De Transformers-films zijn totale onzin. Dat is hun geheime kracht.

Het uitleggen van de Michael Bay-franchise is zinloos, maar het is nog steeds erg leuk.

Transformers: The Last Knight

Deel vanZomerfilms 2017

Ik weet niet precies wanneer ik de plot van verloren heb Transformers: The Last Knight , maar ik denk dat het waarschijnlijk rond de tijd was dat een dronken Merlijn - ja, Dat Merlijn, van de Ridders van de Ronde Tafel - verscheen bij de ruïnes van een oud ruimteschip en begon om hulp te smeken van een gigantische buitenaardse robot.

hoe lang duurt het om te stemmen?

Merlijn wordt enigszins mysterieus gespeeld door Stanley Tucci , die verscheen in de vorige aflevering van de franchise - 2014's Transformers: Age of Extinction — maar als een heel ander personage (de sluwe technologie executive Joshua Joyce ). De tovenaar houdt zich bezig met een beetje komische monologen, totdat de robot hem een ​​staf overhandigt, waarmee hij blijkbaar een driekoppige robotdraak kan besturen. De draak komt uit een grot en duikt over de Britse heuvel - het is echt heel mooi - en sluit zich uiteindelijk aan bij een oude strijd, die al aan de gang is, om de Ridders van de Ronde Tafel te helpen het Saksische leger te verslaan. Er zijn veel vuurballen en explosies en straffende subwoofer-gerommel die ontworpen leken om de kracht van je knieschijven te testen.

Verwant

Transformers: The Last Knight verdampt bij contact. Dit zou een punt in zijn voordeel kunnen zijn.

Dit alles gebeurt in ongeveer de eerste vijf minuten van de film, en de rest van de film is ongeveer net zo logisch als de opening. Later is er een vuurspuwende baby-dinosaurusrobot en een grotere dinobot-metgezel (overgebleven van Periode van uitsterven ) die moet worden uitgescholden, als een malafide puppy, voor het eten van auto-junk. Steve Buscemi komt langs om een ​​paar kwinkslagen te ruilen; hij is natuurlijk een robot. Dat geldt ook voor franchise regelmatig John Turturro , met gekke korte broeken terwijl ze waakten over zonnebadende Transformers in Cuba, want, nou ja, waarom niet?

Er is ook een butlerrobot met komische reliëfs die helpt Anthony Hopkins ’s personage, die de laatste bewaker van de legende van koning Arthur blijkt te zijn. En ergens in het midden van de film levert Hopkins een 15 minuten durende monoloog waarin hij onthult dat Bumblebee, een van de belangrijkste Transformer-personages uit de franchise, eigenlijk een legendarische held uit de Tweede Wereldoorlog was. Er is een kwaadaardige Cybertronische tovenares-bot genaamd Quintessa die andere robots kan besturen. Niet gerelateerd (denk ik), is er ook een reeks mechanische hoorns die rond de aarde werden geplant voordat de continenten uit elkaar gingen. op de een of andere manier Stonehenge is betrokken.

Na de openingsscène heb ik mijn gevoel voor verhalende balans nooit helemaal teruggekregen, maar ik heb me toch een beetje vermaakt, deels omdat ik vanaf het begin wist wat ik kon verwachten. De laatste ridder slaat nergens op, maar de andere ook niet Transformers films. De franchise is een gigantische, explosief doorzeefde mengelmoes van maffe plotwendingen, oogverblindende speciale effecten en merchandisingmogelijkheden. Het is natuurlijk onzin, maar het is minutieus vervaardigde, heerlijke onzin die perfect past bij zowel zijn wortels in een lijn van robotspeelgoed als regisseur Michael Bay 's extravagante gevoeligheden - en dat is een deel van zijn charme.

De Transformers films leggen de verbeeldingskracht van een kind op treffende wijze vast

Magie bestaat. Het werd lang geleden gevonden - in een gecrasht buitenaards schip, zegt de onstoffelijke stem van Anthony Hopkins terwijl Merlin zijn robot-gesprekspartner tegenkomt, alsof dat iets verklaart.

