Verrassend eenvoudige tips van 20 experts om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven

Er is echt, echt niemand 'beste dieet'

Sedlacek/Shutterstock

Als iemand weet hoe moeilijk het is om verlies gewicht en houd het uit, ik ben het. Mijn strijd versnelde zodra ik volwassen werd. Op mijn 18e, in mijn laatste jaar van de middelbare school, verhuisde ik naar Italië. In zes maanden tijd, in een stad in de buurt van de Adriatische zee, slaagde ik erin om 25 pond aan te komen.

De reden voor mijn Italiaanse taille-uitbreiding was duidelijk: ik at ijs, brood en… buffelmozzarella alsof ik het nooit meer zou zien. Voor school was het niet ongewoon om te stoppen in een café en te roddelen over cappuccino's en donuts - met custard gevulde donuts. Na school, Softijs . Het diner bestond meestal uit borden met pasta, kaas en brood. Wie had er groenten nodig als je verse mozzarella had?



Het verblijf in Italië was heerlijk. Ik heb vrienden gemaakt. Ik heb de taal geleerd. Ik bestudeerde de straten, pleinen en galerijen van Rome en Florence. Ik werd ook dik. Het duurde ongeveer drie jaar om terug te keren naar mijn pre-Italiaanse verblijfsgrootte. En sindsdien op gewicht blijven, vergde dagelijkse aandacht en inspanning: het vermijden van suikerhoudende dranken en late maaltijden, thuis eten bereiden wanneer ik maar kan, het bijhouden van calorieën in mijn hoofd of iPhone-app en mezelf regelmatig wegen. Als het getal op de schaal omhoog gaat - en dat doet het soms nog steeds - probeer ik erachter te komen waar ik fout ga en me opnieuw te concentreren. Ik bekijk deze inspanningen niet met minachting; Ik accepteer dat ze een noodzakelijk onderdeel zijn om gezond te blijven.

krijg geen afslankoperatie

Atkins. paleo. Keto. Werkt een van deze diëten op de lange termijn?

We hebben gekeken naar de invloed van marketing, voedselomgevingen en genen om te verklaren waarom zoveel diëten falen voor uitgelegd , onze wekelijkse show op Netflix.

Kijk nu op Netflix.

Het is in deze context dat ik u, naar ik hoop, een nuttige gids geef om na te denken over gewichtsverlies. Nogmaals, ik weet hoe moeilijk het is om je gewicht onder controle te houden en hoe vervelend het is om artikelen te zien over '10 trucs' die je buikvet kunnen verminderen of beloften over magische dieetpillen en drankjes. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat die er niet zijn, en ik wilde je een alternatief bieden, iets dat daadwerkelijk klinische ervaring weerspiegelt en wat de wetenschap ons vertelt over gezond blijven.

Verwant

Waarom slagen of falen lijners? De antwoorden hebben weinig met eten te maken.

Ik heb meer dan 20 interviews gehouden met vooraanstaande dieet- en voedingsonderzoekers, geregistreerde diëtisten, artsen en op feiten gebaseerde denkers over gewichtsverlies uit heel Noord-Amerika. Samen hebben ze honderden onderzoeken geschreven of beoordeeld en duizenden patiënten behandeld. Ik heb ze vrij basale vragen gesteld: welk advies heb je op basis van het best beschikbare bewijs voor mensen die worstelen met hun gewicht? Wat hebben uw patiënten die afvallen en op gewicht blijven met elkaar gemeen? Waar gaan mensen de fout in? Ik heb gedestilleerd wat ze me vertelden, voor jou.

1) Er is echt, echt niemand 'beste dieet'

De experts die ik sprak, benadrukten allemaal dat de wetenschap ons nu vrijwel ondubbelzinnig heeft laten zien dat alle diëten - vetarm, koolhydraatarm, Weight Watchers, Atkins, enz. - op de lange termijn dezelfde bescheiden resultaten hebben, ongeacht hun macronutriënten samenstelling.

Overweeg de bevindingen van Dr. Mark Eisenberg , die het onderzoek naar de South Beach-, Atkins-, Weight Watchers- en Zone-diëten voor zijn recente beoordeling . Hij en zijn co-auteurs ontdekten dat mensen, ongeacht het dieet, de neiging hadden om in een jaar zo'n vijf tot zeven pond af te vallen en uiteindelijk wat van dat gewicht later terug te krijgen.

