Review: The Hunger Games: Mockingjay Part 2 is een indrukwekkend grimmige puinhoop

Maar het is een geweldige herinnering aan hoe raar en belangrijk deze franchise toch is geweest.

Jennifer Lawrence kruipt voor de laatste keer in de rol van Katniss Everdeen in de laatste Hunger Games-film.

Lionsgate

Het beste van The Hunger Games: Mockingjay — Deel 2 is hoe onbezorgd het is met wat we verwachten in termen van afsluiting van een happy end.

Beoordeling

3.5

Dit zal geen verrassing zijn voor fans van het uitdagende, verrassend provocerende boek waarop het is gebaseerd , maar de film biedt op geen enkel moment een gemakkelijke afsluiting of antwoorden. Het is geen diep subtiele film of iets dergelijks - elke actie wordt uitgevoerd in de brutaalste slagen en vervolgens in brand gestoken - maar het heeft meer aan zijn hoofd dan het verhaal tot een spetterend einde te brengen. In sommige opzichten, Spotgaai — Deel 2 is een tienerprimer over de cyclische aard van onderdrukking en de manier waarop macht deze onderdrukking blijft voeden.

Verwant The Hunger Games: Mockingjay — Deel 1 is een kaskraker die er een hekel aan heeft een kaskraker te zijn

Dat zijn behoorlijk grimmige dingen voor een vakantiekaskraker, maar Spotgaai — Deel 2 wordt gesteund door het feit dat de Hongerspelen films hebben altijd een veel betere cast gehad dan ze verdienen, te beginnen met ster Jennifer Lawrence en doorgaan tot bijna iedereen (behalve één grote uitzondering).

Je gaat niet juichend het theater verlaten aan het einde van Spotgaai — Deel 2 . Je verlaat het theater met een gevoel van leegte en alsof je een geliefde moet bellen. Dat is niet per se een slechte zaak - meer van onze blockbusters zouden tonaal ambitieus kunnen zijn - maar de film doet ook nogal wat beloften die hij niet kan waarmaken. Het is je tijd waard, maar het overtreft niet de tweede aflevering in de Hongerspelen franchise, 2013 Vuur vatten , wat nog steeds de beste van de serie is.

Hier is het goede, het slechte en het rare van Spotgaai — Deel 2 .

Goed: de film is een grimmige slog door de verschrikkingen van oorlog en PTSS

Katniss en haar team.

Katniss en haar team dalen af ​​naar de hel in Spotgaai — Deel 2 .

Lionsgate

Misschien klinkt dat niet als een 'goede' kwaliteit voor u, maar luister naar mij.

De plot van deze film, zoals het is, omvat de langzame ploeteren van de rebellen door het onderdrukkende Capitool, naar het landhuis van de despotische heerser van de toekomstige dystopie die bekend staat als heer . Naarmate de rebellen (waaronder onze helden) dichter bij hun doel komen, regent het steeds meer dood op hen, zelfs als deze gevechten worden herverpakt als realityshow-entertainment, compleet met de omlijsting van de moorddadige Hunger Games die de serie zijn titel geven .

Verwant The Hunger Games, uitgelegd

Het punt van dit alles is eenvoudig: oorlog is een machine die steeds verder maalt en haar deelnemers stoomt. Het is opnieuw verpakt als amusement voor een nietsvermoedende bevolking, opdat ze er niet te verveeld door raken, maar degenen die eraan hebben deelgenomen, moeten voor altijd met de littekens leven.

Nergens is dit duidelijker dan in het gezicht van Katniss Everdeen (Lawrence), die bijna de hele eerste helft van de film doorbrengt in een staat van geschokte horror, zwervend van de ene ontmoeting naar de andere, nadat een voormalige vertrouwde landgenoot probeerde vermoord haar. Het is alsof ze is uitgehold en gestut, getransformeerd in een symbool meer dan een persoon.

hoe persoonlijke informatie gratis van internet te verwijderen

En dat is letterlijk wat er met haar gebeurt! In de loop van de Hongerspelen franchise , ze is geëvolueerd van het meisje dat ze in het begin was en werd een boegbeeld van de rebellie en uiteindelijk een propagandastuk. In Spotgaai — Deel 2 , probeert ze een deel van haar autonomie terug te winnen, maar elke keer dat ze een keuze maakt, realiseert ze zich hoe gemakkelijk het wordt gecoöpteerd, en elke keer dat ze dieper in de strijd stort, loopt ze nieuwe psychologische littekens op. Deze film eindigt niet in explosies - het eindigt in gedempte gefluister en hoop op een rustiger toekomst.

