Tom Brady's dieetboek maakt een aantal vreemde beweringen over lichaamschemie

Het dieet van de Super Bowl-kampioen is gezond - alleen niet om de redenen die hij beweert.

New England Patriots Media Beschikbaarheid

Tom Brady, nr. 12 van de New England Patriots, op 29 januari 2019.

Kevin C. Cox/Getty Images

New England Patriots quarterback Tom Brady, winnaar van vijf Super Bowls , is een van de grootste atleten aller tijden. Hij is ook een venter van ongegronde gezondheidsclaims, waaronder in zijn trainings- en dieetboek uit 2017, De TB12-methode .



Het boek beschrijft de 12 principes van Brady voor aanhoudende topprestaties, waarvan hij zegt dat ze zullen blijven hem op het veld tenminste tot de oud-voor-voetbal leeftijd van 45 .

Deze principes, ontwikkeld met zijn controversiële vriend, lichaamscoach en zakenpartner Alex Guerrero, onder meer het doen van oefeningen en massages die zogenaamd de plooibaarheid van de spieren vergroten (een concept dat volgens wetenschappers nep is).

Maar het is Brady's dieet - en de voedingsrepen en voedingssupplementen van het merk TB12 die prominent in het boek voorkomen - waarvan hij gelooft dat het zijn succes als atleet echt ondersteunt.

Het maakt echt niet uit hoeveel je beweegt, schrijft Brady, als je niet het juiste voedsel eet en je lichaam niet van de juiste voedingsstoffen voorziet.

Voor Brady zijn de juiste voedingsmiddelen alkaliserend en ontstekingsremmend. Alkalisch voedsel verlaagt zijn pH-waarde, schrijft hij, wat kan helpen bij een reeks aandoeningen, van het stimuleren van lage energie tot het voorkomen van botbreuken. ( Hij heeft het hier mis .) Ontstekingsremmende voedingsmiddelen zouden ondertussen de atletische prestaties verbeteren en het herstel helpen versnellen.

Simon & Schuster

Helaas sluit Brady zich met dit boek aan bij de club van dieetgoeroes die pseudowetenschap verkopen en het najagen over het lichaam en voeding. Er is geen bewijs dat het volgen van Brady's dieet zijn lezers zal veranderen in aanhoudende toppresteerders of de specifieke dingen zal doen die hij beweert, zoals het opnieuw in evenwicht brengen van de pH-waarde van het lichaam. (Je longen en nieren doen dat.) En hoewel het waar kan zijn dat de routine van het dieet en de soepelheid van de spieren Brady helpt om sterk en gezond te blijven, werkt het waarschijnlijk niet om de redenen die hij suggereert.

Wat Tom Brady eet en wat hij beweert dat het voor hem doet?

Brady eet een voornamelijk biologisch, lokaal en plantaardig dieet zonder sterk bewerkte voedingsmiddelen. 's Ochtends begint hij met 20 ons water met elektrolyten, dan een fruitsmoothie en na het sporten meer water en een eiwitshake. Lunch is meestal vis en groenten. Middagsnacks bestaan ​​uit fruit, eiwitrepen en meer eiwitshakes; diners bevatten meer groenten en soms soepbouillon.

Nog opvallender dan wat Brady eet, is wat hij niet eet. Hij vermijdt alcohol, evenals glutenbevattend brood en pasta, ontbijtgranen, maïs, zuivelproducten, voedingsmiddelen die GGO's bevatten, fructose-glucosestroop, transvetten, suiker, kunstmatige zoetstoffen, soja, vruchtensap, voedsel op basis van granen, jam en gelei, de meeste bakolie, diepvriesmaaltijden, zoute snacks, zoete snacks, gezoete dranken, witte aardappelen en voorverpakte kruiden zoals ketchup en sojasaus.

De lijst met beperkingen en voorkeuren houdt daar niet op. Hier is Brady's persoonlijke chef-kok, Allen Campbell, die de lijst met zeer specifieke voedselvoorkeuren en no-nos van de voetbalster beschrijft Boston Wereldbol anno 2016:

Geen witte suiker. Geen witte bloem. Geen MSG. Ik gebruik rauwe olijfolie, maar ik kook nooit met olijfolie. Ik kook alleen met kokosolie. Vetten zoals koolzaadolie worden transvetten. ... Ik gebruik Himalaya roze zout als natrium. Ik gebruik nooit gejodeerd zout. ... Wat nog meer? Geen koffie. Geen cafeïne. Geen schimmel. Geen zuivel.

Zelfs bepaalde groenten en fruit zijn verboden terrein. Brady eet geen nachtschadegroenten zoals paprika's, tomaten en aubergines.

De reden dat hij al deze voedselbeperkingen heeft - en zelfs tomaten belastert - is omdat hij een ontstekingsremmend dieet volgt en een dieet dat voornamelijk bestaat uit alkalisch voedsel.

