De wetenschap waarom je misschien van je light frisdrank gewoonte af wilt stappen

Een groeiend aantal bewijzen suggereert dat light frisdrank mogelijk geen goedaardige vervanging is voor gewone frisdrank.

Sheila Fitzgerald/Shutterstock

Light frisdranken worden al lang op de markt gebracht als hulpmiddelen voor gewichtsverlies. Het idee is dat ze mensen laten genieten van de zoetheid van gewone frisdrank, maar zonder alle calorieën en gewichtstoename.

Sommige wetenschappers zijn echter zeer sceptisch dat light-frisdranken, die kunstmatige zoetstoffen bevatten, deze marketingclaims daadwerkelijk waarmaken. En het bewijs lijkt zich op te stapelen dat light frisdranken en kunstmatige zoetstoffen eigenlijk kunnen promoten gewichtstoename.



'De grote controverse op dit gebied is of kunstmatige zoetstoffen en dieetdranken kunnen bijdragen aan de zwaarlijvigheidsepidemie en een parallelle diabetesepidemie, en dat is precies wat ze zouden moeten helpen indammen', legt hij uit. Vasanti Malik , een Harvard-onderzoeker die light frisdrank heeft bestudeerd.

Een nieuwe studie, vorige week gepubliceerd in PLOS , volgde 10 jaar lang gebruikers van caloriearme zoetstoffen in frisdrank en vergeleek ze met mensen die geen kunstmatige suiker gebruiken. Het bleek dat de caloriearme zoetstofgebruikers zwaarder waren, een grotere middelomtrek hadden en meer abdominale obesitas dan de niet-gebruikers. 'Deze gegevens suggereren dat caloriearme zoetstofconsumptie een nadelige invloed kan hebben op de afzetting van visceraal vet, een sterke risicofactor voor hart- en vaatziekten en sterfte', concluderen de onderzoekers.

Een ander studie uit 2008 gekeken naar de relatie tussen consumptie van kunstmatig gezoete dranken en langdurige gewichtstoename bij 3.682 mensen. Het drinken van light frisdrank was geassocieerd met een bijna verdubbeld risico op overgewicht en obesitas. 'Deze bevindingen doen de vraag rijzen of het gebruik van kunstmatige zoetstoffen onze escalerende zwaarlijvigheidsepidemie zou kunnen aanwakkeren - in plaats van bestrijden', schreven de auteurs van die studie.

Ander Onderzoek over diabetes is tot vergelijkbare verrassende conclusies gekomen. Een onderzoek uit 2015 in de Brits medisch tijdschrift analyseerde al het beste beschikbare onderzoek naar de associatie tussen met suiker gezoete dranken, kunstmatig gezoete dranken, sappen en diabetes type 2. De bevindingen waren verrassend: regelmatige consumptie van suikerhoudende dranken werd in verband gebracht met diabetes, maar dat gold ook voor de consumptie van dieetdranken.

Er is echter tegenstrijdig bewijs, wat het interpreteren van deze bevindingen lastig maakt. EEN beoordeling van het onderzoek , gepubliceerd in 2014, vond bescheiden gewichtsverlies (0,8 kg) in verband met het vervangen van suikerhoudende dranken door caloriearme alternatieven in gerandomiseerde onderzoeken van hogere kwaliteit.

Nog een kortere termijn gerandomiseerde studie, gepubliceerd in 2012, wees uit dat mensen die suikerhoudende frisdranken vervingen door dieetdranken na zes maanden ook wat gewicht verloren. (In feite deden ze het net zo goed als mensen die suikerhoudende frisdranken opgaven en in plaats daarvan water dronken.)

'Dus er zijn enkele onderzoeken die melden dat het consumeren van dieetdranken daadwerkelijk bijdraagt ​​aan gewichtstoename', zegt Malik. 'Anderen geven aan dat het consumeren van light-drankjes bijdraagt ​​aan een verhoogd risico op diabetes. Anderen zeggen dat dat niet het geval is, dat deze onderzoeken gebrekkig zijn.' Malik voorspelt dat we de komende jaren stevigere antwoorden zullen hebben, naarmate er meer onderzoeken worden gedaan.

Susan Swithers , een professor aan de Purdue University die kunstmatige zoetstoffen heeft bestudeerd, was het ermee eens dat het bewijs nog steeds duister is. 'Iedereen die beweert dat de gevolgen van light frisdrank voor het gewicht duidelijk zijn, begrijpt niet wat het grootste deel van de literatuur eigenlijk zegt', vertelde ze me.

hoe laat is de sotu vanavond?

Een deel van die duisterheid is te wijten aan het feit dat mensen die dieetdranken drinken op de een of andere manier fundamenteel verschillen van degenen die dat niet doen. Observatie studies , zoals de nieuwe PLoS onderzoek, verzamelt gegevens over wat mensen al doen, in plaats van experimenten uit te voeren en de ene groep toe te wijzen aan dieetpop en een andere aan suikerhoudende frisdrank. Degenen die ervoor kiezen om light-pop te drinken in plaats van gewone frisdrank, kunnen dit bijvoorbeeld doen omdat ze al gewichtsproblemen hebben - wat de resultaten zou vertroebelen.

