Waarom je de calorieschattingen op je fitnesstracker niet moet vertrouwen

U kunt de verbrande calorieën met maar liefst 20 procent onderschatten of overschatten.

Maridav/Shutterstock

Welkom bij Lieve Julia , een wekelijkse column waar lezers alledaagse gezondheidsvragen kunnen stellen . IN hihi vrij verkrijgbare pijnstillers het beste werken ? Is het beter tot rennen of lopen als oefening ? Hoeveel schade doet? frequent vliegen met je lichaam doen? Julia Belluz zal het onderzoek doornemen en overleggen met experts in het veld uitzoeken hoe wetenschap ons kan helpen een gelukkiger en gezonder leven te leiden.

Heb je een vraag? Gebruik onze indieningsformulier of vraag @juliaoftoronto op Twitter.



kun je een specifiek persoon manifesteren?

Beste Julia: Is er een manier om betrouwbaar te weten hoeveel calorieën je verbrandt tijdens het sporten? Ik ben sceptisch over wat mijn fitnesstracker zegt.

Beste lezer: U moet sceptisch zijn. Schattingen van het aantal calorieën dat je verbrandt voor een bepaalde activiteit kunnen sterk variëren. Twee verschillende fitnesstrackers kunnen heel verschillende resultaten weergeven voor exact dezelfde oefening. Deze cijfers kunnen het best worden gezien als ruwe schattingen, niet als nauwkeurige wetenschappelijke berekeningen.

Ik heb contact gezocht met een paar experts; ze zeiden allemaal dat het uiterst moeilijk is om het energieverbruik tijdens het sporten met precisie te meten en dat het de instrumenten van een fysiologisch laboratorium vereist. Een wetenschapper lachte zelfs om het idee dat mensen hun schattingen van het calorieverbruik serieus zouden nemen. Dus - ervan uitgaande dat je geen $ 30.000 wilt uitgeven aan een draagbare calorimeter, of miljoenen aan een metabole kamer - hier zijn enkele ideeën over hoe je door de meer toegankelijke tools kunt navigeren.

Gratis online trackers zijn het minst betrouwbaar

De gratis online trackers - degene waarmee je een paar details zoals leeftijd of gewicht kunt invoeren en vervolgens kunt schatten dat je 700 calorieën zult zweten in een hete yogales - zijn waarschijnlijk het minst betrouwbaar. Dat komt omdat deze niet erg geïndividualiseerd zijn. Ze hebben de neiging om allerlei aannames te doen over zaken als je ruststofwisseling en spiermassa op basis van bredere gemiddelden. En omdat online trackers geen beweging meten, kunnen ze geen subtiel onderscheid maken tussen bijvoorbeeld een wandeling van 30 minuten op een vlakke straat en een wandeling van 30 minuten op een heuvel.

Meer fundamenteel kunnen online trackers niet meten wat er werkelijk in je lichaam gebeurt tijdens het sporten, zoals je hartslag of ademhaling. Dat is een grote beperking, aangezien twee mensen hun energie verschillend zullen besteden aan exact dezelfde oefening op basis van hun bestaande conditie. Gewoonlijk vereist het oppikken van deze variaties om te beginnen meer gedetailleerde hartslaggegevens.

'Een goed getrainde hardloper die 120 pond weegt, verbrandt waarschijnlijk minder calorieën dan een beginner die 120 pond weegt en dezelfde afstand en hetzelfde tempo loopt', legt Sherry Pagoto uit, mede-oprichter van de UMass Centrum voor mHealth en sociale media . 'Dit zal blijken uit hun hartslaggegevens - hoe meer geconditioneerd iemand wordt, hoe lager de hartslag tijdens dezelfde activiteit en hoe minder calorieën worden verbrand.'

Overigens gelden dezelfde beperkingen voor machines in de sportschool. Zelfs als je een paar variabelen hebt ingevoerd - geslacht, gewicht, leeftijd - zijn ze niet altijd correct gekalibreerd en hebben ze vaak geen nauwkeurige hartslagmeters. Dus ze zullen uiteindelijk een schatting uitspugen voor de 'gemiddelde persoon' - en dat ben jij waarschijnlijk niet. In het beste geval krijg je een brede schatting van deze machines.

Wearables zijn iets nauwkeuriger, maar nog verre van perfect

draagbare fitbit jb

Estherpoon/Shutterstock

De meer geavanceerde draagbare apparaten - JawBones, Fitbits - doen het iets beter dan online trackers, omdat ze zaken als beweging en hartslag kunnen meten.

Toch zijn de calorieschattingen op deze trackers zijn verre van perfect , en kan behoorlijk verschillen van apparaat tot apparaat. Het is veelzeggend dat als je twee soorten fitness-trackers vastmaakt en een oefening doet, je waarschijnlijk twee verschillende calorie-schattingen krijgt. (Zie dit uitstekend Bedrade artikel voor een demonstratie daarvan.)