Een ontstekingsremmend dieet, suggereert Brady, verklaart zijn succes als atleet:

Sommige jongere spelers besteden niet te veel aandacht aan voeding. Ze denken dat ze alles kunnen eten wat ze willen, en hun lichaam zal de schade verbranden. Het probleem is dat door het eten van ontstekingsvoedsel, ze dingen eten die ontstekingen veroorzaken bovenop het gewichtheffen dat ze hebben gedaan bovenop de voetbalwedstrijd die ze zojuist op zondag hebben gespeeld. Dat is een ontstekingsreactie keer drie. Zoals ik al zei, als ik weet dat mijn lichaam tijdens het seizoen elke zondag een ontsteking zal ervaren, is het laatste wat ik wil doen er nog meer ontstekingen bovenop - niet als ik me geweldig wil voelen elke keer dat ik het veld betreed.

Door ervoor te zorgen dat ongeveer 80 procent van zijn calorieën uit alkalisch voedsel komt, helpt het het lichaam te gedijen, terwijl het eten van te veel verzurend voedsel leidt tot een aandoening die acidose wordt genoemd, waardoor we vatbaarder worden voor infecties, verkoudheid, griep, weinig energie, vermoeidheid, pijnlijke spieren, gewrichtspijn, heupfracturen, sporen van botten, slechte concentratie en stemmingswisselingen.

Waarom zijn dieetclaims meestal ongegrond zijn?

Voordat we verder gaan, laten we duidelijk zijn: er is niets mis met Brady's dieet. Hoewel hij sommige van de voedselbeperkingen tot het uiterste drijft (zoals het verbod op aubergines, tomaten en brood), is het altijd een goed idee om junkfood, suiker en alcohol te verminderen en tegelijkertijd fruit en groenten in te laden.

Maar er zijn veel problemen met de beweringen die Brady maakt over de effecten van het dieet. Er is geen goed wetenschappelijk bewijs dat het dieet de specifieke dingen doet die hij beweert: neutraliseren de pH-waarde van het lichaam of het spierherstel verbeteren.

Laten we bijvoorbeeld eerst zijn beweringen over zure en alkalische voedingsmiddelen bespreken. Brady suggereert dat door het vermijden van bepaalde verzurende voedingsmiddelen, zoals vlees, geraffineerde granen of ketchup, u de pH-balans van uw lichaam kunt controleren en uw gezondheid en atletische prestaties kunt verbeteren.

Het probleem hier is dat de pH-balans, net als de lichaamstemperatuur, zeer strak gereguleerd is en dat een dieet er weinig tot geen invloed op heeft. In plaats daarvan houden uw longen en nieren de pH van het lichaam automatisch onder controle.

Het is bijna onmogelijk - ik kan zelfs geen voorbeeld bedenken - waar mensen hun bloed-pH hebben kunnen veranderen met een dieet, Stuart Phillips , vertelde een professor in de afdeling kinesiologie aan de McMaster University me. Er is dus geen enkele basis voor het idee dat alkalische en zure voedingsmiddelen iets met je lichaam kunnen doen.

Als je echt een hoop zuiveringszout eet - zelfs als je dat doet - verander je [de pH-waarde] niet zo veel, zei bewegingsonderzoeker Mayo Clinic Michael Joyner .

Dat betekent dat, hoewel het vermijden van verzurend voedsel voor Brady een goed gevoel kan geven, het zijn pH-waarde niet echt zal veranderen.

Divisional Round - Los Angeles Chargers v New England Patriots

Tom Brady op het veld in Gillette Stadium op 13 januari 2019 in Foxborough, Massachusetts.

Maddie Meyer/Getty Images

Vervolgens stelt Brady voor dat een ontstekingsremmend dieet hem helpt gezond te blijven en snel te herstellen op het veld. Voordat we daarop ingaan, laten we een stap terug doen en praten over wat ontsteking is. Je kunt op twee manieren denken aan ontstekingen in het lichaam. Er is een nuttige ontsteking, zoals bij de immuunrespons van uw lichaam op een aanval door een vreemde indringer - uw huid wordt rood en warmt op om bacteriën in een snee te bestrijden.

Er is ook een schadelijke of chronische ontsteking: wanneer de ontstekingsreactie van uw lichaam overdrive gaat, waardoor het vermogen om virussen en ziekten te bestrijden wordt belemmerd. Een maat hiervoor is een bloedmarker genaamd C-reactief proteïne (CRP). Onderzoekers hebben associaties gevonden tussen hogere niveaus van CRP en verschillende chronische ziekten, waaronder kanker, artritis, hart- en vaatziekten en diabetes. Mensen die inactief of zwaarlijvig zijn of die een ongezond dieet volgen, lijken ook hogere niveaus van CRP in hun systemen te hebben.

