kinderen, pendel tussen verschillende activiteiten, het bereiden van het diner, helpen met huiswerk en de avondroutine. Ik haast me door deze activiteiten - vaak mis ik de momenten van vreugde die zijn ingebed in het dagelijks leven - totdat ik een soort nachtelijk elektriciteitstekort heb en dan op de bank neerstort. Ik start 's ochtends opnieuw op en doe het allemaal opnieuw.



Ik ben verslaafd aan drukte. Ik schaam me om het te zeggen, grotendeels omdat ik het geluk heb een geweldig leven en een geweldige carrière te hebben, en om eerlijk te zijn, de worstelingen, eisen en slingers en pijlen zijn allemaal mijn eigen schuld (vooral het deel over het krijgen van kinderen ; ik weet dat ik daar voor was).

Ik heb deze puinhoop gecreëerd - een leven in razend tempo vanaf het moment dat ik wakker word totdat ik eindelijk 30 minuten Netflix kijk voordat ik wegdrijf. Maar onlangs bereikte ik het dieptepunt, het gevoel alsof ik door de bewegingen van mijn leven ging in plaats van het echt te leven.

hebben zwarte mensen op Trump gestemd?

Ik ben niet de enige die zich overweldigd voelt - jij waarschijnlijk ook

Ik denk niet dat ik de enige ben met mijn gevoelens over drukte, en ik denk ook niet dat deze gevoelens speciaal nieuw zijn voor de gemiddelde werkende volwassene. Ik sta misschien alleen op mijn dieptepunt, maar er zijn veel indicatoren dat we ons meer dan ooit tevoren overbezet, overgepland, oververmoeid en overbelast voelen.

Brigid Schulte, in haar boek uit 2014, Beduusd , schrijft indringend over deze trend: We hechten zoveel waarde aan drukte, onderzoekers hebben een menselijke 'afkeer' gevonden van nietsdoen en behoefte aan 'terechte drukte'. Mijn favoriete voorbeeld uit haar boek: Onderzoekers kunnen de opkomst van drukte volgen in vakantiekaarten dating terug naar de jaren zestig. In vakantiekaarten deelden Amerikanen vroeger nieuws over ons leven (de geneugten en zorgen van het jaar), maar nu zijn we meer dan ooit geneigd om te vermelden hoe druk we het ook hebben.

Als klinisch psycholoog heb ik met veel mensen gewerkt die substantiële veranderingen proberen aan te brengen - van het verbeteren van een huwelijk tot het overwinnen van algemene angst of depressie. Het idee dat deze veranderingen beginnen met de erkenning dat er een probleem is, is een gemeenplaats. Persoonlijke verantwoordelijkheid is het voertuig voor gedragsverandering. Maar als het op mijn drukte aankwam, had ik wat zou kunnen worden omschreven als extreme moeite om verder te kijken dan het hamsterwiel. (Professioneel noemen mensen in mijn werk dit heel weinig inzicht.)

close-up foto's van pluto

Ik denk niet dat ik het drukker heb dan iemand anders. Mijn vrouw en vrienden hebben het net zo druk als ik. Ik denk dat het verschil is dat ik me bewust werd van mijn drukte en er een hekel aan begon te krijgen. Ik voelde me claustrofobisch in mijn eigen leven. Ik vroeg mijn vrouw of ik met pensioen kon gaan en wat tijd terug op de dag kon krijgen. (Ze zei nee.) Toen begon ik me af te vragen wat het tegenovergestelde van drukte was. Ik dacht meteen aan de slow food beweging . Ik had behoefte aan een slow food-beweging in mijn dagelijks leven.

Ik realiseerde me dat drukte mijn waarden had verslonden

De eerste verandering begon ongeveer 18 maanden geleden voor mij toen het afstudeerprogramma dat ik leid, begon met lesgeven Acceptatie- en commitment-therapie (uitgesproken als het enkele woord ACT) aan onze doctoraatsstudenten, die toekomstige klinische psychologen zijn. ACT is een wetenschappelijk gevalideerde psychotherapeutische behandeling voor een scala aan psychische problemen. Kortom, het is een vorm van gesprekstherapie.

Een centraal uitgangspunt van ACT is dat emotionele pijn voor een groot deel wordt veroorzaakt door overmatige betrokkenheid bij moeilijke ervaringen en gedachten (dat wil zeggen, dingen in onze geest herhalen, vast komen te zitten in onze ervaringen en niet in staat zijn om psychologische afstand tussen jezelf en de verschrikkelijkheid van de dingen). Bijgevolg, wanneer we vast komen te zitten in of in onze emotionele pijn, gaan we elke dag door op een manier die los staat van onze kernwaarden - de essentiële principes die, idealiter, ons leven gaan leiden. In ACT staat waardegericht leven voorop, en een groot deel van de behandeling is om mensen te helpen zich los te maken van de pijnlijke taal in hun hoofd (Dit is zo verschrikkelijk. Ik voel me zo verschrikkelijk.) om door te gaan met het leven van een zinvol leven.

Toen ik meer over ACT leerde en de methoden begon toe te passen in mijn psychotherapiepraktijk met cliënten, drong er iets belangrijks tot me door: drukte verslond mijn waarden. Ik was aan het werk, aan het opvoeden, liefhebben, e-mailen en sporten op een soort hersenloze manier, gewoon doen en doen. Druk zijn is niet, en was het ook nooit, een leidend principe in mijn leven. Toch had ik de traagheid van het doen diep geworteld zonder te beseffen wat er met me gebeurde. Om meer uit het leven te halen - meer betekenis, meer levensvreugde - Ik moest minder gaan doen en bewuster worden van mijn keuzes.