Maar uitleg is niet wat er besteld wordt in De laatste ridder. Inderdaad, de momenten waarop de film zichzelf probeert uit te leggen, context of plotaanwijzingen te bieden, behoren tot de meest onsamenhangende. De eerder genoemde uitgebreide monoloog van Hopkins zou bijvoorbeeld het complexe mythologisch-historische achtergrondverhaal van de film moeten verklaren, dat dicteert dat de Ridders van de Ronde Tafel echt waren, maar ook dat ze allemaal vertrouwden op de hulp van - je raadt het al - gigantische zwaardzwaaiende robotten.

Wat meer is, het geheel wordt onderbroken door een hele reeks pseudo-komische afleidingen en onderbrekingen, waaronder het uiterlijk van een orgelspelende butler-bot, alsof ze ervoor willen zorgen dat kijkers zich onmogelijk te lang kunnen concentreren of concentreren. Ik heb de essentie, wat in wezen is, Eigenlijk waren de Transformers een cruciaal onderdeel van de Ridders van de Ronde Tafel . Maar ik betwijfel of ik nog veel meer zou kunnen uitleggen.

hoeveel exemplaren zijn er verkocht van wat er is gebeurd?

Dat gezegd hebbende, ik weet niet zeker of het enig verschil zou maken als ik kon. Zoals de meeste van de rest van Bay's auto-en-robots-franchise, t hij laatste ridder duikt in en uit geschiedenis en legende, mythe en onzin, cynisme en dwaasheid. Het is niet alleen onmogelijk om te volgen; het komt over als opzettelijk ontworpen om logisch denken af ​​te weren. Het is een machine die is gemaakt om het denken te dempen.

Meer nog dan zijn voorgangers is de film een ​​maalstroom van spektakel en sensatie, een special effects-gedreven free-for-all die op de een of andere manier is ontsnapt aan de aantrekkingskracht van traditionele verhalen vertellen ten gunste van iets directers en abstracters, een soort cafeïnehoudende onzin bioscoop, ontworpen om te genieten, zelfs als het verpulvert. Op hun best - of in ieder geval hun meest brute effectieve - de Transformers films wekken een vorm van audiovisuele euforie op die de kijkers lijkt te betoveren, een die plot- en narratieve conventies onbruikbaar maakt. De Transformers films spreken tot iets diepers, iets oorspronkelijks, diep in je gemechaniseerde hagedissenbrein, de plek waar driekoppige robotdraken leven.

Dat past bij een franchise die tenslotte is gebaseerd op een tekenfilm voor kinderen voornamelijk ontworpen om te verkopen een lijn van speelgoed aan preadolescente jongens. Voor beter of slechter heeft Bay een reeks films gemaakt die de mentaliteit nabootsen van een 8-jarig kind dat alleen in zijn kamer speelt, waarbij hij zijn fantasie de vrije loop laat terwijl hij het meest uitgebreide avontuur bedenkt dat hij kan bedenken. De films zijn zowel diep gefocust als gemakkelijk afgeleid. Ze zijn opgebouwd rond grappige komische reliëfs en hersenloze gewelddadige conflicten, evenals eenvoudige karakterrelaties waarin herkenbare volwassen kenmerken of verantwoordelijkheden volledig ontbreken.

Ze hebben diepe mythologische achtergrondverhalen, waarvan sommige verweven zijn met gebeurtenissen uit de echte wereld, maar ze zijn zelden logisch als ze ook maar een moment worden overwogen. Ze kunnen onaangenaam en creatief scatologisch zijn - als je ooit een gigantische robotauto op John Turturro hebt willen zien plassen, Michael Bay staat achter je - maar voor het grootste deel zijn ze nogal naïef en zelfs onschuldig in hun kijk op de wereld.

Bay's Transformers films appelleren niet alleen aan een kinderlijke gevoeligheid; ze vangen het, kanaliseren het, bewonen het. Het zijn verbluffend complexe studio-blockbusters van $ 200 miljoen die rechtstreeks lijken te zijn voortgekomen uit de met suiker besmeurde fantasieën van een bijzonder geïnspireerd kind.

Michael Bay weet wat hij doet; er is duidelijk een methode om de Transformers de waanzin van films

De Transformers films zijn in de loop der jaren abstracter geworden, minder gebonden aan de mechanica van karakter en causaliteit. En daarmee hebben ze de bedoelingen van hun regisseur nog duidelijker gemaakt.

