Review: Spider-Man: Homecoming is de beste superheldenfilm van 2017

Spider-Man: Homecoming krijgt Peter Parker gelijk. Dat maakt het zo goed.

Sony

Deel vanZomerfilms 2017

In het afgelopen decennium zou het beroemde credo van Spider-Man - met grote kracht komt grote verantwoordelijkheid - heel goed van toepassing kunnen zijn op Sony, de studio die de filmrechten bezit van Marvel's web-slingerende superheld.

Ondanks Spider-Man's enorme fanbase van meerdere generaties, heeft Sony geworsteld om het legendarische personage een even legendarisch verhaal op het grote scherm te geven. Spider Man (2002) en Spider-Man 2 (2004) waren de ingrediënten van een solide franchise, maar toen 2007 Spider-Man 3 leek een duistere betovering te werpen over de filmische erfenis van de superheld. Niet alleen was de film een ​​zuur einde aan een ooit veelbelovende trilogie, maar het werd gevolgd door een teleurstellende, te snelle reboot in 2012 De geweldige Spider Man , een agressief middelmatig vervolg op genoemde reboot, en vervolgens een reeks vertragingen en onzekerheid van de studio als reactie op dat vervolg teleurstellende kassa's .

Het probleem met de middelmaat Spider Man films is dat ze er niet in slaagden om Peter Parker het gevoel te geven dat hij Peter Parker was. Ze zijn ofwel te ver afgedwaald van de geest van het personage, à la Spider-Man 3 , of het helemaal verkeerd begrepen, resulterend in films die hol of onbelangrijk aanvoelden.

Beoordeling: 4,5 van de 5

vox-teken vox-teken vox-teken vox-teken vox-teken

Geduldige Spider-Man-fans wachten al 10 jaar op een verhaal dat de nalatenschap van Spider-Man waardig is - een verhaal dat net zoveel gaat over het hart en de ziel van zijn held als over slingeren en slingeren door de lucht van de stad. En met Spider-Man: Thuiskomst , die Marvel Studios als co-producer met Sony terug in de Spider-Man-fold brengt, is dat verhaal eindelijk hier.

De film is een stijgende, onverschrokken tienerdroom. En het voelt zo geweldig om te kunnen zeggen: Welkom thuis, Spidey.

hoe deel uit te maken van illuminati

Spider-Man: Thuiskomst is niet echt een verhaal over een man, maar over de reis naar volwassen worden

Binnen de popcultuur is het oorsprongsverhaal van Spider-Man een soort Amerikaanse superheldenkerststal geworden. Zelfs als je geen Spider-Man-strips hebt gelezen of geen Spider-Man-films hebt gezien, weet je waarschijnlijk dat een radioactieve spin Peter Parker bijt, waardoor hij superkrachten krijgt: kracht, het vermogen om zich aan muren vast te klampen, een zesde zintuig, enz. - en dat Peters geliefde oom Ben sterft omdat Peter een crimineel niet stopte toen hij de kans had. Behalve Batman, wiens verhaal is geworteld in de dood van zijn ouders, Thomas en Martha Wayne, is er geen andere superheld wiens begin zo bekend is als dat van Peter Parker/Spider-Man.

Het is dan nieuwsgierig en slim, dat Spider-Man: Thuiskomst schrijver-regisseur Jon Watts en co-schrijvers Jonathan Goldstein , John Francis Daley , Christopher Ford , Chris McKenna , en Erik Somers mijd al die basisdetails.

We zien Peter Parker niet ( Tom Holland ) gebeten worden. Er zijn geen verwijzingen naar oom Ben. We kennen niet eens de volledige omvang van Peter's krachten; de grenzen van zijn kracht, duurzaamheid, Spider-Sense en behendigheid worden nooit volledig uitgelegd.

Wat Thuiskomst laat wel zien dat het een Peter Parker is die slechts een ondergewaardeerde tweedejaarsstudent is met een geheime superheldidentiteit, en die ernaar uitkijkt om weer in actie te komen nadat hij het vorig jaar tegen Captain America en de rest van de Avengers had Captain America: Burgeroorlog maar kan er geen ziel over vertellen.

Door de spanning rond zijn hoofdpersoon aan te passen, kan Watts met het personage een nieuw terrein betreden.

In plaats van onze adem in te houden voor dat Uncle Ben-moment, gaan we het conflict in de kern van Spider-Man ervaren en begrijpen: we moeten alle zorgen en onzekerheden van een tiener zijn, terwijl we ook de opwindende kracht kennen van een superheld zijn.

wat zijn koekjes in het verenigd koninkrijk?

Een superheld zijn is het enige dat Peter gelukkig maakt, maar het vreet ook zijn tijd op, het verstoort zijn status in het Academic Decathlon-team van Midtown High en verbreekt zijn vriendschappen.

