Wonder Woman: Steve Trevor van Chris Pine is de superheldenvriendin die stripboekfilms nodig hebben

Steve Trevor laat zien hoe weinig we superheldvriendinnen laten doen.

Warner Bros.

Deel vanZomerfilms 2017

In Wonder Woman , maken we kennis met een superheldenverhaal in tegenstelling tot de voorgaande.

Diana Prince, ook bekend als Wonder Woman ( Gal Gadot ), is net zo krachtig als elke andere held op het scherm die Marvel en DC Comics/Warner Bros. hebben geïntroduceerd, maar ze is ook vrolijk, liefdevol en zorgzaam op een manier die veel van haar cohorten niet zijn. Ze is ook, zoals we voortdurend worden herinnerd door het gebrek aan vrouwelijke superhelden in het genre, een vrouw in een mannenwereld. Zowel Diana's verhaal in de film als de film zelf - de eerste studio-superheldenfilm geregisseerd door een vrouw, Patty Jenkins - dagen uit hoe we denken over superheldenverhalen in het algemeen, en superheldenverhalen over meisjes en vrouwen in het bijzonder.

De film voegt ook nog een merkwaardige rimpel toe aan het superheldengenre: het plaatst een man, in dit geval Chris Pine 's Steve Trevor, in de rol van sidekick/liefdesbelang/iemand die gered moet worden - een rol die meestal wordt ingenomen door vrouwen zoals Lois Lane, Jane Foster, Pepper Potts of Batmans carrousel van vrouwelijke metgezellen (en misschien De Hongerspelen ’s Peeta ook ). Hij leert en herinnert Diana aan haar eigen menselijkheid, barst wijs, en wordt uiteindelijk verliefd: Steve is in wezen Diana's superheldenvriendin - een superheldenvriendin die zo ongeveer de hele film wegsluipt.

Wonder Woman is te goed voor deze wereld

Het moeilijkste aan het vertalen van Wonder Woman uit stripverhalen naar het scherm is uitzoeken hoe te erkennen wat het personage legendarisch maakt en haar tegelijkertijd een eigentijds gevoel te geven.

Toegegeven, verschillende schrijvers hebben hun eigen interpretaties van Wonder Woman naar de grappig. Maar historisch gezien onderscheidt Wonder Woman zich door het feit dat ze echt, inherent, intrinsiek goed is. Ze inspireert mensen. Ze houdt van mensen. Ze koestert het leven en is een eeuwige optimist, die gelooft in hoop en liefde, ook al heeft ze een heel leven lang kwaad gezien in haar avonturen.

De vriendelijkheid en liefde van Wonder Woman maken haar net zo bovenmenselijk als haar krachten.

In Wonder Woman, Diana krijgt wat neerkomt op een vis-out-of-water-verhaal terwijl ze naar Londen uit de Eerste Wereldoorlog reist. Ze begrijpt de gewoonten of gebruiken van de mens niet (ijs is erg nieuw voor haar), noch heeft ze ooit in een wereld geleefd waar mensen niet instinctief aardig zijn. Dat ze zo weinig weet over de wereld waarin ze zich heeft gewaagd, weerhoudt haar er niet van haar fouten recht te zetten: gedurende de hele film - of ze nu tegen generaals schreeuwt of met soldaten praat - vecht ze voor wat volgens haar rechtvaardig is, zelfs als de film maakt duidelijk dat haar concept van rechtvaardigheid nog steeds groen is (hoewel nooit dwaas). We krijgen een Diana die een stoïcijns vierkant is, een vrouw die naïef is voor zoveel menselijke ervaringen, maar die ook nog steeds de geest van Wonder Woman belichaamt.

Maar de geest van haar personage staat op gespannen voet met moderne filmische superhelden. Sinds Bryan Singer's X-Men (2000) zette de toon, superhelden op film werden serieuzer en sardonischer, cynischer en afgemat over de wereld die ze wilden redden. Regisseurs en scenarioschrijvers namen personages als Batman en Iron Man, die al donkerder waren dan de gemiddelde superheld in hun respectievelijke stripboeken, en niet alleen die kenmerken behouden, maar ook leunden. Superman is in zijn meest recente filmiteraties een moordenaar - een regel die hij gewoonlijk niet overschrijdt in de stripboeken.

Maar dat was niet altijd het geval met Superman, die in 1978 de belichaming was van oprechte hoop en inspiratie Superman . Het is dus veelzeggend dat Gadots optreden als Diana Prince is vergeleken met Superman van Christopher Reeve , en die regisseur Jenkins zegt dat ze inspiratie heeft opgedaan voor Wonder Woman van Superman '78.

Maar sinds Wonder Woman is een film uit 2017, Diana's oprechte ernst heeft een contrapunt nodig dat meer in lijn is met de moderne verhalen over superhelden, die de film vindt in de vriendelijke Amerikaanse spion Steve Trevor.