Dit laatste stukje onderzoek volgt ander grootschalig studies die tot dezelfde conclusie zijn gekomen. Deze gerandomiseerde studie hierbij waren 300 vrouwen betrokken die een koolhydraatarm, koolhydraatrijk of vetarm dieet volgden. De onderzoekers ontdekten dat, hoewel vrouwen met een koolhydraatarm dieet (met name Atkins) iets meer verloren, het gewichtsverlies door dit dieet 'waarschijnlijk minstens zo groot zou zijn als bij elk ander voedingspatroon'. Met andere woorden, er was geen 'beste dieet'.

Gewichtsverandering bij verschillende diëten gedurende een jaar

JAMA

In plaats van de effectiviteit van het ene dieet boven het andere te bestuderen, zeiden de onderzoekers met wie ik sprak dat ze op weg waren om beter te begrijpen hoe individuen - met hun verschillende persoonlijkheden, voorkeuren en genetische samenstellingen - reageren op verschillende veranderingen in levensstijl. De toekomst ligt in het bedenken van meer op maat gemaakte alternatieven voor de huidige one-size-fits-all-aanpak, zeiden ze.

Totdat we dat antwoord hebben, zouden de bevindingen uit de literatuur bevrijdend moeten zijn: ze betekenen dat we het idee hebben gekregen dat als we ons in één bepaald dieet houden, we het pad naar dun zullen bewandelen. Maar de wetenschap (en ervaring) hebben ons laten zien dat dat niet waar is. U kunt uw geld besparen en rage diëten uitschakelen die onvermijdelijk in en uit de mode zullen komen. Het is niet nodig om uw gewoonten en voorkeuren in een onredelijk of onhoudbaar dieetplan te steken waarvan de tijd heeft aangetoond dat het zal mislukken. In plaats daarvan stelden de experts voor om calorieën te verminderen op een manier die je leuk vindt en vol te houden, en je te concentreren op gezonder eten.

Als leidend principe is dr. Arya Sharma , directeur van het Canadian Obesity Network, vertelt patiënten eenvoudig: 'Het eerste dat u wilt doen, is regelmatig eten. Als je honger lijdt, ga je geen verstandige keuzes maken.' Dat betekent niet de hele tijd snacken, voegde hij eraan toe, maar gewoon ervoor zorgen dat je niet hongerig bij je volgende maaltijd aankomt. Vervolgens zegt hij tegen patiënten dat ze meer fruit en groenten moeten eten en minder 'leeg calorievoedsel', zoals suikerhoudende dranken en bewerkte snacks.

Dat is vergelijkbaar met de benadering van Matt Fitzgerald, auteur van het boek Dieetculten , neemt. Hij vertelde me dat hij voedingsmiddelen rangschikt op een evidence-based kwaliteitshiërarchie, van meer gezond tot minder gezond:

  • Groenten
  • Fruit
  • Noten, zaden en gezonde oliën
  • Hoogwaardig vlees en zeevruchten
  • Volkoren
  • Zuivel
  • Geraffineerde granen
  • Vlees en zeevruchten van lage kwaliteit
  • Snoepgoed
  • Gefrituurd voedsel

Eet meer van het voedsel dat bovenaan staat, en minder als je de lijst doorloopt.

Als je een nog eenvoudigere handleiding nodig hebt, is er de ' halve plaat regel ': zorg ervoor dat de helft van je lunch- en dinerborden uit groenten en fruit bestaat; de andere helft, eiwit en zetmeel. Dit zijn redelijke benaderingen om meer vullend en vezelrijk voedsel te eten dat niet calorierijk is - dat is wat iedereen met wie ik sprak aanraadde.

2) Mensen die afvallen zijn goed in het bijhouden van wat ze eten en hoeveel ze wegen

Een aantal van de meest overtuigende onderzoeken naar wat werkt voor gewichtsverlies is afkomstig van het National Weight Control Registry, een onderzoek dat de eigenschappen, gewoonten en gedragingen heeft geanalyseerd van volwassenen die minstens 30 pond zijn afgevallen en het minimaal één kilo hebben afgehouden. jaar. Ze hebben momenteel meer dan 10.000 leden die deelnemen aan het onderzoek, en deze mensen beantwoorden jaarlijkse vragenlijsten over hoe ze erin geslaagd zijn om hun gewicht laag te houden.

