Wetenschappers zijn het erover eens: koffiedutjes zijn beter dan koffie of alleen dutjes

(Xavi Gomez/Omslag/Getty Images)

Als je je slaperig voelt en jezelf wakker wilt maken - en je hebt ongeveer 20 minuten over voordat je volledig alert moet zijn - dan is er iets dat je moet proberen. Het is effectiever dan een kopje koffie drinken of een dutje doen.

Het is een kopje koffie drinken en dan even een dutje doen. Dit wordt een koffiedutje genoemd.

wie is de meest racistische persoon ter wereld

Het klinkt misschien gek: conventionele wijsheid is dat cafeïne verstoort de slaap .Maarals je cafeïne drinkt vlak voordat je een dutje doet en 20 minuten of minder slaapt, kun je misbruik maken van een eigenaardigheid in de manier waarop zowel slaap als cafeïne je hersenen beïnvloedenalertheid te maximaliseren. Hier is de wetenschap achter het idee.



Hoe een koffiedutje werkt

dag 2

(Claudia Merighi / Getty Images)

Om een ​​koffiedutje te begrijpen, moet je begrijpen hoe cafeïne je beïnvloedt. Nadat het door je dunne darm is opgenomen en in je bloedbaan is terechtgekomen, gaat het naar je hersenen. Daar past in receptoren die normaal worden gevuld door een molecuul met dezelfde vormgenaamd adenosine .

Adenosine is een bijproduct van hersenactiviteit, en wanneer het zich op een voldoende hoog niveau ophoopt, wordt hetsluit aan op deze receptoren en zorgt ervoor dat u zich vermoeid voelt. Maar met de cafeïne die de receptoren blokkeert, is het... niet in staat om dit te doen . AlsStephen R. Braun schrijft in: Buzz: de wetenschap en kennis van alcohol en cafeïne , het is als'een blok hout onder een van de primaire rempedalen van de hersenen leggen.'

het duurt ongeveer 20 minuten voordat cafeïne je hersenen bereikt

Nu blokkeert cafeïne niet elke afzonderlijke adenosinereceptor - het concurreert met adenosine voor deze plekken, waarbij sommige worden gevuld, maar andere niet.

Maar hier isde truc van het koffiedutje:slapen verwijdert op natuurlijke wijze adenosine uit de hersenen. Als je langer dan 15 of 20 minuten een dutje doet, is de kans groter dat je hersenen binnenkomen diepere stadia van slaap waar je even van moet herstellen. Maar kortere dutjes leiden hier over het algemeen niet toe zogenaamd 'slaapinertie' - naarndhet duurt ongeveer 20 minuten voordat de cafeïne door jegastro-intestinaaldarmkanaal en bloedbaan toch.

Dusals je die 20 minuten een dutje doet, verlaag je je niveaus van adenosine net op tijd om de cafeïne te laten werken.De cafeïne zal minder adenosine bevatten om mee te concurreren, en zal daardoor nog effectiever zijn om je alert te maken.

Experimenten tonen aan dat koffiedutjes beter zijn dan koffie of dutjes

dag 3

( Greg Hirson )

Wetenschappers hebben dit niet direct waargenomen in de hersenen na een koffiedutje - het is allemaal gebaseerd op hun kennis van hoe cafeïne, adenosine en slaap elk afzonderlijk de hersenen beïnvloeden.

Maar ze hebben de effecten van koffiedutjes direct waargenomen, en experimenten hebben aangetoond dat ze...effectiever dan koffie of dutjes alleen in het maximaliseren van alertheid.

mensen die een koffiedutje deden maakten minder fouten in een rijsimulator

In een paar verschillend studies , ontdekten onderzoekers van de Loughborough University in het VK dat wanneervermoeide deelnemers deden een koffiedutje van 15 minuten, ze maakten minder fouten in een rijsimulator dan wanneer ze alleen koffie kregen, of alleen een dutje deden (of een cafeïnevrije placebo kregen). Dit gold zelfs als ze moeite hadden om in slaap te vallen en gedurende de 15 minuten maar half slapend in bed lagen.

Ondertussen, een Japanse studie ontdekte dat mensen die een dutje deden met cafeïne voordat ze een reeks geheugentests deden, significant beter presteerden dan mensen die alleen een dutje deden, of een dutje deden en vervolgens hun gezicht wasten of een fel licht in hun ogen hadden. Zijbeoordeelden zichzelf ook subjectief als minder vermoeid.

Interessant is dat er zelfs enig bewijs is dat dutjes met cafeïne mensen kunnen helpen om relatief lange perioden zonder goede slaap te gaan. Als onderdeel van één studie , 24 jonge mannen gingen 24 uur lang niet goed slapen, waarbij zealleen zokorte dutjes. Twaalf van hen, die slechts een placebo kregen, presteerden duidelijk slechter op een reeks cognitietests, vergeleken met hun baselinescores. Twaalf anderen, die cafeïne hadden voor hun dutjes, scoorden de hele dag ongeveer hetzelfde als hun basislijnen.

Hoe een koffiedutje te doen?

koffie

( James Lee )

Een koffiedutje doen is vrij eenvoudig. Eerst koffie drinken. Theoretisch zou je nog een cafeïnehoudende drank kunnen drinken, maar thee en frisdrank bevatten over het algemeen veel minder cafeïne dan koffie, en energiedrankjes zijn walgelijk. Hier is een goede database van de hoeveelheid cafeïne in veel soorten dranken.

hoe je een ouija-bord correct gebruikt?

Je moet het snel drinken, om jezelf een redelijk lange tijd te geven om te slapen terwijl het door je maag-darmkanaal gaat en je bloedbaan binnendringt. Als je het moeilijk vindt om snel veel hete koffie te drinken, zijn ijskoffie of espresso een goede optie.

Direct nadat je klaar bent, probeer je meteen te gaan slapen. Maak je geen zorgen als het niet gemakkelijk gaat - alleen het bereiken van een rustig halfslaapstadium kan nuttig zijn.

Zorg er ten slotte voor dat je binnen 20 minuten wakker wordt, zodat je niet in de diepere stadia van de slaap terechtkomt en je wakker wordt wanneer de cafeïne je hersenen net begint te raken.

Hier is het: het perfecte koffiedutje.