Alleen gisteren recensie: je kon deze geweldige Japanse film niet legaal in de VS bekijken - tot nu toe

Deze anime-klassieker heeft er 25 jaar over gedaan om onze kust te bereiken.

Young Taeko is slechts de helft van het prachtige Only Yesterday.

GKIDS

De Japanse film Alleen gisteren , uitgebracht in 1991, wordt een meesterwerk genoemd. Het heeft lijsten gemaakt met de beste animatiefilms - of gewoon de beste films - ooit gemaakt. Het wordt grotendeels geprezen als een mijlpaal in de ontwikkeling van anime.

Beoordeling

4.5

En tot nu toe kon je niet zien in de Verenigde Staten (niet wettelijk in ieder geval).

De film werd eenmaal uitgezonden, in 2006, op Turner Classic Movies, en is sindsdien een paar keer elders vertoond. Maar over het algemeen was het niet beschikbaar voor Amerikanen. Het is nu echter in de bioscoop te zien, dankzij de animatiedistributeur GKIDS , en je zou het moeten zien.

Alleen gisteren brengt een dromerige kwaliteit in het echte leven

Alleen gisteren

Als jong meisje heeft Taeko een eerste oogje.

GKIDS

Alleen gisteren draait om het leven van een jonge vrouw genaamd Taeko in twee zeer verschillende tijdsperioden. Wanneer de film begint, is Taeko 27 jaar oud en woont hij in het Tokio van de jaren 80. Maar een aanstaande reis naar het platteland laat haar terugdenken aan haar kindertijd, herinneringen ophalend aan haar ervaring als vijfdeklasser in de jaren zestig en nadenkend over alle manieren waarop die versie van zichzelf hetzelfde is als en anders is dan haar volwassen zelf.

Dat is het. Taeko reist naar het platteland en krijgt een voorproefje van het boerenleven, terwijl haar jongere zelf de gebruikelijke coming-of-age-avonturen beleeft die we zouden verwachten, van seksuele lessen tot een eerste verliefdheid tot frustraties met schoolwerk. Maar Alleen gisteren is niet een verhaal hoog op incident. Het gaat over een jong meisje dat opgroeit en een jonge vrouw die zich afvraagt ​​of ze haar meest essentiële zelf uit het oog is verloren.

De film doet denken aan het werk van de Amerikaanse regisseur Richard Linklater , wie is het meest bekend om films als Verdwaasd en verward , de Voor zonsopkomst trilogie, en jongensjaren . Zoals veel van Linklaters werk, Alleen gisteren kronkelt en neemt de tijd met zijn verhalen. Soms vraag je je af of het meer te bieden heeft dan plezierige incidenten. En wanneer je het einde bereikt, zul je je emotioneel overweldigd voelen door hoe het al deze incidenten samenvoegt tot een groter verhaal over wat het betekent om een ​​mens te zijn.

waarom zijn studenten zo liberaal?

Alleen gisteren werd geregisseerd door Isao Takahata , die af en toe (en onterecht) wordt bestempeld als de 'andere' grote regisseur die werkte bij Japan's Stubio ghibli , een van de belangrijkste animatiehuizen ter wereld.

Takahata's collega Hayao Miyazaki (hij van) Mijn buur Totoro en Prinses Mononoke en Spirited Away ) is terecht geprezen als een meesterlijke regisseur over de hele wereld. Maar Takahata wordt te vaak besproken in de schaduw van Miyazaki (althans in het Westen), terwijl hij trots op zichzelf zou moeten staan.

Alleen gisteren , zijn vervolg op de verwoestende film over de Tweede Wereldoorlog Graf van de vuurvliegjes (1988), vat samen wat Takahata zo goed doet. Als Miyazaki dromen doordrenkt met een deel van de emotionele realiteit van het echte leven, dan doordrenkt Takahata enkele van de meest alledaagse gebeurtenissen in het echte leven - personages die een ananas proeven, bijvoorbeeld - met het gevoel van een droom.

Ja, Alleen gisteren is een eenvoudig coming-of-age-verhaal, maar het is ook heel slim over de manier waarop ons jongere zelf ons tot ver in de volwassenheid achtervolgt, altijd met de vraag waarom we niet de mensen zijn die we dachten dat we zouden zijn. De animatie van de film is spaarzaam maar lyrisch; het voelt alsof het verleden overgaat in het heden, of omgekeerd.