Steve Trevor wordt de superheldenvriendin die geen enkele andere superheldenvriendin doet

Steve barst wijs over hoe Diana de gebruiken over seks en huwelijk niet volgt. Hij is ongemakkelijk als hij zich naakt om haar heen bevindt. (Ik ben boven het gemiddelde, zegt hij, terwijl hij zijn mannelijkheid omarmt.) Hij praat over ontbijt en baby's maken. Hij kan de gekke humor van Diana's eigengereide held weerkaatsen en gezichten trekken wanneer ze grootse verklaringen aflegt over oorlog en Griekse mythe. Kortom, hij wordt de surrogaat van het publiek en reageert vanuit een eigentijds gezichtspunt op haar vis-uit-water-vreemdheid. En naarmate de film vordert, wordt hij haar liefdesbelang.

Superheldenfilms functioneren strikter en nauwer dan het echte leven als het gaat om het tonen van platonische en romantische relaties. Als we afgaan op de traditionele rubriek over superheldenfilms, is Steve Trevor de Jane Foster voor Diana's Thor, de Pepper Potts voor haar Iron Man, de Lois Lane voor haar Superman.

Maar hij is vollediger gerealiseerd dan al die superheldenvriendinnen kunnen zijn.

In het begin van de film vertelt Steve dat zijn vader hem leerde over verantwoordelijkheid en plicht, een verhaal dat Diana ertoe beweegt de Amazones te trotseren en hem te vergezellen naar de wereld van de mensheid. Uiteindelijk zien we hem terugkomen op dit idee om te handelen wanneer niemand anders dat wil, door zijn leven op te offeren voor het grotere goed, en op zijn eigen voorwaarden - niet alleen dat, maar hij voorkomt ook actief dat Diana in staat is om te redden hem.

Toegegeven, vanwege de manier waarop moderne superheldenfilms allemaal met elkaar verbonden zijn, doden schrijvers en regisseurs meestal geen hoofdpersonages, waardoor Wonder Woman wat dat betreft zeldzaam. Maar wanneer superheldenvriendinnen sterven, zoals Rachel Dawes doet in De donkere ridder , het loopt vaak gevaarlijk dicht bij koelkast , een apparaat waarbij een personage wordt gedood uitsluitend om pijn te veroorzaken en actie van de held te inspireren.

kijkt appel naar je foto's?

Maar de dood van Steve is geen verademing; zijn dood is nobel, geeft hem zijn eigen keuzevrijheid en voltooit zijn karakterboog. Het doet Diana pijn, zeker, maar het dient niet alleen om haar kwetsbaarheid te tonen of haar tot actie aan te zetten. Steve toont het vermogen van de Diana-mens om goed te zijn en in het goede te geloven, waardoor ze haar eigen menselijkheid kan herkennen en waarderen. En omdat Steve een volledig gerealiseerd personage is - gezegend met eigen verlangens, fouten en verdiensten - voelt het nooit manipulatief.

Superhelden vriendinnen verdienen beter

In films als Batman begint of Ijzeren man of Thor of Man van staal , zijn de superheldenvriendinnen - Rachel, Pepper, Jane, Lois - in wezen uitwisselbaar. Het zijn hulpjes. Ze worden verliefd. Ze worden gevangen genomen door slechte mannen. Soms zijn ze net zo goed, slim, sterk en heldhaftig als hun mannelijke tegenhangers, en ze zijn vaak erg aardig. Zelden slagen ze er echter in om de dag te redden.

Op hun best studeren superheldenvriendinnen zoals Pepper Potts van Gwyneth Paltrow af naar films waar ze persrondleidingen krijgen gewijd aan hoe ze geen jonkvrouwen in nood zullen zijn in de derde film , of in ieder geval capabel worden, zoals Evangeline Lilly's Wasp in Mierenman of Zoe Saldana's Gamora in Bewakers van het Universum . In het ergste geval worden ze verwisselbare, vervangbare plot-apparaten. En sommige van deze rollen zijn absurd verspillend, verspillend talent zoals Natalie Portman en Amy Adams. (In Batman v Superman: Dawn of Justice , Adams moest regels zeggen alsof ik geen dame ben, ik ben een journalist en: het is de naam van zijn moeder! Het is de naam van zijn moeder! met een strak gezicht.)

Het is moeilijk om een ​​superheldenvriendin te noemen die net zo aantrekkelijk is als Steve Trevor, die niet wordt gespeeld door Margot Kidder, die Lois Lane speelde in Superman ’78, of Hayley Atwell , die een personage speelde in een vergelijkbare situatie als Steve Trevor (tegenover Steve Rogers, ook bekend als Captain America) en goed ontwikkeld en aantrekkelijk genoeg was om haar eigen TV spin-off serie .

Dit is niet bedoeld om Pine's geweldige prestaties of op Wonder Woman scenarioschrijver Allan Heinberg voor het geven van Steve de meest spetterende regels van de film. Maar via Steve Trevor, Wonder Woman benadrukt het gebrek aan verbeeldingskracht en karakterontwikkeling toegepast op superheldenvriendinnen die vastzitten in andere franchises en dezelfde stagnerende bewegingen doormaken. Wonder Woman is belangrijk voor hoe het de superheld-vorm doorbreekt, maar het - en Steve Trevor - is ook een lichtend voorbeeld voor zijn vriendin.