Hoe ik mijn leven begon terug te winnen van de drukte

Ik begon met een simpele waarde: buiten zijn. Ik sport regelmatig, maar ik verloor het contact met buiten zijn en mijn lichaam door de ruimte bewegen. Ik begon meer te lopen, dat is alles. Het was geen moeilijke verandering om te maken - ik parkeer gewoon een beetje verder van het werk en hoef het wat meer uit, of ik maak een mooie wandeling tijdens de lunch. Het zou niet overdreven zijn om te zeggen dat een extra 40 minuten per dag wandelen, slechts twee of drie keer per week, me op een diepgaande manier heeft veranderd. Wandelen geeft tijd om na te denken, om energie te krijgen van de natuur en om je minder opgewonden te voelen. Heel dramatisch, ik ben veel minder een robot en veel meer een mens.

Vervolgens concentreerde ik me op het waarderen van luiheid. Ik bedoel niet dat ik een luiaard ben, alleen dat ik de waarde ging inzien van zo min mogelijk doen gedurende lange tijd. Ik heb net Tim Kreiders ongelooflijk doordachte en hilarische essayboek uit We leren niets . Het audioboek bevat een bonushoofdstuk genaamd Luiheid: een manifest. Kreider schrijft: Deze drukte dient als een soort existentiële geruststelling, een afdekking tegen leegte. Het is duidelijk dat je leven onmogelijk gek, triviaal of zinloos kan zijn als je het zo druk hebt, elk uur van de dag volgeboekt. Al dit lawaai, en gehaast en stress lijken gekunsteld om een ​​bepaalde angst in het centrum van ons leven te verdoezelen.

Ik kan niet zeggen of mijn drukte een bescherming was tegen een of andere existentiële leegte, maar door al dat doen voelde ik me uiteindelijk toch leeg. Nu, met nietsdoen in gedachten, parkeer ik mezelf zo vaak mogelijk op de bank en kijk wat er gebeurt. Meestal ben ik op zoek naar een mogelijkheid om op een ongestructureerde manier van de momenten van het leven te genieten; Ik ben op zoek naar meer spel. In mijn ledigheid gisteravond heb ik lang mijn 5-jarige dochter gekieteld, deed alsof ik haar bang maakte, en liggend op mijn rug met haar in vliegtuighouding terwijl ze een beweging perfectioneerde die ze de kolibrie noemde. Dat was tot nu toe het beste halfuur van mijn jaar. Bovendien heb ik ontdekt dat hoe minder ik werk, hoe beter mijn werk uiteindelijk is, van het vermogen om studenten en klanten bij te staan ​​tot de creatieve energie die nodig is om wetenschap te bedrijven.

waarom maken oesters je geil?

Als onderdeel van mijn poging om tijd en ruimte te creëren om minder te doen, ben ik ook van Facebook afgestapt. In het begin probeerde ik gewoon te ontsnappen aan de giftigheid van de verkiezingen op sociale media. Na verloop van tijd realiseerde ik me echter dat ik ook ontsnapte aan een aandachtszwart gat, een met een ongelooflijke zwaartekracht. Ik zou nooit opzettelijk in het midden van een kamer gaan staan ​​waar iedereen schreeuwt om mijn aandacht, maar dit is de beste metafoor die ik kan bedenken om mijn geest op Facebook te beschrijven. Ik was zwak en kon zijn krachten niet weerstaan, eerlijk gezegd, maar ik begon het ook als vulmiddel en pluis te zien. Toen ik voorbij mijn FOMO kwam en het losliet, won ik veel momenten in mijn dag terug.

Ik heb ook geprobeerd serieus te worden om meer te lachen. Voor mij is de buurman van de drukte ernst. Ernst wordt overschat en ik voel me veel gezonder en zelfs kinderlijk als ik mezelf niet zo serieus neem en als ik probeer andere mensen aan het lachen te maken.

Tot slot mijn relaties. In mijn drukke dagen had ik een hekel aan de werkpop-in - te veel ongeplande onderbrekingen. Nu ga ik het waarderen dat mensen langskomen om hallo te zeggen en grappen te maken (zie: gelach). Mijn deur staat wat meer open, om zo te zeggen. Ik focus me ook op mijn lokale drinkclub, waar een paar vrienden al enkele jaren samen bier gaan drinken. Soms heb ik het te druk en moet ik missen, maar dat zit me nu echt dwars. Vriendschappen zijn levensonderhoud, net als eten.

Heb ik deze veranderingen volgehouden? Soort van. Ik werk net zo veel als altijd en vind het moeilijk om niet meegezogen te worden in de drukte van de drukte. Soms kijk ik naar mijn agenda en roep ik tegen mezelf: Te veel, te veel! Als dit het geval is, ga ik gewoon wandelen. Of ik ga gewoon op de grond liggen en rotzooi met mijn kinderen. Of ik volg de mantra van onze club: Relax, have a homebrew. (Als mijn drukte 's ochtends is, wacht ik op de homebrew, voor het geval je je afvraagt. Tenminste tot de lunch.)

Maar over het algemeen voel ik me beter dan ik me in lange tijd heb gevoeld - bewuster in de keuzes die ik maak, meer verbonden met de mensen om me heen en meer energie voor de eisen van de dag. De verrassende ironie hier, voor mij althans, is dat door minder te doen, ik veel meer uit het leven haal. Ik heb mijn innerlijke robot verbannen.

David Sbarra, PhD, is hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Arizona. Zijn nieuwe ebook , Liefde, verlies en de ruimte ertussen , is beschikbaar op Amazon.


Eerste persoon is Vox' thuis voor meeslepende, provocerende verhalende essays. Heb je een verhaal om te delen? Lees onze richtlijnen voor inzenden , en pitch ons op firstperson@vox.com .