Moet je soja of koemelk drinken? Dit is wat het bewijs zegt.

showcake /shutterstock

Welkom bij Lieve Julia , een wekelijkse column waar lezers alledaagse gezondheidsvragen kunnen stellen. Die vrij verkrijgbare pijnstillers het beste werken? Is het beter om rennen of lopen als oefening? Julia Belluz zal het onderzoek doornemen en overleggen met experts in het veld om erachter te komen hoe de wetenschap ons kan helpen een gelukkiger en gezonder leven te leiden.

Beste Julia: Veroorzaakt het drinken van sojamelk echt mannenborsten?

Deze vraag komt verrassend vaak voorbij. Er lijkt een wijdverbreide overtuiging te bestaan ​​dat het drinken van sojamelk of het eten van tofu zal leiden tot: gynaecomastie , de medische term voor 'mannenborsten'.

pewdiepie dood aan alle joden video

Er is hier eigenlijk wat onderzoek naar gedaan, maar we moeten even een back-up maken en rationeel over de vraag nadenken. Landen als Japan en Korea consumeren veel soja in hun voeding. Maar we horen daar nooit van ongebreidelde man-boob-problemen. En dat komt omdat er geen goed medisch bewijs is dat het consumeren van soja het borstweefsel van mannen doet groeien.



Soja is rijk aan isoflavonen, dit zijn plantaardige moleculen met oestrogeenachtige activiteit. Oestrogeen is een vrouwelijk hormoon. Dat heeft op zijn beurt de angst gewekt dat het eten van soja vrouwelijke eigenschappen bij mannen naar voren zou kunnen brengen, zoals borstvergroting.

Maar telkens wanneer onderzoekers de link hebben bestudeerd, hebben ze geen verband gevonden. In een 2010 beoordeling van het medisch bewijs, onderzoekers schreven dat 'isoflavonen geen feminiserende effecten hebben op mannen', althans niet wanneer ze worden geconsumeerd op een niveau dat typisch is voor veel soja-zware Aziatische diëten. Nog een 2004 studie , waarbij baby's die sojamelk kregen vergeleken met een controlegroep, geen 'oestrogeenachtige' hormonale effecten werden gevonden bij de sojadrinkers.

Nu zijn deze onderzoeken niet uitputtend. En soja komt nu in vele vormen voor, dus het is mogelijk dat verschillende soorten soja verschillende effecten op het lichaam kunnen hebben als ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Voor nu zei Christopher Gardner, een professor in de geneeskunde aan Stanford die sojamelk heeft bestudeerd, dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. 'Ik heb 30 jaar lang elke dag soja geconsumeerd en heb nog nooit een bh hoeven kopen', grapte hij.

Is sojamelk gezonder dan zuivelmelk?

Een andere vraag die vaak opkomt over sojamelk: is het beter voor je dan gewone melk? En het korte antwoord is dat er echt geen enorm verschil is tussen sojamelk en koemelk, qua voedingswaarde - hoewel het afhangt van wat voor soort melk je drinkt.

Als het calcium is dat u nodig heeft, kunt u beide soorten melk gebruiken. 'Zuivel bevat calcium, maar alle niet-zuiveldranken voegen een hoeveelheid calcium toe die vergelijkbaar is met zuivelmelk', zegt Gardner.

Of u kunt melk helemaal overslaan en calcium krijgen van veel andere voedingsmiddelen, waaronder boerenkool, paksoi, broccoli en… zelfs gedroogde, gemalen basilicum . Er is in dit opzicht niets bijzonders aan melk.

Als je bang bent om te veel te consumeren verzadigd vet , die het niveau van slechte cholesterol in uw bloed kan verhogen, kunt u kiezen voor sojamelk. Sojamelk bevat onverzadigd vet , die in feite de niveaus van slechte cholesterol in het lichaam verlaagt (hoewel het niet duidelijk wat dat betekent voor de gezondheid van het hart op de lange termijn ). Maar je kunt ook gewoon magere of magere melk drinken, die nauwelijks verzadigd vet bevat.

Wat eiwitten betreft, bevat koemelk iets meer dan sojamelk, maar het verschil is meestal marginaal, een gram of twee per portie. (Amandelmelk daarentegen bevat nauwelijks eiwit.)

En als het gaat om vitamines zoals A en D, zijn de meeste soorten melk, zuivel of anderszins, nu verrijkt met deze voedingsstoffen, dus hier is meestal ook geen compromis.

Over het algemeen zijn de voedingsverschillen tussen melk en zijn alternatieven niet enorm. De enige uitzondering hier is gearomatiseerd melk, die veel toegevoegde suikers bevat.

Zodra je smaken toevoegt aan een melksoort, gaat het suikergehalte omhoog. 'Chocolademelk en chocoladesojamelk zijn in feite systemen voor het afleveren van toegevoegde suikers', zegt Gardner.

geloven moslims in de wederkomst van Jezus?

Een kopje gewone 1 procent koemelk heeft ongeveer 100 calorieën en 13 gram suiker. Een kopje chocolade koemelk daarentegen bevat 150 calorieën en 25 gram suiker. En een kopje sojamelk met chocoladesmaak heeft 120 calorieën en 20 gram suiker. Die gearomatiseerde melk geeft je ongeveer een tiende van je aanbevolen dagelijkse suikerinname in een enkele portie.

Dus als je denkt dat je jezelf een plezier doet door vanille-sojamelk te drinken boven gewone oude zuivelmelk, dan voeg je eigenlijk gewoon meer suiker toe aan je dieet. Drink anders gewoon wat je lekker vindt.

Heb je een vraag? Gebruik onze indieningsformulier , of vraag @juliaoftoronto op Twitter.