Slecht: het einde is behoorlijk afschuwelijk

Spotgaai — Deel 2 past de goofy epiloog van het laatste boek vrijwel algemeen aan, tot het veranderen van de innerlijke monoloog van een personage uit dat gedeelte in iets dat een acteur hardop moet zeggen. Het werkt niet.

Eindigen op een punt van besluiteloosheid - de zaken worden niet langer slechter, maar er is geen garantie dat ze zullen verbeteren - is een gewaagde keuze voor de franchise, zowel in boek- als filmvorm, maar geen van beiden heeft het lef om echt op het best mogelijke te eindigen moment (dat is ongeveer de scène voor de epiloog). In het algemeen, Spotgaai — Deel 2 verpest de meeste van zijn grote emotionele momenten, waardoor ze ofwel te weinig ruimte krijgen om te ademen of te veel.

Alles bij elkaar gebruikt het een zware hand wanneer een lichte het zou doen, en vice versa. Dat voelt uiteindelijk een beetje vreemd aan.

Goed: Regisseur Francis Lawrence brengt de politiek van de film op briljante wijze over via visuals

Julianne Moore in de Hongerspelen.

Julianne Moore speelt president Coin, die uitsluitend grijs lijkt te dragen.

Lionsgate

Francis Lawrence (geen relatie met de ster) heeft wat problemen (zie hieronder), maar over het algemeen is hij gewoon de visuele stylist gebleken die de Hongerspelen franchise nodig. In het bijzonder toont hij een voorliefde voor het weergeven van de cyclische onderdrukking van de serie via behendig gekozen beelden.

In het bijzonder is er een moment rond het middelpunt van de film waar de tirannieke president Snow ( Donald Sutherland ) spreekt zijn volk toe nadat hij denkt dat Katniss is vermoord. (Ze leeft nog.) Terwijl hij aan het praten is, wordt zijn feed halverwege de zin echter overschreven door die van rebellenpresident Coin ( Julianne Moore ), die haar eigen bericht geeft over wat de dood van Katniss voor de natie betekent.

Heel even trekt de regisseur zich terug om ons het gezicht van Moore te laten zien dat net over dat van Sutherland wordt geprojecteerd, terwijl hij op tv kijkt, niet in staat iets te doen aan de vrouw die hem zojuist heeft onderbroken. Het is een briljant beeld, zowel voor hoe het visueel speelt als voor hoe het een deel van de subtekst van de serie uitdrukt zonder kijkers over het hoofd te slaan: iedereen die macht zoekt, kan erdoor beschadigd worden. Ga er niet vanuit dat iemand uw belang voor ogen heeft.

Slecht: hij kan nog steeds geen actiescènes opnemen

Francis Lawrence heeft lang het voordeel van de twijfel gekregen als het gaat om actiescènes, omdat die in Vuur vatten waren zo veel beter dan die in het origineel Hongerspelen film , geregisseerd door Gary Ross . Maar 'beter dan Gary Ross' is niet noodzakelijk gelijk aan 'geweldig in het filmen van actiescènes', en er zijn er te veel in Spotgaai — Deel 2 waar het niet in de verste verte duidelijk is wat er gebeurt, wie in gevaar is, of wie is gedood.

acryl volledige set met gellak

Zo zijn Katniss en haar landgenoten in een sequentie nabij het hoogtepunt van de film verdwenen in de tunnels onder het Capitool, kruipend naar Snow's landhuis, wanneer ze in het donker gefluister horen en beseffen dat ze worden achtervolgd door Mutts - vreemde genetische hybride mutaties bedacht door de wetenschappers van het Capitool.

De scènes die volgen beginnen sterk, aangezien de regisseur de beelden van Buitenaardse wezens en De afdaling om de verschillende personages door spookachtige tunnels te volgen. Het gevaar kan elk moment losbarsten. Maar zodra de Mutts uiteindelijk aanvallen, valt alles uit elkaar. Het leven van de belangrijkste personages wordt in gevaar gebracht en gaat zelfs verloren in deze reeks, maar het is moeilijk om erachter te komen wat er precies is gebeurd tot de volgende scène, wanneer je het aantal kunt tellen. En een potentieel krachtig moment wordt vernietigd, simpelweg vanwege de manier waarop het is gefilmd.