De onderzoekers achter de studie ontdekten dat mensen die succes hebben gehad met afvallen een paar dingen gemeen hebben: zichzelf wegen minstens een keer per week. Zij oefen regelmatig met verschillende intensiteiten, waarbij wandelen de meest voorkomende oefening is. Zij hun calorie-inname beperken , blijf uit de buurt van vetrijk voedsel en let op hun portiegroottes. Ze hebben ook de neiging om ontbijt eten. Maar er is een heleboel diversiteit in wat hun maaltijden vormt. (Lees: nogmaals, er was geen 'beste' dieet of rage dieet dat werkte.) En zij tel calorieën .

Dat laatste punt is er een die obesitas-arts en Diet Fix-auteur zijn dr. Yoni Freedhoff blijft hangen. 'Het belangrijkste om mee te beginnen is een voedingsdagboek,' zei hij. 'Ze zijn niet sexy of leuk, maar voordat je aan een dieet begint, moet je weten waar je aan toe bent om te weten wat je moet veranderen.'

Het voedingsdagboek moet worden gebruikt voordat u begint met het veranderen van uw eetgewoonten, om na te denken over waar u staat, waar u de fout in gaat en waar u kunt bezuinigen. Terwijl je verder gaat met je zoektocht naar gewichtsverlies, zei hij, kan het voedingsdagboek je helpen gefocust te blijven. 'Als je in realtime een eetdagboek bijhoudt, herinner je je eraan dat je probeert gezonde keuzes te maken en te veranderen.'

3) Mensen die afvallen identificeren hun barrières en motivaties

Een van de grote beperkingen van het National Weight Control Registry is dat het geen gecontroleerd experiment is; het verdeelt verschillende afslankinterventies niet willekeurig naar groepen mensen om vervolgens te kijken welke afvallen. In plaats daarvan zijn mensen nodig die al succesvol zijn en onderzoeken wat ze hebben gedaan om dat te zijn. Een ding dat deze groep gemeen heeft, is dat ze duidelijk zeer gemotiveerd zijn: ze bleven zichzelf wegen, hun calorieën bijhouden en hun dieet beperkten - lang nadat ze waren afgevallen.

Een aantal van de experts die ik sprak, zei dat de mensen die ze een aanhoudend gewichtsverlies hebben zien ervaren, hun doelen en motivaties identificeerden en eraan vasthielden gedurende de lange periode die nodig was om af te slanken en op gewicht te blijven.

Om deze informatie uit patiënten te plagen, zei Dr. Matthew Gillman, directeur van het Obesitas Preventie Programma aan de Harvard Medical School, dat hij altijd begint met het ondervragen van mensen over hun voornemens om af te vallen. 'Ik zal iemand vragen wat hun doelen zijn, en hoe ze zichzelf daar zien te bereiken, en wat voor soort dingen hen in staat zouden stellen veranderingen aan te brengen, en hoe zeker ze zijn om die veranderingen aan te brengen.'

Even belangrijk, zei Dr. Sharma, is het identificeren van belemmeringen voor gewichtsverlies. 'Het eerste dat u wilt aanpakken, is waarom u in de eerste plaats aankomt. Het kan genetisch zijn. Het kan stress zijn, een chronische ziekte, een medicijn dat je gebruikt.' Er is ook een duidelijk verband tussen obesitas en andere sociale determinanten van gezondheid, zoals inkomen en opleiding. Het is duidelijk dat sommige van deze barrières gemakkelijker te overwinnen zijn dan andere. Maar ze waar mogelijk isoleren en aanpakken, zei hij, is echt belangrijk voor het maken van een duurzame verandering van levensstijl.

4) Diëten mislukken vaak vanwege onredelijke verwachtingen

De boodschap die ik van artsen hoorde was opmerkelijk consistent: mensen die op dieet gaan, stellen zichzelf vaak op mislukkingen door te snel resultaten te verwachten, een plan te kiezen dat ofwel niet past bij hun levensstijl of onmogelijk vol te houden is.

Dr. Maria Collazo-Clavell , een zwaarlijvigheidsspecialist van Mayo Clinic, zei dat mensen het mis hebben als ze denken aan gewichtsverlies op een korte tijdshorizon: voor een zomervakantie, een aanstaande bruiloft. 'Deze kortetermijnbenaderingen werken niet', zei ze.

