De verrassende reden waarom je het koud krijgt als je slaapt

Shutterstock

De meeste mensen voelen zich 's nachts kouder - en moeten extra dekens opstapelen. Dat is niet alleen omdat de wereld om je heen kouder is. Je lichaamstemperatuur daalt zelfs als je slaapt:

Lichaamstemperatuur tijdens de slaap

Lichaamstemperatuur cyclus NIH.gov

Je kerntemperatuur, meestal rond de 98,6 ° F, daalt met een graad of twee als je slaperig wordt en naarmate de nacht vordert. En een paar uur voordat je weer wakker wordt, begint het te stijgen.



(Terzijde: veel mensen ervaren een vergelijkbare daling van de lichaamstemperatuur in de middag, wat misschien de reden is waarom velen van ons dan zin hebben om een ​​dutje te doen.)

Waardoor wordt je lichaam kouder?

Circadiaans ritme SCN Nationaal Instituut voor Algemene Medische Wetenschappen

De belangrijkste drijfveer hier is licht, dat je circadiaanse ritmes reguleert, ook wel je slaap / waakcyclus genoemd. Blootstelling aan licht, en in het bijzonder blauw licht, raakt gespecialiseerde receptoren in uw ogen, die dit signaal vervolgens naar de hypothalamus van de hersenen sturen. Het signaal bereikt dan een kleine structuur genaamd de suprachiasmatische kern .

Deze structuur functioneert in wezen als de hoofdklok van uw lichaam. En het regelt onder andere de afgifte van het hormoon melatonine, waar mensen slaperig van worden. En het regelt ook je lichaamstemperatuur.

Dus waarom zijn we geëvolueerd om 's nachts kouder te zijn?

Man in bed met thermometer

Zelfs mensen die metriek gebruiken, krijgen het 's nachts kouder.

Shutterstock

Dit is nog steeds grotendeels mysterieus, maar er zijn een paar mogelijke ideeën die wetenschappers onderzoeken.

hoeveel kost een stradivarius viool?
Het metabolisme kan 10% dalen als je slaapt - en dat kan een lang geleden aanpassing zijn geweest

Er zijn aanwijzingen dat deze dagelijkse cyclus van lichaamstemperatuur helpt bij het beheersen van andere dagelijkse cycli in het lichaam, zoals in de lever en de nieren. 'Er zijn een paar onderzoeken die suggereren dat zelfs de kleine verandering van 1°–1.5°F in de kerntemperatuur van het lichaam voldoende is om de cue te zijn die deze celpopulaties door het hele lichaam synchroniseert', zegt Christopher Colwell, een professor in de psychiatrie aan de UCLA, die bestudeert circadiane ritmes. 'Maar het is op dit moment nog niet definitief.'

Een andere mogelijkheid is dat een verminderd metabolisme (wat ook zou worden weerspiegeld doordat het lichaam minder warmte aanmaakt) eigenlijk een van de redenen is om te beginnen met slapen. Metabolisme kan laten vallen 10 procent bij slapende mensen.

wie speelde in het origineel is een ster geboren

Als je bedenkt dat onze evolutionaire voorouders moeite hadden om genoeg te eten te vinden, zou het handig zijn om perioden te hebben waarin we zo min mogelijk energie verbruikten. Deze hypothese kan helpen verklaren waarom veel wezens slapen? 's nachts in plaats van overdag. De nacht is kouder dan de dag - dus warmbloedige wezens zouden nog meer energie moeten verbruiken om warm te blijven als ze wakker waren. Het is dus beter om in een enigszins stasis-modus te gaan en energie te sparen voor slechts de paar uur eten, paren en andere activiteiten die nodig zijn om te overleven.

Door je temperatuur te regelen, kun je beter slapen

Man bed mobiel slapen

Je doet het verkeerd.

Shutterstock

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoeveel lichaamstemperatuur de slaperigheid zelf beïnvloedt, maar het hebben van een van nature verhoogde lichaamstemperatuur was geassocieerd met slapeloosheid. En proberen te slapen als je het te koud of te warm hebt, kan je interne lichaamstemperatuur verstoren, waardoor het moeilijk wordt om in slaap te vallen of in slaap te blijven. 'Als je omgeving ervoor zorgt dat je het te koud of te warm hebt, dan zal je interne thermostaat in feite harder moeten werken om hem op de ideale temperatuur te krijgen', zegt Rachel Salas, een neuroloog die onderzoekers slaapt aandoeningen bij Johns Hopkins.

Te veel blauw licht kan ook de temperatuurregeling verstoren

Als ze patiënten ziet, praat ze vaak met hen over zowel de temperatuur van hun slaapkamer als over wat ze hun 'persoonlijke omgeving' noemt - dingen zoals je lakens en wat je draagt ​​(katoen kan geweldig zijn voor mensen die oververhit raken).

Wat is dan de ideale temperatuur voor je slaapkamer? 'In dit geval draait het allemaal om Goudlokje. Niet te warm, niet te koud en wat voor jou ook werkt', zegt Salas. Ze raadt echter over het algemeen af ​​om echt warme of koude douches te nemen voordat je naar bed gaat, wat je lichaam van de wijs kan brengen.

Trainen voor het slapengaan kan ook je lichaamstemperatuur verhogen, waardoor het moeilijk wordt om te slapen, zoals Bernie Miller, supervisor bij het Sleep Disorders Center van de Mayo Clinic in Arizona, vertelde Populaire wetenschap .

Onthoud ook dat de sleutel tot het instellen van de klok van uw lichaam licht is, met name blauw licht. Dat is een reden waarom experts beveel aan het verminderen van uw blootstelling aan smartphones en tv-schermen voordat u naar bed gaat. De app f.lux maakt schermen minder blauw na zonsondergang, hoewel er geen gepubliceerde wetenschappelijke gegevens zijn over het succes ervan. Het kan echter zeker geen kwaad om het eens te proberen.

Oh, en als je serieus bent symptomen van een slaapstoornis, laat het dan nakijken door een medische professional. Slaap is tenslotte een van de belangrijkste dingen die je elke dag doet.