Hij en zijn beste vriend Ned ( Jacob Batalon ) plotseling geen tijd hebben om met hun te rommelen Star Wars speelgoed. Het doodt hem dat hij Liz niet kan krijgen ( Laura Harrier ), het meisje van zijn dromen, om hem op te merken, ook al is ze verliefd op Spider-Man. En hij liegt altijd tegen zijn tante May ( Marisa tomei ) over zijn stage bij Stark Enterprises.

Tom Holland kanaliseert Peter's tienerangst, die gemakkelijk als melodramatisch of oppervlakkig kan overkomen, meesterlijk en geeft het met respect door. Het kunstzinnige werk van Watts doet je beseffen hoe vaak we de zorgen, vreugde en angsten van tieners niet serieus nemen. Peters leven in Thuiskomst is een frustrerende, grillige reis om erachter te komen wat voor soort persoon hij is.

Nederland kan moeiteloos sympathiek zijn; hij bewees zo veel in Burgeroorlog . Wat is er indrukwekkender in Thuiskomst is hoe bedreven hij is in het doen van de moeilijkere dingen. Hij straalt tienerkoppigheid uit in het trotseren van Iron Man (en iedereen die beter lijkt te weten). Maar hij huilt ook en je hart doet pijn met hem, waardoor Peter Parker een pijnlijke kwetsbaarheid krijgt die we bij de meeste superhelden niet zien.

Deze film markeert een groot moment voor Nederland, dat voor het eerst in zijn carrière een gigantische blockbuster moet dragen en dat handig doet. Als Peter zal hij je herinneren aan je beste jeugdvriend en, naarmate de film zich ontvouwt, een held worden om naar op te kijken. heel eenvoudig, Thuiskomst bewijst dat Nederland een ster is en de beste Spider-Man die we ooit op het scherm hebben gezien.

Thuiskomst brengt Spider-Man's credo van met grote kracht komt grote verantwoordelijkheid tot leven

Het vreemde aan Spider-Man's met grote kracht ... slogan is dat in het stripboek niemand het hardop zegt (het is door de jaren heen ook enigszins aangepast / afgekort). Het verschijnt in Geweldige fantasie Nr. 15, het allereerste Marvel-stripboekverschijning van Peter Parker. In die strip, geschreven door Stan Lee en getekend door kunstenaar Steve Ditko, verschijnt het gezegde op de laatste pagina, in een gele doos, lang nadat hun verhaal heel duidelijk heeft gemaakt dat als Peter Parker zijn plicht had gedaan, zijn oom nog in leven zijn.

Amazing Fantasy No. 15/Ditko/Marvel

Thuiskomst houdt die traditie in stand om ons geen slogan te geven, maar ervoor te kiezen ons te laten zien hoe dit idee er in de praktijk uitziet.

We zien Peter met al die gadgets in zijn nieuwe pak door de lucht zweven en dan de landing volledig afbreken. We zien dat hij mensen in gevaar brengt vanwege tieneridioten. Hij redt de dag, vaak op een spannende, verbluffende manier - maar de helft van de tijd moet hij te hulp komen omdat hij in de eerste plaats een probleem heeft veroorzaakt.

De balans tussen macht en verantwoordelijkheid is ook niet alleen aanwezig in het verhaal van Peter.

Michael Keaton is huiveringwekkend als Adrian Toomes, een worstelende aannemer die, in Thuiskomst ’s wereld van goden en monsters, heeft een manier gevonden om zijn eigen zak met macht uit te graven. Keaton weet hoe hij zijn eigen sinistere stijl moet laten zien, de prikjes in zijn stem scherper maken en warmte in zijn ogen overbrengen. Maar het boeiende aan Toomes is dat hij, zoals veel van de allerbeste komische schurken, onmogelijk menselijk is - als hij ook maar één meevaller had gehad, zo lijkt het, zou hij niet op dit pad zijn.

De confrontaties van Toomes en Peter zijn prachtige uitingen van bovenmenselijke fysica, kracht versus behendigheid, snelheid versus brutaliteit en tegengestelde wereldbeelden: verharde sleetsheid versus rusteloos optimisme.

En de film van Watts is een visuele traktatie; om eerlijk te zijn, veel Marvel-kaskrakers zijn dat wel. Maar echt, de magie zit in hart en ziel aan Peter, aan de gemene Toomes en aan Peters tienergeest. Eerdere Spider-Man-films hebben ons geen Peter Parker opgeleverd die de moeite waard is om voor te zorgen, de moeite waard om te beschermen, de moeite waard om naar op te kijken. Maar in de handen van Watts en Holland, voor het eerst in tien jaar, Spider-Man: Thuiskomst geeft een versie van ieders favoriete webslinger in de buurt die net zo geweldig aanvoelt als hij is gemaakt.

Spider-Man: Homecoming is vanaf 7 juli in theaters in het hele land te zien. De vertoningen beginnen een avond eerder.

wie sterft in jane de maagd seizoen 4