De eerste film, uit 2007 Transformers , is de meest coherente - en misschien wel de beste - van het stel. Het is een relatief conventioneel YA-verhaal over een jonge jongen die een auto krijgt die in een robot verandert. Maar in het decennium dat is verstreken sinds de release, is de franchise alleen maar vreemder en abstracter geworden.

Het eerste vervolg, 2009 Transformers: Revenge of the Fallen , draait om een ​​MacGuffin genaamd de Matrix of Leadership en een machine die zonnen laat exploderen, waarvoor de matrix nodig is om te werken. Het houdt ook in dat geheime kosmologische signalen worden geïmplanteerd in Shia LaBeouf ’s brein, dat alleen kan worden vertaald door John Turturro. Eigenlijk klinkt het daardoor eenvoudiger dan het is. Maar als het al moeilijk is om de plot van de film samen te vatten, probeer dan leg uit het is bijna onmogelijk. Geloof me niet? Lezen deze oude FAQ , die probeert te doorgronden wat er feitelijk in de film gebeurt en waarom - en uiteindelijk pijnlijk duidelijk maakt hoe onsamenhangend het is.

De andere sequels zijn niet meer overtuigend. De derde film in de franchise, 2011 Transformers: Dark of the Moon , bindt de Transformers-films naar de maanlanding, en bevat een scène waarin de kwaadaardige Decepticons een aanval plannen terwijl nonchalant rondhangen bij de monumenten in de National Mall in Washington, DC.

En bij het geven van een interview over de vierde film, Periode van uitsterven , scenarioschrijver Ehren Kruger beschreven het als quasi experimenteel en zei dat je als schrijver vrede begint te sluiten met het idee dat logische zin niet alles hoeft te zijn. Die film eindigt met een absoluut waanzinnige sequentie waarin: een enorme magneet zuigt alle metalen voertuigen in Hong Kong op , en dan zwaait Optimus Prime met een zwaard en rijdt op een robotdinosaurus :

Maar de Transformers De gekke, grillige verhalen van films zijn niet het gevolg van het feit dat Bay niet weet wat hij doet. Zijn onzinverhalen en hyperactieve montage zijn: consistente stilistische keuzes . Zijn kleinere films - in het bijzonder de slim satirische film over criminele bodybuilders Pijn & winst - hebben de neiging om verhalend coherenter te zijn. En hij is bereid geweest om speeltje met zijn eigen afbeelding als een filmmaker die ontzag - meestal in de vorm van explosies die zowel in omvang als reikwijdte escaleren - boven alles stelt.

De zorgvuldige aandacht die Bay aan deze handelsmerkelementen besteedt, blijkt uit: De laatste ridder ; bij verschillende gelegenheden komt de film over als meer dan een beetje zelfbewust, stapelend op hectische explosies en confrontaties en extravagantie van speciale effecten, waarbij het zijn eigen zelfbelang laat leeglopen, zelfs als het het opbouwt. Het vervalt nooit helemaal in zelfparodie, maar het knipoogt en duwt je, zodat je weet dat het precies weet wat het doet, zelfs te midden van de chaos.

Verwant

Ter verdediging van Michael Bay, de subversieve, slimme, zelfbewuste auteur van awesome

Er is een gevoel dat Bay op de een of andere manier de controle heeft, dat hij dit alles orkestreert voor jouw plezier, dat hij je oprecht wil entertainen en bereid is om ervoor te werken. Je hebt niet echt besloten om a . te zien Transformers film voor de plot, toch? Bay's films zijn dure (maar zelfverzekerde) weddenschappen die je niet hebt gedaan. En het zijn weddenschappen die consequent hun vruchten hebben afgeworpen. De eerste vier films hebben verdiende samen meer dan $ 3,5 miljard aan de wereldwijde kassa.

De Transformers Het vleugje organisatie van de franchise tussen de chaos maakt ook deel uit van het geheim van zijn charme: Michael Bay weet dat zijn films dwaas en belachelijk en waanzinnig onzinnig zijn - en hij wil dat je weet dat hij het ook weet.

wie zijn de taliban en wat willen ze?