Dus in tegenstelling tot de pH-waarde in het lichaam, zijn er veel manieren om chronische ontstekingen te verminderen. Een goede hoeveelheid lichaamsbeweging, gewichtsbeheersing en medicijnen kunnen allemaal helpen - net als een dieet. Het idee achter ontstekingsremmende diëten is dat ze zich richten op voedingsmiddelen die schadelijke ontstekingen in het lichaam verminderen en ziekten zoals colorectale kanker voorkomen.

hoe zal de aandelenmarkt reageren als Trump wordt gekozen?

Maar ontstekingsremmende diëten zijn lang niet zo beperkend als die van Brady, zoals ik eerder heb geschreven. Er is ook geen bewijs dat deze diëten de atletische prestaties verbeteren, zei Phillips: ik ken geen greintje nieuwe wetenschappelijke kennis [ondersteunend] wat Tom Brady voor je zou willen, dat zijn voedingspraktijken verband houden met zijn lange loopbaan of zijn succes als een atleet.

Het enige dieet na het sporten waarvan is aangetoond dat het het herstel versnelt, merkte Joyner op, is het krijgen van voldoende koolhydraten om glycogeen aan te vullen dat is uitgeput na een training, of eiwit om te helpen bij spieropbouw . Dat is duidelijk aangetoond, voegde Joyner eraan toe, maar alles daarbuiten is dat niet geweest.

In plaats daarvan denkt hij dat de reden voor Brady's succes beter kan worden verklaard door het feit dat hij zich aan een gezond dieet kan houden terwijl hij gewichtstoename en ernstig letsel vermijdt; de specifieke kenmerken van het dieet zijn minder belangrijk. Het enige dat werkt, is consistentie en therapietrouw, zei Joyner. Dus Brady's dieet kan inderdaad voor hem werken, maar niet om de redenen die hij denkt dat het doet.

Spierflexibiliteit is een ander uitgevonden gezondheidsconcept

Naast de twijfelachtige voedings- en voedingsclaims, gaat het boek ook in op een concept dat spierplooibaarheid wordt genoemd. Spierflexibiliteit is iets anders dan flexibiliteit, schrijft Brady. Buigzaamheid heeft alles te maken met het verlengen en verzachten van de spieren, en het kan worden bereikt door spierwerk met diepe kracht.

Brady zegt dat Guerrero, een vriend van fitnessgoeroe, speciale plooibaarheidsverhogende massages doet, terwijl Brady elke spier ritmisch samentrekt en ontspant. Naast het helpen van atleten om topprestaties te bereiken, geloven Guerrero en Brady dat dit veel voorkomende blessures kan genezen, van een tenniselleboog tot pijn in de onderrug.

Toen ik bewegingswetenschappers naar het concept vroeg, zeiden ze dat ze er nog nooit van hadden gehoord. Ze adviseerden ook om niet te proberen de spieren te verzachten. Het laatste wat een atleet wil, is een zachte spier, zei Phillips, en legde uit dat spieren alleen zacht worden als ze te weinig worden gebruikt.

Na bijna 25 jaar voedings- en bewegingsonderzoek te hebben gedaan, somde Phillips op, zijn er veel voorbeelden waar mensen die succesvolle atleten zijn hun succes hebben toegeschreven aan de een of andere oefening. Maar het belangrijkste is dat als je het terugtrekt en begint te kijken naar de wetenschap die ten grondslag ligt aan wat mensen zeggen, er geen is.

Er is nog een andere verklaring voor Brady's gebrek aan blessures die niets te maken heeft met voeding of spiersamenstelling: een recente analyse in de Washington Post ontdekte dat hij wordt geraakt met ongeveer de helft van het gemiddelde tarief dat NFL-strateegs doorstaan.

Brady's gezondheidsgoeroe is geconfronteerd met FTC-aantijgingen

Dus waarom verkoopt Brady zo'n woo? Nogmaals, het kan voor hem werken en hij is lang gezocht om zijn benadering te delen om andere mensen te helpen.

Maar de onbetrouwbare wetenschap achter Brady's routine kan op zijn minst gedeeltelijk worden verklaard door het feit dat Guerrero erachter zit. Guerrero heeft onderzocht door de Federal Trade Commission voor het zich valselijk voordoen als arts en voor het promoten van valse voedingssupplementen.

Volgens de Boston Wereldbol , heeft Guerrero ooit een drankje op de markt gebracht dat je hersenen beschermt tegen de gevolgen van sportgerelateerd traumatisch hersenletsel, wat Brady onderschreef. Samen opende het paar de TB12 Sporttherapiecentrum , buiten het Gillette Stadium van de Patriots, dat veel van de concepten die in het boek worden beschreven tot leven brengt voor atleten die op zoek zijn naar een oplossing. Het boek is dus slechts de nieuwste vrucht van een twijfelachtig partnerschap - een dat de geur van wetenschap heeft zonder er echt iets mee te maken te hebben.

Lees verder: