Moslims houden ook van Jezus: 6 dingen die je niet wist over Jezus in de islam

Moslims geloven niet dat Jezus de zoon van God was, maar ze vereren hem wel als een heilige profeet.

Moslimvrouwen nemen een selfie voor een christelijke kribbe die op 18 december 2014 voor de Geboortekerk in de stad Bethlehem op de Westelijke Jordaanoever wordt tentoongesteld.

Thomas Coex/AFP via Getty Images

Kerstmis herdenkt, zoals iedereen weet, de geboorte van Jezus en is een belangrijk religieus feest voor christenen over de hele wereld.



Maar wat veel mensen niet weten, is dat Jezus ook een belangrijke figuur is in de islam, ook al vieren de meeste moslims Kerstmis niet als een religieuze feestdag. (Maar sommige, vooral sommige Amerikaanse moslims , vier het wel om culturele redenen!)

Ter ere van de feestdag zijn hier zes dingen die je misschien niet weet over de rol van Jezus – en zijn moeder, Maria – in de islam:

  1. Jezus, Maria en de engel Gabriël zijn allemaal prominente personages in de Koran (net als Adam, Noach, Abraham, Mozes en een heleboel andere Bijbelse personages).
  2. Moslims geloven dat Jezus (in het Arabisch Isa genoemd) een profeet van God was en uit een maagd (Maria) werd geboren. Ze geloven ook dat hij vóór de Dag des Oordeels naar de aarde zal terugkeren om gerechtigheid te herstellen en al-Masih . te verslaan ad-Dajjal, of de valse messias – ook bekend als de antichrist. Dit alles klinkt voor veel christenen misschien bekend in de oren. (Het feit dat moslims weten dat al-Masih ad-Dajjal is de Arabische naam voor de Antichrist die een aantal... eh... onverwachte problemen voor Netflix onlangs — waarschuwing: spoilers .)
  3. Maria (in het Arabisch Maryam genoemd) heeft een heel hoofdstuk in de koran naar haar vernoemd - het enige hoofdstuk in de koran dat naar een vrouwelijke figuur is vernoemd. In feite is Mary de enige vrouw die bij naam wordt genoemd in de geheel Koran. Zoals opgemerkt in de Koran bestuderen , worden andere vrouwelijke figuren alleen geïdentificeerd door hun relatie tot anderen, zoals de vrouw van Adam en de moeder van Mozes, of door hun titel, zoals de koningin van Sheba. Maria wordt genoemd vaker in de Koran dan in het hele Nieuwe Testament van de Bijbel.
  4. Net als bij alle andere profeten, inclusief Mohammed, reciteren vrome moslims vrede zij met hem elke keer dat ze Jezus bij naam noemen.
  5. Moslims geloven dat Jezus wonderen verrichtte: de koran bespreekt verschillende van Jezus' wonderen, waaronder het zicht geven aan blinden, het genezen van melaatsen, het opwekken van doden en het leven inblazen van vogels van klei.
  6. Het verhaal van de geboorte van Jezus zoals verteld in de Koran is ook het verhaal van zijn eerste wonder, toen hij als een baby in de wieg sprak en zichzelf een profeet van God noemde. Hier is het verhaal:

En denk aan Maria in het Boek, toen ze zich terugtrok van haar familie naar een oostelijke plaats. En zij versluierde zich voor hen. Toen zonden Wij [God] tot haar Onze Geest [de engel Gabriël], en het nam voor haar de gelijkenis van een volmaakte man aan. Ze zei: 'Ik zoek toevlucht bij u bij de Barmhartige [d.w.z. God], als u eerbiedig bent!' Hij zei: 'Ik ben slechts een boodschapper van uw Heer, om u een zuivere jongen te schenken.'

Ze zei: 'Hoe zal ik een jongen krijgen als geen man me heeft aangeraakt, noch ben ik onkuis geweest?' Hij zei: 'Zo zal het zijn. Uw Heer zegt: 'Het is gemakkelijk voor mij.'' En [het is zo] dat Wij hem tot een teken voor de mensheid en een genade van Ons kunnen maken. En het is een zaak die beslist is.

Dus werd ze zwanger van hem en trok zich met hem terug naar een plek ver weg. En de pijn van de bevalling dreef haar naar de stam van een dadelpalm. Ze zei: 'Had ik maar eerder gestorven en een ding vergeten, volkomen vergeten!' Dus riep hij van beneden naar haar: 'Treur niet! Uw Heer heeft een stroompje onder u geplaatst. En schud de stam van de dadelpalm naar u toe; verse, rijpe dadels zullen op u vallen. Dus eet en drink en koel uw oog. En als je een mens ziet, zeg dan: 'Voorwaar, ik heb de Barmhartige gezworen te vasten, dus ik zal deze dag tot niemand spreken.''

Toen kwam ze met hem [het kindje Jezus] naar haar volk, hem dragend. Ze zeiden: 'O Maria! Je hebt iets geweldigs meegebracht! O zuster van Aäron! Uw vader was geen slechte man, noch was uw moeder onkuis.' Toen wees ze naar hem [Jezus]. Ze zeiden: 'Hoe zullen we spreken met iemand die nog een kind in de wieg is?'

Hij [Jezus] zei: 'Waarlijk, ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het Boek gegeven en een profeet van mij gemaakt. Hij heeft mij gezegend waar ik ook mag zijn, en heeft mij het gebed en het geven van aalmoezen opgelegd zolang ik leef, en [heeft mij] plichtsgetrouw jegens mijn moeder gemaakt. En Hij heeft me niet dominant gemaakt, ellendig. Vrede zij met mij op de dag dat ik werd geboren, de dag dat ik sterf en de dag dat ik levend word opgewekt!'

Dat is Jezus, de zoon van Maria - een verklaring van de waarheid, waaraan zij twijfelen.

Dus hoewel moslims niet geloven dat Jezus de zoon van God is – een cruciaal onderscheid tussen moslim- en christelijke opvattingen over hem – vereren moslims Jezus als een belangrijke profeet.

Vrolijk kerstfeest!

Moslims in de stad Manado in Indonesië sluiten zich aan bij de Christmas Santa Parade met kerstmutsen en mengen zich onder christenen.

Ronny Adolof Buol / Pacific Press / LightRocket via Getty Images