Waarom light frisdrank kan bijdragen aan gewichtstoename?

Toch vragen wetenschappers zich steeds meer af of kunstmatige zoetstoffen zo goedaardig zijn als ze lijken, maar ze weten het niet zeker waarom light frisdrank kan zo slecht zijn voor je gezondheid. Bij gebrek aan een duidelijk antwoord, doen er verschillende hypothesen de ronde.

Ten eerste is er het idee dat het drinken van light frisdrank het gedrag van mensen kan veranderen. Hier is hoe Christopher Gardner van Stanford stelde het: 'Als je 's middags een cola light hebt, en dan is het etenstijd en je herinnert je dat je een cola light had, zou je jezelf kunnen belonen met een kom ijs.' Het vastleggen van dit compensatie-effect is erg moeilijk. Maar het zou kunnen verklaren waarom onderzoeken aantonen dat light frisdrankdrinkers aankomen en gerelateerde gezondheidsproblemen hebben.

Of het kan iets zijn met de kunstmatige zoetstoffen in light frisdranken zelf. Sommige wetenschappers hebben zich afgevraagd of deze zoetstoffen onze darmflora beïnvloeden - de bacteriën in ons spijsverteringskanaal die helpen bij het metabolisme (en vele andere kritieke lichaamsfuncties).

opkomend bewijs - zij het uit onderzoeken die alleen op knaagdieren zijn uitgevoerd - suggereert dat de chemicaliën in kunstmatige zoetstoffen verstoringen in de darmmicroflora veroorzaken, die worden geassocieerd met stofwisselingsstoornissen zoals diabetes en obesitas. In een nieuwe muizenstudie, gepubliceerd in het tijdschrift Toegepaste fysiologie, voeding en metabolisme , ontdekten onderzoekers van het Massachusetts General Hospital dat aspartaam ​​een ​​enzym blokkeert dat intestinale alkalische fosfatase wordt genoemd en waarvan eerder was aangetoond dat het obesitas, diabetes en metabool syndroom voorkomt.

Er is ook onderzoek dat suggereert dat nepzoetstoffen de hersenen op vreemde manieren beïnvloeden. Dieetdrankjes lijken invloed te hebben op verlangen naar suiker, bijvoorbeeld . Experimentele studies bij mensen hebben aangetoond dat de smaak van zoetheid, echt of kunstmatig, de eetlust kan stimuleren en ervoor kan zorgen dat mensen meer gaan eten.

Ander kleine studies toonden aan dat wanneer mensen sucralose krijgen, ze een stroom insuline ervaren die niet leidt tot een verlaging van de bloedglucosespiegels, alsof de kunstmatige zoetstof verhindert dat de insuline zo effectief is als zou moeten. Dit is het kenmerk van insulineresistentie en een voorbode van diabetes.

Het onderliggende idee hier is dat nepsuikers de reacties van ons lichaam op echte suiker kunnen veroorzaken. Wanneer we iets suikerachtigs proeven, is ons lichaam geconditioneerd om hormonen zoals insuline af te geven, zodat wanneer de suiker en calorieën onze darm bereiken, we voorbereid zijn om ze te metaboliseren. Wanneer je kunstmatige zoetstoffen introduceert, maakt het lichaam zich klaar voor suiker - maar de suiker komt dan niet aan.

'De aangeleerde reacties worden afgestompt of gaan weg', legt Swithers uit. 'Je lichaam zegt: 'Wacht even, de laatste keer dat ik iets zoets proefde, kreeg ik niets. Deze keer weet ik niet wat er gaat gebeuren, dus ik ga me niet voorbereiden om zoveel energie te metaboliseren.'' Dus nepsuiker kan het vermogen van het lichaam om echte suiker te metaboliseren verknoeien, wat de stofwisselingsproblemen bevordert, zoals suikerziekte en obesitas.

Dit betekent niet dat echte frisdrank beter is

Dat wil niet zeggen dat het een beter idee is om drankjes te drinken die zijn gezoet met echte suiker. Het bewijs is ondubbelzinnig: met suiker gevulde dranken zijn in verband gebracht met diabetes type 2, beroertes, hartaandoeningen, tandbederf, zwaarlijvigheid en uiteindelijk vroegtijdige sterfte. Ze hebben geen voedingswaarde en leveren een megadosis calorieën zonder enige bijbehorende verzadiging.

Het bewijs over kunstmatig gezoete dranken en hun gezondheidseffecten is minder duidelijk, maar het wijst op mogelijke problemen. Dus als je afkickt van gewone frisdrank, kan het over het algemeen beter zijn voor je gezondheid en gewicht om voor een korte periode een beetje light frisdrank te drinken. Als je niet verslaafd bent aan suikerhoudende dranken, blijf dan bij water - het vervangen van suiker door nepspul is misschien niet goed voor je lichaam en kan zelfs schadelijk zijn.