Elk van deze apparaten neemt wat gegevens van je lichaam en voert het door een eigen algoritme dat specifiek is voor dat apparaat. 'Stappentellers vermenigvuldigen de afgelegde afstand door het lichaamsgewicht om het werk uit te voeren', legt sportvoedingsdeskundige Matt Fitzgerald uit. 'Fietsvermogensmeters gebruiken een vergelijkbare methode, waarbij de afgelegde afstand wordt vervangen door vermogen. Hartslagmeters gebruiken de hartslag om de hoeveelheid zuurstof te schatten die tijdens het sporten wordt verbruikt.'

Maar deze algoritmen moeten noodzakelijkerwijs aannames en oversimplificaties maken. En er is geen manier om te zeggen hoe goed ze van toepassing zijn op uw specifieke situatie. 'Al deze apparaten hebben formules die voor sommige mensen beter werken en voor anderen niet zo goed', zegt Dan Heil, een inspanningsfysiologie professor aan de Montana State University. 'Je weet gewoon nooit in welke groep je valt.'

Met meer dan 165.000 mobiele gezondheidsapps op de markt, is slechts een klein deel wetenschappelijk onderzocht - dat wil zeggen, gemeten aan de hand van meer geavanceerde calorietellers in laboratoria. Erger nog, het meeste van dat onderzoek is een paar jaar achterhaald vanwege vertraging bij het publiceren. Maar onderzoekers hebben ontdekt dat tracking-apparaten een behoorlijk grote foutmarge kunnen hebben, onderschatten of overschatten calorieën verbruikt met maar liefst 20 procent. een verwante studie , geleid door onderzoekers van Stanford, vergeleek zeven populaire fitnesstrackers om de pols en ontdekte dat geen enkel apparaat een foutpercentage had van minder dan 20 procent (en het slechtst presterende apparaat was 93 procent van de tijd verkeerd).

wat is er gebeurd met charli d amelio

Fitness-trackers zijn misschien niet nauwkeurig, maar ze zijn niet helemaal nutteloos

Opererend in deze onvolmaakte wereld, stelden de onderzoekers met wie ik sprak voor om een ​​paar verschillende trackingtools te gebruiken en hun tellingen te middelen om te zien waar je staat. Dit klinkt super vervelend, maar als je elke week dezelfde oefeningen doet - en je bent een voorstander van nauwkeurigheid - is het misschien de moeite waard.

'Het is bijna onmogelijk om te zeggen welke [trackingtools] beter zijn dan andere', adviseerde Heil. 'Maar als er twee tot drie verschillende apparaten zijn die vergelijkbare voorspellingen geven, dan is de kans groot dat deze apparaten voor jou redelijke calorieberekeningen geven... maar niet noodzakelijk voor alle anderen.'

wanneer zullen we de resultaten van iowa caucus weten?

Voor mensen die proberen af ​​te vallen, is de investering in kruiscontroles nog meer de moeite waard. Pagoto stelde voor om te beginnen met aan te nemen dat een apparaat de calorieverbranding overschat - of, als je hebt verwezen, met het meest conservatieve aantal gaat. 'Hoewel de laagste schatting niet noodzakelijk de meest nauwkeurige is, zal de richting van de fout zodanig zijn dat je sneller [dan je verwacht] zult afvallen in plaats van langzamer', zei ze.

Als al het andere faalt, zal het meest verouderde volgapparaat dat u waarschijnlijk bezit - uw weegschaal - niet liegen. 'Als je apparaat je vertelt dat je duizenden calorieën verbrandt en het voedsel dat je invoert onder je caloriedoel ligt,' zei Pagoto, 'maar je valt nog steeds niet af, dan is de informatie waarschijnlijk niet juist.'

Wat je doel ook is, het managen van verwachtingen is waarschijnlijk belangrijk, zegt Kevin Hall, de National Institute of Health-onderzoeker die deze op wetenschap gebaseerde lichaamsgewicht planner. Aangezien er geen manier is om nauwkeurigheid te garanderen, stelde Hall voor om de apparaten te gebruiken als een manier om uw fysieke activiteit over een lange periode te meten: of u nu meer of minder aan lichaamsbeweging doet van de ene maand op de andere.

'Ik lach als ik zie dat mensen de calorieën van die apparaten nauwkeurig bekijken, want daar zijn ze echt niet voor bedoeld', zei hij. Hij plaatst zijn studiedeelnemers in een metabole kamer van meerdere miljoenen dollars om te zien hoeveel energie ze verbranden tijdens het sporten. Alles minder, stelde hij voor, zou je een nauwkeurige telling kunnen geven - als je bijvoorbeeld 20 procent optelt of aftrekt voor een 'conservatieve' foutenmarge.

Stuur je vragen naar Julia via het indieningsformulier of @juliaoftoronto op Twitter. Lees meer over Lieve Julia hier .