'De grootste valkuil is om te snel te veel gewicht te verliezen', zegt de Canadese Dr. Sharma.

Dr. Gillman van Harvard nam een ​​gezond verstand benadering: 'Mensen zijn in de loop van de jaren aangekomen. Ze gaan het niet van de ene op de andere dag omdraaien. Als je dat probeert, heb je meer kans om terug te komen.'

Dr. Freedhoff zei dat hij mensen ziet 'te weinig eten, te veel sporten of beide' aan het begin van gewichtsverlies. Het is verleidelijk om de schaal naar beneden te zien gaan.' Maar ze falen onvermijdelijk in het handhaven van een onmogelijk en onrealistisch regime. 'Te perfect proberen te zijn, is een enorm probleem voor mensen in de dieetwereld', voegde hij eraan toe.

jennifer lopez ben affleck weer bij elkaar

'Je hoeft geen heilige te zijn; je moet een slimme zondaar zijn', zegt dr. Lawrence Cheskin, directeur van het Johns Hopkins Weight Management Center.

Katherine Zeratsky, een geregistreerde diëtiste bij de Mayo Clinic, zei ook dat onredelijke verwachtingen - en de zelfkastijding die vaak ontstaat - gewichtsverlies alleen maar moeilijker maakt. 'Als mensen proberen te falen, is hun zelfvertrouwen zo laag en verliezen ze gewoon het vertrouwen om te geloven dat ze een nog redelijkere verandering echt kunnen volhouden, of dat ze niet denken dat de redelijke verandering veel zal doen.'

Nogmaals, deze inzichten zouden bevrijdend moeten werken: verander beetje bij beetje en denk op lange termijn. Geduld, beloofden deze artsen, zal zijn vruchten afwerpen.

5) Mensen die afvallen weten hoeveel calorieën ze consumeren - en verbranden

Een andere valkuil voor gewichtsverlies die mensen maken, heeft te maken met de leugens die we onszelf vertellen over hoeveel we eten en verbranden.

Studies hebben aangetoond dat mensen heel vaak onderschat hoeveel calorieën ze eten en overschat hoeveel ze verbruiken tijdens het sporten. Dit is gemakkelijk te doen, zelfs als u een voedingsdagboek bijhoudt.

We spelen onszelf ook andere trucjes: gezond voedsel heeft soms een 'halo-effect' en als het wordt toegevoegd aan een maaltijd (bijv. cheeseburger met een salade) veroorzaakt mensen om te geloven dat het totale caloriegehalte van de maaltijd op de een of andere manier, op magische wijze, afneemt.

Het halo-effect

Tijdschrift voor consumentenpsychologie

Deze studie vond mensen schatten het suikergehalte van vruchtensappen enorm verkeerd in, omdat ze denken dat ze gezond zijn. Dr. Frank Sacks , die verschillende cruciale onderzoeken naar voeding heeft uitgevoerd aan de Harvard School of Public Health, zei dat hij mensen deze verkeerde inschattingen heeft zien maken wanneer ze keer op keer proberen af ​​te vallen. Hij had een vriend die klaagde over zijn recente gewichtstoename, en toen Dr. Sacks hem vroeg wat hij aan het eten was, gaf de vriend toe dat hij elke dag het equivalent van 1.000 calorieën aan sinaasappelsap dronk. 'Dat was de grootste bron van calorieën in zijn dieet', zei Sacks.

Om een ​​idee te krijgen van wat je echt eet, moet je je voedsel een tijdje meten, stelde Dr. Freedhoff voor. Gebruik weegschalen en maatbekers in uw keuken. Bij restaurants, gebruik je hand om u te helpen bij het inschatten van portiegroottes. U hoeft dit niet altijd te doen. Maar u zult snel ontdekken hoeveel u daadwerkelijk verbruikt. En het zal u helpen ervoor te zorgen dat u uw tijd niet verspilt met dat voedingsdagboek en de resultaten van uw inspanningen vertraagt.

6) Er zijn manieren om uw omgeving te hacken voor gezondheid

De experts op het gebied van gewichtsverlies beschreven me allemaal hoe ze zichzelf voor de gek houden en hun omgeving zo inrichten dat het gemakkelijker is om op een gezond gewicht te blijven.

Zoals Dr. Sacks zei: 'Thuis heb ik dingen weggedaan die ik waarschijnlijk te veel zou eten. Ik heb geen dozen met koekjes op de eettafel die ik zomaar kan opeten. Ik heb dat spul niet in de buurt.'