Alleen gisteren verkent de kloof tussen iemands verleden en heden

Alleen gisteren.

Taeko reist als volwassene naar het land.

GKIDS

De kindergedeelten van Alleen gisteren zijn gebaseerd op een populaire Japanse manga, maar de secties die Taeko volgen naar de boerderij zijn de uitvinding van Takahata. En soms voelen ze zich een beetje plakkerig, eerlijk gezegd, omdat ze zulke doorgewinterde clichés hanteren als het stadsmeisje dat meer over het leven leert door het land te bezoeken (en van de jonge man die ze daar ontmoet).

Maar elke keer Enkel en alleen Gisteren begint af te dwalen, verschuift Takahata terug naar zijn centrale idee van een vrouw die met enige melancholie, maar ook met enige vreugde over haar leven nadenkt. Taeko is niet alleen bitterzoet over de verschillen tussen haar zelf uit de vijfde klas en haar 27-jarige zelf. Ze vindt het ook leuk om weer kennis te maken met de persoon die ze was, die al die tijd naast haar heeft geleefd.

Vooral Takahata's benadering kristalliseert zich tijdens een moment laat in de film, wanneer Taeko Toshio (de jonge man uit het land die ook haar liefdesbelang is) een verhaal uit haar jeugd vertelt dat haar bijzonder achtervolgt. In deze scène legt de regisseur vast hoe onze herinneringen bepaalde, specifieke details vangen, of hoe ze kunnen uitgroeien tot hele herinneringen die geworteld zijn in een simpele terugblik op een verkeerd gesproken woord of een bijzonder levendige kleur. Maar hij legt ook vast hoe onze herinneringen ons kunnen laten beseffen hoe weinig we zijn veranderd, als we weten waar we moeten zoeken.

Animatiefans hebben gefluisterd over Alleen gisteren jarenlang bootlegs rondgaan, maar ze hebben er nu pas gemakkelijke toegang toe. Disney, dat in de jaren negentig internationale rechten op veel Ghibli-films kocht (hoewel GKIDS die rechten nu heeft), leek niet te weten wat ze met deze moesten doen, misschien omdat het plot nog beter bestand is tegen een gemakkelijke beschrijving dan het grootste deel van de catalogus van de studio (en misschien ook omdat een aanzienlijk deel van de film gaat over jonge meisjes die leren over hun menstruatiecyclus).

In de kern, Alleen gisteren gaat over de innerlijke emotionele reis van een jonge vrouw, een onderwerp dat Hollywood-films maar al te vaak met moeite hebben kunnen weergeven (hoewel Ghibli altijd al buitengewoon goed is geweest). Er is geen duidelijke marketinghaak, geen scène om in de trailer te plakken om mensen te intrigeren. Gewoon een vrouw die aan haar verleden denkt en haar toekomst probeert te begrijpen.

Zelfs nu komt het alleen in de bioscoop met de all-star stemmen van vers geslagen Star Wars ster Daisy Ridley en Slumdog Millionaire ster Dev Patel in de cast van zijn Engelse dub. Het is niet moeilijk in te zien waarom het publiek de film zou kunnen afwijzen, of waarom GKIDS het kaartspel in zijn voordeel zou willen opstapelen.

Maar we hopen dat kijkers dit mooie verhaaltje zullen vinden. Alleen gisteren kan je geduld op de proef stellen, vooral in het begin, maar ik zou niets veranderen aan de manier waarop het zich ontvouwt. Het is alsof je een reis maakt naar een afgelegen uithoek van de wereld, hoe beter om weg te zijn van jezelf, om je te realiseren dat je zowel de beste als de meest constante reisgenoot bent die je zou kunnen hebben.

Alleen gisteren speelt in New York en Los Angeles. Het zal uitbreiden naar theaters de komende weken door het hele land.

Correctie: In dit artikel stond oorspronkelijk dat John C. Reilly in de stemcast van de Engelse dub zit. Hij is niet. Het is gecorrigeerd.

hoe beïnvloedt technologie onze hersenen?