Goed: de cast is een van de allerbeste ensembles in een franchisefilm

De twee helften van Spotgaai sta niet toe dat Jennifer Lawrence zo'n breed assortiment presenteert als in de eerste twee Hongerspelen films - nogmaals, Katniss is geschokt - maar wanneer ze een paar geweldige, hijgende snikken in Deel 2 , het resultaat is een emotionele catharsis waar de hele serie naar toe heeft gebouwd. Er is ook een vroeg moment waarop Katniss aangeeft bereid te zijn om te sterven, en de actrice is daar ook meeslepend. De franchise heeft van haar een superster gemaakt en ze is altijd meer getalenteerd geweest dan ze verdient.

Maar alle anderen in de cast nemen hun aanwijzingen van haar over, en de film is er beter voor. Als arme, belegerde Peeta, Josh Hutcherson heeft de uitstraling van een geloofwaardig vertrapte jachthond. En Jena Malone (helaas gedegradeerd tot slechts een paar scènes) is nog steeds een van de hoogtepunten van de serie als stekelige, hilarische Johanna Mason.

De oudere cast van de serie zit ook vol rijkdom, van het ijzig briljante Sutherland tot de kalme, berekenende Moore. Het blijft een schok om te zien Philip Seymour Hoffman (die stierf tijdens de productie van deze film) verschijnen, maar zijn Plutarch Heavensbee is een grimmige, wereldvermoeide aanwezigheid. En tenslotte, Woody Harrelson en Elizabeth Banks voorkomen dat de film te serieus wordt met hun faciliteit met af en toe lachlijnen, hoewel beide ook in staat zijn om meer serieuze momenten te dragen.

Slecht: Liam Hemsworth

Liam Hemsworth als Gale.

Liam Hemsworth speelt Gale. Hij is nog steeds de zwakke schakel van de franchise.

Lionsgate

Als het derde punt van De Hongerspelen ' driehoeksverhouding, Liam Hemsworth heeft altijd gewild. Een deel daarvan is omdat zijn karakter, Gale, zelfbewust is ontworpen als het derde punt van een liefdesdriehoek, en een deel daarvan is omdat hij gewoon geen geloofwaardige chemie lijkt te hebben met Jennifer Lawrence. Maar hij is ook niet 's werelds meest charismatische ster.

Dat was niet zo'n groot probleem in andere films, waar Gale minder aanwezig was. Maar hij is En overal in Spotgaai — Deel 2 , en in de zwaar emotionele scènes die hij deelt met Katniss en Peeta, valt hij gewoon plat.

Over het algemeen, als er veel Gale op het scherm is, kun je waarschijnlijk naar het toilet gaan, is alles wat ik zeg.

Het rare: deze hele franchise is een beetje gek, toch?

Het feit dat De Hongerspelen bestaat - veel minder werd een grote filmfranchise! — druist in tegen zoveel van wat we begrijpen over wat het publiek tegenwoordig wil zien. Natuurlijk, het is gebaseerd op een reeks jeugdromans, maar het graaft dieper in de donkere kanten van de menselijke conditie dan de meeste andere succesvolle YA-films. Het is overal grimmig en tegen het einde is het typische blockbuster-formaat grotendeels verlaten om zich te concentreren op kleine, interpersoonlijke scènes over hoe moeilijk het is om in tijden van oorlog te leven.

Bovendien is het verhaal gedurfder en moediger dan waarvoor het wordt geprezen. Spotgaai — Deel 2 begint in wezen in het midden van een scène (terwijl Katniss de nasleep van Deel 1 's cliffhanger-einde), en het eindigt met een noot van semi-sluiting maar lang niet in de buurt van een noot van genezing. Er zijn geen grote overwinningen, en de enige keer dat Katniss een daadwerkelijke keuze maakt of enige keuzevrijheid heeft, voert ze in wezen een argument voor regelrechte anarchie.

Ik weet niet precies waarom deze serie aansloeg, maar ik ben blij dat het dat deed. Hoe onvolmaakt het ook is, er is nog nooit zoiets geweest als De Hongerspelen , en alle pogingen om het te kopiëren hebben gefaald om zijn donkere, stekelige ziel te repliceren.

The Hunger Games: Mockingjay — Deel 2 is spelen in theaters door het hele land .