In navolging van het eerdere advies van Dr. Sharma, gelooft Dr. Freedhoff in hongerpreventie: hij eet vaak voor een maaltijd - meestal een kleine portie eiwit, omdat het meer verzadigend is dan koolhydraten - om te voorkomen dat hij zich later te veel overgeeft. Hij probeert ook weg te blijven van alcohol voordat hij aan een maaltijd begint, want er is... goed bewijs dat alcohol de eetlust stimuleert en leidt tot overeten.

Nog een goed idee: je omgeving hacken zodat gezondere keuzes makkelijker te maken zijn. We hebben misschien geen controle over de verleidingen waaraan we buitenshuis worden blootgesteld (de cakes en muffins die worden uitgestald als we 's ochtends in de rij staan ​​voor onze koffie; de ​​gigantische portiegroottes op onze favoriete lunchplek), maar door subtiele veranderingen aan te brengen in onze omgeving - koekjes uit het zicht houden, onszelf van het fornuis bedienen in plaats van de eettafel - kan ons in een gezondere richting duwen.

7) Oefening is verrassend nutteloos voor gewichtsverlies

Deze beoordeling van studies over lichaamsbeweging en gewicht ontdekten dat mensen slechts een klein deel van het gewicht verloren dat ze verwachtten, gegeven hoeveel ze verbrandden door hun nieuwe trainingsroutines. Sommige mensen met overgewicht zelfs aankomen wanneer ze beginnen met sporten.

Dit komt mede doordat mensen ' compenserend gedrag ' wanneer ze sporten, denkend dat ze die extra traktaties kunnen krijgen vanwege al het werk dat ze hebben gedaan, zei Tim Caulfield, auteur van de Geneesmiddel voor alles . 'Ze gaan hardlopen, eten dan een calorierijke muffin en neutraliseren die run volledig. Je gaat niet afvallen.'

Verwant

hoe laat eindigt iowa caucus?

Waarom je niet moet sporten om af te vallen, uitgelegd met 60+ onderzoeken

Dit wil niet zeggen dat sporten dat niet is enorm voordelig voor de gezondheid: het verbetert de stemming, beschermt tegen ziekten, geeft meer energie en verbetert de slaapkwaliteit, om maar een paar goed gedocumenteerde voordelen te noemen.

Lichamelijke activiteit lijkt ook erg belangrijk te zijn voor het gewicht onderhoud . In één studie , waarin werd gekeken naar 20-jaars gewichtstoename bij meer dan 3.500 mannen en vrouwen, degenen die fysiek actief waren, werden in de loop van de tijd minder en hadden een kleinere middelomtrek in vergelijking met inactieve mensen.

Maar lichaamsbeweging alleen zal niet leiden tot een geweldige afslanking. Toen een aantal onderzoeken naar gewichtsverlies en lichaamsbeweging samen werden genomen, ontdekten onderzoekers dat, algemeen, oefening leidde tot slechts een bescheiden gewichtsverlies. In vergelijking met geen behandeling, hielp lichaamsbeweging mensen om een ​​kleine hoeveelheid gewicht te verliezen, en toen mensen begonnen te oefenen en hun calorieën te verminderen, verloren ze meer gewicht dan met alleen een dieet. Nogmaals, de gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging kwamen naar voren in deze studie: zelfs wanneer lichaamsbeweging de enige interventie was om af te vallen (dus geen dieet), zagen de deelnemers aan de studie een reeks gezondheidsvoordelen, namelijk een verlaging van hun bloeddruk en triglyceriden in hun bloed.

Het thuisbericht hier: de wetenschap heeft ons laten zien dat afvallen door alleen te sporten voor de meeste mensen niet werkt. Lichaamsbeweging is belangrijker voor gewichtsbehoud dan voor gewichtsverlies. Het belangrijkste voor gewichtsverlies is het beheersen van de calorie-inname.

8) Medicijnen voor gewichtsverlies zijn niet erg nuttig. Evenmin zijn 'stofwisselingsverhogende' supplementen.

Over het algemeen zeiden de zwaarlijvigheidsartsen dat ze niet onder de indruk waren van de voorgeschreven afslankmedicijnen die momenteel op de markt zijn, hoewel sommigen denken dat ze een rol kunnen spelen in sommige gevallen van obesitas, vooral wanneer ze worden gebruikt als aanvulling op andere veranderingen in levensstijl.

Dr. Collazo-Clavell , in de Mayo Clinic, de literatuur over dieetmedicijnen doorgenomen en zei: 'Er zijn een paar recente onderzoeken geweest, waarbij de mensen die het beste presteren met voorgeschreven medische therapieën voor gewichtsverlies, de groep zijn die zich aanvankelijk richt op veranderingen in levensstijl, en afvallen, en dan naar een medicijn gaan om te helpen.' Ze voegde eraan toe: 'Ik geloof echt dat deze medicijnen een rol spelen, maar ik zou het ten zeerste afraden om te zeggen dat ze de snelle en gemakkelijke oplossing zijn.'

Verwant

Stop met het verspillen van uw geld aan voedingssupplementen

Andere artsen waren minder hoopvol. 'Ik gebruik geen van deze in mijn praktijk omdat de resultaten en/of bijwerkingen geen indruk op me hebben gemaakt', zei Dr. Donald Hensrud , die medevoorzitter was van de obesitasrichtlijnen van de American Heart Association. 'Er zijn gewoon niet veel voordelen en te veel risico's.'

seizoensfinale game of thrones seizoen 7

Dr. Sharma zei dat de medicijnen nuttig kunnen zijn voor mensen die lijden aan andere gezondheidsproblemen als gevolg van overgewicht, en dat geïnteresseerde patiënten de nadelen en voordelen met hun artsen moeten bespreken.

Wat betreft supplementen die beweren ' boost je metabolisme ' voor gewichtsverlies, kunt u deze gewoon negeren. Niets dat je eet, kan je metabolisme versnellen tot het punt waarop je afslankt. Bovendien hebben zwaarlijvige mensen niet per se een langzamere stofwisseling dan dunne mensen, dus dat hele idee is onzin.

'we hebben' gemeten het rustmetabolisme bij veel magere mensen en bij veel mensen met ernstige gewichtsproblemen en alles daartussenin', zei Dr. Michael Jensen , een expert op het gebied van metabolisme in de Mayo Clinic. 'Of je nu boven of onder het gemiddelde zit, mager of zwaarlijvig bent, in de regel kun je niet zeggen dat zwaarlijvige mensen een lagere stofwisseling hebben dan magere mensen. Dat is gewoon niet waar.'

'We weten dat zwaarlijvige mensen ongeveer twee tot tweeënhalf uur per dag minder wakker zijn dan magere mensen,' zei dr. Jensen. 'Mijn mening is de hoeveelheid fysieke activiteit die we doen en de hoeveelheid calorieën die we binnenkrijgen is veel belangrijker dan wat we in rust doen.'

Ook al heb je geen controle over de snelheid van je stofwisseling, je kunt wel bepalen hoeveel calorieën je eet en wat je verbrandt door lichamelijke activiteit. Als mensen aan dr. Jensen vragen hoe ze hun stofwisseling kunnen stimuleren, zegt hij: 'ga een eindje wandelen'. Dat is iets wat supplementen zoals groene koffiebonen of frambozenketonen gewoon niet zullen doen. En het is gratis.

9) Vergeet 'de laatste 10 pond'

Mensen die afvallen maar hun doel niet helemaal halen, klagen vaak over 'de laatste 10 kilo'. Verrassend genoeg zeiden de zwaarlijvigheidsartsen die ik sprak, dat je ze gewoon moet vergeten als ze zo moeilijk te verwijderen zijn.

'Als de laatste 10 pond moeilijker te verliezen zijn dan de rest, suggereert dat voor mij dat ze zullen worden teruggewonnen', waarschuwde Dr. Freedhoff. 'Als je harder moet proberen om dat gewicht kwijt te raken... komen de kilo's gewoon weer terug.'

Dr. Cheskin formuleerde het nog eenvoudiger: 'Het is het niet waard voor de laatste 10 pond. Je hebt bijna alle gezondheidsvoordelen gekregen en waarschijnlijk de meeste sociale voordelen van afvallen als je tweederde hebt van waar je zou willen zijn.'

Hij zei dat zelfs het verliezen van vijf procent van je lichaamsgewicht goed is voor je gezondheid. 'Mensen zouden heel blij moeten zijn dat ze daar halverwege komen.'